Teodorian
Aktiv medlem
pareli skrev:
Jag tycker att Nikon skall skänka en D700 till alla oss "suckers" som köpt D300 i tron att Nikon äntligen kommit med någonting som kan matcha Canon 5D. Som kompensation för att Nikon kränger ut den ena undermåliga digitalkameran efter den andra... :-]
D200 var ett skämt (soft som vaselin, brus sämre än D2X och batterikraft för en eftermiddag). D300 motsvarar inte alls hajpen; tydligt brus från ISO 200 och ännu en gång alltför starkt AA-filter. D2X är fortfarande bättre (åtminstone om man jobbar med låga ISO).
Man kan inte sälja kameror bara på snygg design och överlägsen ergonomi, bildkvaliteten spelar faktiskt också roll!
Många påståenden Per! Om du föredrar D2X lär du bli lika besviken även på D700 på låga ISO-tal eftersom
1) AA-filtret även på den kameran är starkt (förutsatt att det är samma implementation som i D3:an),
2) bilder direkt ur kameran är softa,
3) exponeringen är mycket rikligare med högre gammakurva,
4) vitbalansen ger andra resultat,
5) färgerna och kontrasten är mer mättade och annorlunda respektive kraftigare.
(Fel forum men lägga gärna upp i en annan tråd bilder på ISO 200 i 100% crop som visar att D2X har bättre bildkvalitet (tex mindre brus, bättre färger och högre upplösning) än D300.
Det florerar många påståenden om D300 och D3 i jämförelse med D200 och D2X. Påståendena har inte styrkts genom åskådliggörande i bildjämförelser och i lab uppmätta skillnader. Exempel på påståenden:
1) D200 och D2X ger bilder som är renare (med mindre brus) och skarpare än D300 på de lägsta ISO-talen (upp till ISO 400),
2) D2X slår bildkvaliteten på både D300 och D3 på ISO 100/200,
3) D200 och D2X exponerar bättre än D300 och D3 eftersom de senare överexponerar,
4) Vitbalansen är bättre på D200 och D2X jämfört med vad D300 och D3 presterar (de ger färgstick),
5) D200 och D2X har bättre färger (dvs mer korrekta) än D300 och D3. De nya kamerorna ger överdriven färgmättnad och för hög kontrast. Hudtonerna är bäst i D2X.
Varje gång jag hör dessa och liknande påståenden begär jag källor och bildbevis. Jag har ännu inte fått detta och därmed är påståendena inte styrkta.
Var och en får tycka vad den vill och tex föredra en kameras (eller ett kameramärke som tex Fuji, Olympus eller Canon) ifråga om exponering och färger. Detta är emellertid inte fakta. Detsamma gäller frågan om brus och DR som ofta dryftas i olika forum där olika kameror jämförs. Det är svårt att mäta och jämföra kameror ifråga om uppslösning och brus. Därav kommer det sig att olika resultat lyfts fram tid efter annan.
Förutsättningen för en rättvisande jämförelse mellan två eller fler kameror är att samma motiv tas med samma reell exponering och så lika kontrastomfång som möjligt (för att få så lika värden i skuggor och mellantoner där förekomsten av brus sedan skall jämföras), manuell vitbalansering i raw och att bilderna sedan jämförs i exakt samma format (om kamerorna har olika MP måste storleken på filerna justeras lika) varvid 100% utsnitt kan göras på ett korrekt sätt.
Senast ändrad: