Annons

vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

tillfälle

Medlem
Hej !!

Jag har CANON eos300 och jag vill köpa ett zoomobjektiv 70-300 mm. men
jag är tveksam vilket objektivzomm ska jag välja mellan de tre:


1)CANON EF 75-300/4,5-5,6 III.
2)Sigma objektiv 70-300 DL macro.
3)TAMRON 70-300/4,0-5,6.


Vad rekommenderar ni !

tack för hjälpen

Jimmy
 
Sigmas 70-300/4-5.6 DL Macro Super verkar vara bra enligt tester.
Ett Canon är ju alltid ett Canon, skulle nog ha valt ett med USM på.

Dessa två är väl de som är bäst i klassen. Med sigmat får du lite macro-möjligheter
 
Sigma gör ju dessutom ett objektiv som verkar identiskt med deras 70-300 DL macro, med den skillnaden att två av linserna är utbytta mot apokromatiska dito. Så verkar det om man tittar i deras broschyr åtminstone. Vet nån om det är enda skillnaden eller om det är nåt annat också? Isåfall borde den ju bara bli bättre tycker man. Eller? Lite dyrare jämfört med icke-APO är den ju också såklart. Är det värt extrakronorna måntro?

/Tomas
 
Jag har ett Sigma 70-300 f/4-5.6 DL Macro Super till min Canon EOS D30, och jag tycker det är en helt ok telezoom för pengarna. Jag pyntade knappt 1700 spänn på rea på Expert för något år sedan.

Objektivet känns rätt gediget, utom möjligen det medföljande motljusskyddet i plast. Autofokusen är aningen långsam och surrig, men det tycker jag man kan leva med för det priset.

Det är inte världens ljusstarkaste förstås, men det blir skarpa och bra bilder, åtminstone upp till ca 200 mm. Därefter blir de lite mjukare. Macro kanske man inte använder så ofta, men det är ju trevligt att ha.

Det är inte jämförbart med mitt andra zoomobjektiv, Canon 28-200 f/3,5-5,6 USM, men det kostar å andra sidan 2,5 gånger så mycket.

En sak som är något förvirrande om du har flera zoomar är att brännviddsringen går "baklänges", i alla fall jämfört med Canon original.

Jag är mycket nöjd med mitt köp!

Mvh,
/Benny
 
jimh skrev:
Enligt Practical Photography är APO-varianten sämre.

Åhå, där ser man. Vitsen med APO-glas ska väl annars vara att de sprider färgerna mindre än vanliga glas. Fast blev det bara sämre är det ju svårt att berättiga mellanskillnaden. Skulle APO-versionen vara sämre på alla sätt och vis eller är det nån fördel med den dyrare sorten? Skulle (ve och fasa) den gamla sanningen att "man får vad man betalar för" inte gälla i det här fallet? Nu rasar min världsbild :)

/Tomas
 
Jag vill varna för Sigma. Objektiven är inte kompatibla med Canon till 100%!

Ganska fantastiskt att det är så. Borde vara synnerligen farligt att få kompabilitetsproblem.
 
KjellF skrev:
Hur?

Vet du om detta även gäller kombinationen Sigma-Minolta?

Känner ej till Minolta.

Exempel från "verkligheten":

Canon EOS50E fungerar ej med Sigma 24mm 2.8 om en av CF-funktionerna (den där spegeln fälls upp vid självutlösning) är "aktiverad".
Vände mig till Expert för reklamation. De blev som ett ett levande frågetecken. Tyckte att det var kameran det var fel på...
 
Jag bör väl tillägga att Sigma (ex. 24mm2.8) fungerade utmärkt tillsammans med EOS 1000.

Så det är bara vissa Canonhus vid vissa inställningar som har problem med Sigma.

Skulle man få samma problem med kombinationen Canon hus och Canon objektiv så är det en uppenbar reklamation!


Köper man ett Canon hus, Sigma objektiv och en Metz-blixt, dessutom från olika handlare så kan man få vissa bevisproblem....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.