Annons

Glapp i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en Nikon D70s. När jag fäster på ett objektiv på kameran och vrider det tills det klickar till, då märker jag ett lite glapp när jag försiktigt vrider på det, kanske ett glapp på omkring 1 mm. Är detta normalt? skall det vara lite glapp när objektivet sitter på?

Mvh
Claus
 
Claus skrev:
Är detta normalt? skall det vara lite glapp när objektivet sitter på?

Nej, det är inte normalt. Det ska inte vara något glapp. Har objektivfattningen fått sig en smäll eller liknande?

Är det bara ett objektiv som glappar? I så fall är det nog fel på det objektivet, annars är det nog fattningen på huset.

Jag hade tidigare en gammal fast 400 som glappade lite, men långt ifrån 1mm, kanske 1/10 eller så. Man kunde känna glappet, men inte se det. Det köpte jag för ca 300kr, då får man ta sådant, men är det nya grejjer du har och/eller det är så mycket som 1mm så låter det inte så bra, borde vara tillräckligt för att det ska kunna påverka skärpan.
 
Nej, objektivfattning har inte blivit utsatt för något våld, inte heller tappat kameran på något vis.

Saken är den att jag har haft kameran i ett års tid och objektivet ingick priset (18-70mm). Det kan kanske tyckas märkligt, men jag har inte under denna tid lagt märke till glappet.

Jag läste på ett annat ställe angående glapp på objetiv, att det var normalt, annars skulle det kunna bli problem vid olika temporaturskillnader.

Jaja, jag får väl utgå från att det skall vara så här. Kameran levererar i alla fall skarpa bilder.

Mvh
Claus
 
Då har jag fel på alla mina objektiv.. Ett glapp i rotationsriktningen på 0.5mm är helt normalt. Så exakt är inte låsningen. Man kan förmoda att glappet upplevs som större, men med tanke på de elektriska kontakter som måste stämma överens så bordet ett glapp på en millimeter rendera i att objektivet inte fungerar.

Ett glapp i rotationsriktningen påverkar inte skärpan, hur skulle den kunna göra det?
 
Jeppe skrev:
Ett glapp i rotationsriktningen påverkar inte skärpan, hur skulle den kunna göra det?

Sorry, det var nog jag som missuppfattat frågan, och inte uppfattat att det var glapp i rotationsriktningen, utan fick av någon anledning för mig att det var glapp så att man kunde vicka på objektivet (vilket det var på den gamla 400:an).
 
Det var i rotationsriktningen som jag upplevde detta glapp, sorry att jag inte var tydlig nog innan.

Det är egentligen ett väldigt litet glapp som jag upplever, kanske på mindre än 1 mm, så det är nog normalt som Jesper skrev tidigare.

Mvh
Claus
 
Jag fick tillbaka mitt Sigma 70-200/2,8 EX macro från service häromdagen som varit inne just pga glapp (i rotationsriktningen).

Servicen tog 2 veckor och till svar fick jag att det var helt normalt, ingen justering eller nåt! Antar att det är normalt då för även kitgluggen (nikkor 18-135) glappar något om man vrider och vänder.

Tyckte dock att Sigman glappade "mer" men det kan bero på att den är mycket tyngre än vad kitobjektivet är, så glappet upplevs som större.

Prövade med ett annat hus (d80) hos säljaren och glappet bestod även på det huset.

Nån annan som haft samma sjå med Sigman?
 
Jag var på besök hos Nikon av bla samma anledning. Vi jämförde glappet på min glugg (70-200) med en likadan som dom hade. Glappet var samma och är helt normalt. Det märks bara tydligare på större och tyngre optik.

/K
 
Har samma "problem/fel" med mitt 400mm.
Hade det på min 20D och har det nu på min 40D så jag gissar att det inte är något "problem/fel".
Och skärpan har ju faktiskt hamnat rätt någongång ibland... ;-D

// Tobbe
 
oxigen-graphics skrev:
Har samma problem med min 18-70mm AF-S. Glappar ca 1mm. Va sådan när jag köpte den ny.
Lite trist....

Hur kan något som är enligt specifikationerna vara trist? Det SKA vara glapp. Det ÄR normaltillstånd.

Anledningen är ganska enkel. På bajonetten sitter en låspinne, denne ska låsa fast i tillhörande hål i objektivet. Om man skulle gjort det utan glapp, så skulle man behöva ha mikrometerprecision, dessutom har vi ett fenomen som heter metalluttröttning, ju mer man vickar på objektivet och ju mer man sätter på/tar av det, desto större blir glappet.
 
Jag har glapp i alla mina gluggar från 0,3-0,5mm i rotationsrikningen ( radiellt) och jag har inga problem.............
Jag är mer bekymrad över växthuseffekten och det ökade våldet i samhället.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har glapp i alla mina gluggar från 0,3-0,5mm i rotationsrikningen ( radiellt) och jag har inga problem.............
Jag är mer bekymrad över växthuseffekten och det ökade våldet i samhället.

Hur orkar du ens tänka på växthuseffekten när du har såna grymt glapp på gluggarna!

/K
 
Fläsk-Tarzan skrev:

Jag är mer bekymrad över växthuseffekten och det ökade våldet i samhället.

Du har aldrig funderat över parallellen mellan glapp i bajonettinfästningen och våldet i samhället?

Själv börjar jag förstå varför glappet är större idag..

Men hur det hänger ihop med växthuseffekten, det vet jag inte ännu
 
Jeppe skrev:
Hur kan något som är enligt specifikationerna vara trist? Det SKA vara glapp. Det ÄR normaltillstånd.

Anledningen är ganska enkel. På bajonetten sitter en låspinne, denne ska låsa fast i tillhörande hål i objektivet. Om man skulle gjort det utan glapp, så skulle man behöva ha mikrometerprecision, dessutom har vi ett fenomen som heter metalluttröttning, ju mer man vickar på objektivet och ju mer man sätter på/tar av det, desto större blir glappet.


Fick tillbaka mitt sigma 70-200 2,8 macro från service för nån vecka sen, inlämnat pga glapp i rotationsriktningen. Inga justeringar gjorda, glappet normalt enl. servicestället.

Var ute och fotade idag och får både "ERR" och "FF" om vartannat som blinkar i displayen på d80:n! Detta reder upp sig när jag vrider försiktigt på objektivet .Detta är nog annat än normaltillstånd vill jag påstå.

Har nån annan haft detta problem?

Mvh Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.