Här kommer ett förstahandsintryck av den dlp-projektor InFocus IN 34 med upplösningen 1024 x 768 som Söderhamns KK har köpt.
Mitt första intryck är att den här projektorn ger en skarpare bild än min Panasonic PT AE 700. Kontrastomfånget verkar vara ung samma, dvs påtagligt bättre än skärmen på min laptop. Den är dessutom påtagligt mindre än min Panasonic.
Det finns möjlighet att ställa in rgb separat, liksom kontrast och ljusstyrka och spara inställningar som tre användare. Jag lyckades få till ung samma färgton i den projicerade bilden som på laptopens skärm. Och det var inga problem att få den att visa samtliga steg i en gråkil med 20 steg.
Som praktiskt taget alla dlp-projektorer saknar den lens shift och bilden projiceras högre än projektorns centrumlinje. Det är en fördel i de flesta fall, men inte alltid. Keystone finns men påverkar skärpan negativt, bättre att lägga ner lite möda på att ställa projektorn optimalt. Zoomområdet är kort.
Flyttar man blicken hastigt över bilden på duken får i varje fall jag en regnbågsupplevelse, rör jag blicken sakta får jag det inte. Jag har kört projektorn i sparläge och då är ljudet anständigt, men i fulleffektläget låter den nästan som en diaprojektor. Projektorn är rätt ljusstark, jag har kört den på 2 meter mot en matt vit skiva och det är i närmaste laget även i reducerad effekt.
Med projektorn följer nätsladd (även sladdar för engelsk och amerikanska uttag), special-vga med en usb så att man kan tex köra slideshow med fjärrkontrollen. Det följer också med en övergång mellan scart och RCA-kontakter. Dessutom följer det med en bra väska med lite stoppning så man kan bära omkring med den. Vi har en lokal leverantör, joycomponents.se, som har gett klubben ett bra pris på den här, men övriga betalar klart under 10 lakan. Hur den är som hemmabioapparat har jag inte kollat. Den har speciella inställningar för film mm.
Jag tycker mej kunna rekommendera InFocus IN 34 till fotointresserade. Mitt intryck är att det är som att se en bättre diavisning med den. Något negativt kommer jag inte på, möjligen ljudnivån på hög effekt.