Annons

Gruppen "Noga utvalt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Tja, den finns ju inte....

Men fick en ide när jag kikade runt i DHS.
Den är ju (i tanken i varje fall) en "samlingsplats" för fotografer som har en jämn och hög kvalitet i sitt bildskapande.

Sen har vi en mängd fotografer som har toppbilder men som inte lever upp till kontinuiteten som i varje fall jag tycker krävs av DHS-gänget.

Så en grupp, eller pool, eller en samlingsplats, inte med fotografer utan med bilder som är av hög kvalitet. Alltså en "samlingsplats" som fokuserar på bilden istället för fotografen.

Intressant?

Luta dig tillbaka. :) Det finns mer godsaker i vår kryddpåse som vi tänkte röra ner i grytan. Jag tror att du inom kort kommer då smaka på även denna soppa.

Ja det står alltså redan på vår att göra-lista, och bör inte vara så långt borta alls.

Det vi inte spikat helt är detaljer för hur nomineringar av bilder dit skall funka:
- bara lägga in egna bilder?
- eller kunna nominera även andras bilder?
- max antal nomineringar/medlem för att inte svämma över?

Inte heller spikat hur urvalet sedan skall gå till
- någon slags jury eller annat system
- jury bestående av medlemmer eller inhyrda "proffs"?

Jury är enklast, och det vi lutar mot. Jag ser dock framför mig en ny vända kritik om att det då saknas jurymedlemmar med kunskap/känsla för en eller annan inriktning inom fotografi. Men, roterar man juryn periodiskt så torde det jämna ut sig med tiden (där också...), om nu en sittande jury skulle visa sig vara lite "sned/smal" i sitt tyckande.

Här finns det säkert massor av åsikter och förslag från er, så "keep it coming" :) Vi har ju lite input från förslag i andra trådar, men upprepa gärna så har vi det samlat.

(För övrigt har jag smugit in en funktion nyligen så att man via Sök bilder kan få fram bara bilder som markerats som Favorit av en eller flera medlemmar - det är ett sätt att få fram en hel del intressanta/bra utvalda bilder redan nu)

clindh skrev:
Ja det står alltså redan på vår att göra-lista, och bör inte vara så långt borta alls.
.
.
.
(För övrigt har jag smugit in en funktion nyligen så att man via Sök bilder kan få fram bara bilder som markerats som Favorit av en eller flera medlemmar - det är ett sätt att få fram en hel del intressanta/bra utvalda bilder redan nu)

Tack för snabba svar David o Christer.
Vad kul!

Jo, favoritkryssrutan i bildsökningsfunktionen var ju något jag har saknat länge, och den är suverän. Den visar "massans" utvalda godbitar.

Rent spontant känns det som om urvalet till den kommande "Noga utvalt" (eller vad den kommer att heta) skall göras av en jury bestående av "en väl komponerad samling av kunniga fotografer/bildkritiker från alla motivkategorier".
Som kanske, som du skrev, roteras eller varieras med tiden. Alternativt, eller kanske hellre som komplement, med något nomineringsförfarande.
Det är alltid intressant att få veta vad "svensson" gillar för bilder (t ex genom nämnda favoritkryssruta, men minst lika intressant att få veta vad en grupp indivder med "certifierad känsla för bilder" tycker... Ger ju oxå mer "status" åt bilderna ;-)

Jag är övertygad om att det höjer "spänningen", intresset och motivationen på FS. Vilken seriös amatör/proffs skulle inte lägga manken till för att få fram en bild som hamnar där?!

Senast ändrad:
ANNONS