ANNONS
Annons

K10D - Alla bilder blir sneda

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Alla mina bilder blir sneda, först trode jag att det var jag som höll kameran snett, men efter flera månders användning vet jag att fallet inte är så. Jag har testat med hur många bilder som helst och 2 olika objektiv. När man tittar i sökaren så finns det en liten ram inuti sökaren som nog är till för att hitta focuspunkter, det är den jag använder för att få bilderna raka. När bilden är helt rak i sökaren tar jag bilden, när jag sen tittar på den så är bilden tydligt sned.

Är detta ett garantiärende eller kan man justera det här någonstans?

Jag skulle nog misstänka att det är mattskivan (där fokuspunktsmarkeringarna sitter) som sitter snett.

Vad händer om du ställer kameran på en garanterat plan ytan och tittar genom sökaren? Är markeringarna i sökaren helt horisontella då eller lutar de?

/Jimmy

Det är kört - bara att sluta med fotografin ... ;)

Nädå, du behöver lossa mattskivan och räta upp den. Det sitter en liten spärr upptill i sökarhuset. när du lossar den fälls en liten ram ner och i den ligger mattskivan. Jag skulle tro att det räcker att peta skivan rätt och sedan fälla upp ramen igen.

Till min Z1 hade jag en speciell pincett för att byta mattskivor men till K10D:n använde jag ett par tandpetare. Du ska i vilket fall absolut inte röra mattskivan med fingrarna.

Lite trixigt är det så du får hålla tungan rätt i munnen. Det kanske finns någon som har en bra instruktionen för detta inklusive bilder på webben?

Hela min sökarbild på K10;an är sned, inte bara fokuspunktmarkeringarna.

Har också trott att jag slarvat med kompositionen allt som oftast när det varit kritiskt med vinkeln, men igår använde jag stativ för första gången (Ja, skakreduceringen är bra!) och fick svart på vitt att sökarbilden var sned mot den tagna bilden, oavsett optik.

En spikrak husvägg i sökaren som man med lätthet lägger parallell med sökarens kant/slut blir lutande på bilden. Med Jimmys tips ovan, så syns det också tydligt i sökaren.

// Matte

Jag har kontrollerat nu, genom att använda hela sökarbilden mot en rak linje. Då blir även bilden rak så det är nog bara mattskivan för min del. Tänkte googla efter bilder eller en mer exakt instruktion hur man fixar det men kom fram till att jag inte har en aning om vad mattskiva heter på engelska, svenska gav ingen träff.

Zulan skrev:
Jag har kontrollerat nu, genom att använda hela sökarbilden mot en rak linje. Då blir även bilden rak så det är nog bara mattskivan för min del. Tänkte googla efter bilder eller en mer exakt instruktion hur man fixar det men kom fram till att jag inte har en aning om vad mattskiva heter på engelska, svenska gav ingen träff.

Mattskiva = Focusing Screen

// Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar