Annons

Korsprocessa film

Produkter
(logga in för att koppla)

kaatman

Aktiv medlem
Jag är lite grön på det här att korsprocess film. Jag vet att en del kör diafilm i C-41 för att trycka upp kontrast och för att få lite annorlunda färgåtergivning.

Är det neg för papperskopiering eller positiv för diabruk man får ut av detta ?

menade jupps du far punchiga negativ av det hela...

Bra att overexponera diafilmen ett steg for att inte fa for tunna negg...

Har en kompis som framkallade sin infraroda diafilm i c41 i dag och det blev astufft!
Alldeles bla filmbas!

Sklle nog tippa pa att det ar dom som gor det och inte andra... Vi far inte korsframkalla pa skolan for det forstor kemin sa vi maste lamna in dom for att gora det... Men snabblabben nere pa stan gor det utan att blinka...

Helena skrev:
Har en kompis som framkallade sin infraroda diafilm i c41 i dag och det blev astufft!
Alldeles bla filmbas!

Hej Helena!

Vet du om något labb klarar av att göra detta i stockholmsområdet? Det måste jag prova!!!

jag jobbar på Kodak Image Center och kollade idag med vår servicetekniker som levererat vårt lab. Han sa att det var helt Ok att köra några dia i processen. det enda som händer är att vätskorna slits lite mer.. men nån rulle.. typ 1 på 100 så märks inget.. kan lova att korsprocess är jävligt ovanligt att kunderna vill ha så de e inga problem att köra det i labben..

ska man soppa som om det är en dia eller neg film? (eller är det ändå samma tider som gäller?jag tvivlar på att mitt labb kommer vara särskilt positivt inställda om jag inte har ganska exakta instruktioner (och garantier för att det inte är nån fara...)

/e

Velvia är ok att köra "vänd-dia". Har även provat kodaks tungstensfilm och det blev riktigt konstigt. (Plåtade i dgasljus)

_UF0_ skrev:
någon som har lite erfarenhet och har nån bra film att rekomendera?
hej.
Fuji Velvia gör röda färger fruktansvärt kraftiga. Och hud toner som blir helt åt skogen (tycker jag).
Jag kan lugnt rekommendera Kodak EPP (ektachrome 100 plus). Har använt den till negachrome och fått ett häftigt resultat (till skillnad mot velvian som jag tycker funkade kasst).

Någon undrade... man plåtar med en diafilm som man soppar i C41process, alltså helt vanlig negframkallning.

/Jacob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar