Annons

Gräv ner alla ledningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
:mad: Varför, varför, varför...

...finns det så mycket el- och telefonledningar som ständigt stör kompositionen när man plåtar landskap? Hur man än ändrar utsnitt och bildvinkel, nog fanken får man med nån j-a ledning i bilden. Är det Murphys lag, eller?

Min uppmaning till telebolagen och elkraftbolagen: GRÄV NER SKITEN!

Känner nån igen problemet?
Mvh/Acke

***mest på skämt, men lite på allvar***

Jotack, det där känns igen lite väl bra.

Verkar faktiskt vara lite av "murphys lag" över det hela, för när man för en gångs skulle lyckats tagit sig ut till ngn fin, avskild plats, tex en sjö mitt ut i ingenstans, så nog fan har elbolagen vart där redan.

Är snarare regel än undantag att det blir med ngt skit i bilden.

/Tobbe
:mad:

Det är väl bara att flytta ut i skogen eller nåt långt bort i från civilisationen så slipper ni alla problem.
Om det är för jobbigt så kan ni väl släpa med på en yxa i kameraväskan i fall stolparna står inom räckhåll. Då kan det kanske till och med bli häftiga ljuseffekter med en massa blixt å dunder.

SinusLinus skrev:
Om det är för jobbigt så kan ni väl släpa med på en yxa i kameraväskan i fall stolparna står inom räckhåll. Då kan det kanske till och med bli häftiga ljuseffekter med en massa blixt å dunder.

Ännu bättre så släpar man med sig ngn lättlurad kompis och överlåter yxxandet åt honom, så kanske man kan få lite bilder av nyhetsvärde när farbror blå dyker upp och röjjer loss :p

Det finns många moderna ting som stör bilderna tycker jag. Hemavid där jag bor finns det en stor gård som ligger ute på en åker. Det är gammla lador och en del lönnar. Jättefina färger på hösten under solnedgång. Färgerna flyter ihop jättefint, och det är inga kraftledningstolpar som stör. Däremot står det en j-la varningskylt och förstör bilden. Hela idén med att ta en bild av en gammal gård förstörs ju av det faktum att det står en modern varningskylt där, även om färgskalan på skylten är något sånär lika omgivningen.

Alltså jag har inget emot moderna prylar, skylten behövs väl får jag anta. Men jag gillar just inte blandning gammla ting och moderna. Fotar man en gammal intreiör på t ex Göta Lejon så vill man slippa nödutgångsskyltar osv...

Jag stöter på problemet hela tiden. När man försöker fotografera kyrkor t ex, så kan man ge sig den på att det kommer med parkeringskylt eller nått.

/Maverick

Jag ser framför mig hur de driver upp lynchmobben i Efterlyst mot det nya fenomenet militanta fotografer. Som sågar ned träd och el- och telefonstolpar, plockar ner trafikskyltar, river moderna hus som står för nära gamla, river gamla hus som står för nära nya, spärrar av promenadstråk, städar bort skogsbolagens alla gamla j*kla hydrauloljefat som ligger överallt, spränger vattenkraftverk, hindrar alla bilar tillverkade efter 1969 att köra in i våra städer undantaget Volkswagen K70, rätar upp alla husfasader med störtande linjer (vanligast på trånga gator), bevarar eternithus och bränner ner miljonprogramskolosser.

Men jag är med!

Ja det verkar kul Jim.

Vi kanske ska starta en rörelse. Det verkar ju som om det är några här på fotosidan som gemensamt ska hyra en studio. Det är väl inget som hindrar naturfotografer att gå samman heller, eller? Då kan vi ju bli "militanta fotografer".
Det är nog en fördel att ha en äldre kamera då som inte är byggd i plast så att man har nåt att försvara sig med när polisen kommer.

Det är förvisso sant, men numera kan det vara rena spindelnäten med ledningar och stolpar. Dessutom ser de inte lika dana ut. Man referarar oftast direkt till en vanlig telestolpe.

I vissa fall kan väl teleledningar tillföra bilden en del. Värre är kraftledningarna vars stolpar garanterat förstör siluetten i naturen.

Fotograferar man längs med telelinjen kan det i många fall vara uthärdligt eller rent av bra. Men att fotografera vinkelrätt mot en ledning är som regel bara att glömma. Såvida det inte är just ledningen man vill fotografera. Fast det vill iaf inte jag särskilt ofta.

Mvh
Maverick

Det verkar inte som om den där finns i recensionsbanken, och jag hittade inga tester på photozone.de. Så jag törs nog inte köpa den osett, speciellt som det vare sig verkar vara Nikon eller Canon som gjort den. Kan det verkligen vara något då? Jag har läst att de andra tillverkarna bara gör skitprodukter.

Jag förlitar mig på att min Kiev 88 fastsatt på ett utfällt manfrotto har tillräcklig massa för att slå omkull telefonstolparna så länge.

Annars är det väl storformat som gäller för oss. Alla har väl sett på teve att militanta aktivister måste vara maskerade? Storformataren erbjuder beprövade tillbehör i den vägen i form av mörkläggningsskynke.

:D
Kul att ni triggade på mitt skämtsamt formulerade inlägg om landskapsfoto!

För att lyfta diskussionen till en lite mer seriös nivå så märker jag ofta att mina kompositionstankar hämmas av kraftledningar och sånt. Jag väljer ibland bildutsnitt för att undvika spår av mänsklig aktivitet snarare än att välja det kompositionsmässigt optimala bildutsnittet. Antar att det är den vilda, orörda naturen som attraherar mig. Egentligen är det väl en dum tanke, för människan är ju i högsta grad en del av naturen...?

Det är tydligt att fler har stött på samma dilemma. Hur tacklar ni problemet?

Tänk vad bra om alla ledningar vore nedgrävda!

Fortsätt gärna att kommentera detta oerhört intressanta, på gränsen till filosofiska ämne.:p

Som jag skrev i mitt inlägg Varför så svårt se skönheten i sin närmiljö så tacklar jag väl i regel det problemet genom att undvika fotografering i bebodda trakter :(

Det här är faktiskt ett inte helt ovaligt problem när jag väl försöker ta mig ut runt Stockholm. Hur kommer det sig att det är just de vackraste kuststräckorna (i alla fall de som är någorlunda lättillgängliga utan en dagsmarsch alternativt båtresa dit) som har massa båtklubbar och 20-miljonersvillor?

Och höbalarna då? Inslagna i vit j**la plast. Men Photoshop finns till för detta och andra ändamål ;-)

Precis. Eller som jag läste nån annanstans; Med rätt talang och mycket tid kan man förvandla ett foto av ett gråkort till ett sprudlande landskap i Photoshop. Vad skall man ut och slita gummistövlar för när man kan sitta framför satorn?:D

Finns det inte något bra ledningsfilter att montera på objektivet som filterar bort alla störande luftledningar?? då slipper man ha specialkunskaper i PS. Det kanske finns skyltfilter också.. nån som är bra på att uppfinna...

Fuji kan kanske göra en ny förbättrad Velvia för naturfotografer som har inbyggt ledningsfilter. Agfa har ju UVfilter i sina filmer..

Eller är det helt omöjligt att fixa?

Gräva ner alla ledningar...

Men hallo... då får man väl bara med en massa grävmaskiner i stället, för någonting måste väl kablar och ledningar grävas ner med .

Problemet idag är väl snarast att undvika alla master med mobiltelefoniantenner.
Telefonstolparna är väl snart ett minne blott.

Jag håller med dig!

Jag håller helt och hållet med dig.
Men just nu är jag lite för trött för att gjöra något större rabalder av mig.
jag får återkomma till denna rörelse lite senare.:D

Det finns ett annat sätt

:rolleyes: Om någon provat på att måla. t.ex akvarell, så vet ni att det kan vara en förvirrande upplevelse för en fotgraf.

Tog lång tid innan jag accepterade den konstnärliga friheten som målare tar för givet. Man tar helt enkelt inte med dom förfulande delarna av motivet....Man slipper springa i cirklar för att få t.ex. den där för....de skylten ur bild.

Beträffande målning så kan jag rekommendera det som ett sätt att komplettera fotograferandet. Man lär sig mycket av det.

Ha det!

Lösningen...

Här kommer den perfekta lösningen för oss alla!!
Låt Mig presentera < The Super Nikonchainsaw >
Tar sig igenom de allra vanligaste och mest komplicerade stolparna med lätthet...

Bilagor

• nikonchainsaw.gif
    nikonchainsaw.gif
    11.3 KB · Visningar: 399
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar