Annons

Sämre stabilitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hej Fotosidan!
Det värkar som siten oftare är överbelastad. 1800 till 200 på vardagar går det trögt.
Är det så; eller är det mej?
mvh Erik J

Jag har också märkt att det går segare och oftare får besked om att siten är för hårt belastad de senaste dagarna.

Hej David! Kann det vara en idé att visa belastningen med en stapel; antal påloggade e.a. Om möjlig...
Så behöver man icke undra på var orsaken ligger.
/Erik J

Sajten har varit instabil på sistone. Vi har en plan för att lösa det.

Nu vid ca 17 tiden så uppstod ett fel som inte hade med Fotosidan att göra och då låg sajten nere en stund. När sajten kom igång så fick sajten direkt hård belastning eftersom många besökare ville komma år sajten (och detta skapar onormal belastning) och sen hade vi tidigare idag skickat ett nyhetsbrev som förmodligen ytterligare gjorde att sajten fick hög last. Detta gjorde att sajten gick ner ett par gånger till innan belastningen stabiliserade sig.

Hej! Interessant! Jag kikade på medlemmar sista året. Ökningen är ju stor; och det är bra.
Jag hoppas bara att andelen betalande medlemmar är stor nog till att uppgradera anslutningar och servrar :))
Lycka till!
mvh Erik J

Calle Camp skrev:
Ökad trafik borde ge ökade reklamintäkter.
Medlemsavgifterna kanske kan försvinna... :)

Tycker allt Fotosidan kan fortsätta ta ut en avgift för medlemmar oavsätt hur mycket dom tjänar på reklamen ;o)

Tycker rent att dom borde införa att alla måste betala minst 100 kr per år

Mvh/Björkman

En undran....

Hej alla! Jag gjorde ett lite uppslag på medlemsöversikten nu; och blev överraskad över hur få som är betalande medlemmar.

I "demokratisk anda" tycker jag alla som är aktiva; d.v.s. laddar upp bilder och kommenterar på forumet; borde betala för medlemsskapet. En struntsumma som ett brons-nivå kostar har alla råd med!

Dessutom; Fotosidans statistik borde i god tid förvarnat för överbelastning. Varför vänta med uppgraderingen till problemene är här? På senare tiden har man t.o.m.utvidat siten med nya funksioner som tväklöst belastar ytterligare.
Tydligen usel timing......

mvh Erik J

Medlemstillväxten är konstant på FS, det har den varit sen dag ett.

Det är inte bara medlemstillväxten i sig som belastar maskineriet. Det är antalet sidvisningar och vad folk gör som belastar maskineriet. Som David skrev så var söndagen extrem, FS slog alla tidigare rekord i antalet samtidiga besökare. Samtidigt som ett nätrelaterat problem uppstod, helt frikopplat från FS.

Vi gjorde en förändring i platformen någon av dom första dagarna i mars, som inte var rätt. Den ändringen har vi nu backat.
Så nu är jag rätt säker på att "segheten" som upplevts mellan 18:00 och 22:00 (eller snarare 20-22 då är det nämligen som mest folk på sajten) skall vara mer eller mindre borta.

-Thomas

Att kalla sej "GURU"

talthoff skrev:
Medlemstillväxten är konstant på FS, det har den varit sen dag ett.

Det är inte bara medlemstillväxten i sig som belastar maskineriet. Det är antalet sidvisningar och vad folk gör som belastar maskineriet.
---------------------------------------------------------
Rimelig självfallet......
---------------------------------------------------------

Som David skrev så var söndagen extrem, FS slog alla tidigare rekord i antalet samtidiga besökare. Samtidigt som ett nätrelaterat problem uppstod, helt frikopplat från FS.
----------------------------------------------------------
Den köper jag.
----------------------------------------------------------

Vi gjorde en förändring i platformen någon av dom första dagarna i mars, som inte var rätt. Den ändringen har vi nu backat.
Så nu är jag rätt säker på att "segheten" som upplevts mellan 18:00 och 22:00 (eller snarare 20-22 då är det nämligen som mest folk på sajten) skall vara mer eller mindre borta.

-Thomas

Sa han, med en säkerhet värdig en guru..........

Detta håller icke, Fotosidan! Nu har klockan varit 20:00 på nytt. Det är den föressten vaje dag. Och siten går på "trynet".
Jag registrerar att det har kommit förslag här i tråden, till reduksion i belastning; eller ökning i avgifter; som kann lösa dessa problem..........
Undrar på uteblivande av kommentar!

Guru:n helgarderade med "rätt säker"; men fick låg utdelning :-((

Hör! Jag betalar 500/år. Inte för att jag behöver kapasiteten; faktisk för att jag ville gä ett "bidrag" till en riktig bra foto-site.
Men, jag kann ju backa ur...om det lättar på belastningen.

Ta itu, nu!
mvh Erik J

Såja Erik, ta en pilsner och känn lugnet! ;) Jag är själv IT- "guru" och vet hur det kan vara...

Världen går inte under bara för att fotosidan ligger nere ett par minuter - tror jag.... :)

Jag är lugn Anders.

Men inte guru :)....men jag vet hur det kann bli.
Stabiliteten på fotosidan är sämre enn nånsinn; det sejer ju David E. oxå.
Bättre före var, eller.
Ett gensvar på konstruktiva idéer är aldrig fel.....
Tack! Jag tar en pilsner nu.
mvh Erik J

Maskinchefen för Fotosidan är ytterst kompetent. Så kompetent att ledningsgruppen då och då benämnt honom som förste maskinguru. Maskinchefen har redan planerat för sjösättning av nytt maskineri eftersom han förutsett att vågorna skulle börja slå in och det skulle bli blött om fötterna. Av någon anledning så slog vädret om rejält för någon vecka sen fastän alla prognoser talade för en stabil sakta försämring men med ganska hög sjö. För att göra en rejäl uppgradering så måste vi lägga upp skutan i en torrdocka under ett par timmar. Dock är vi en bra bit ut till havs och vi kan inte segla i den trånga hamnen förrän den värsta stormen lagt sig. Vi har skickat ner lite olika gastar i maskinrummet som dels skall pumpa ut vattnet som rinner in men också omfördela lite av lasten för att undvika slagsida. Några sådana saker gjordes igår men maskinchefen var ändå inte nöjd utan klurade ut lite fler saker som temporärt borde gjuta oljor på vågorna. Vi gissar att dessa småjusteringar bör mimimera besvären för passagerarna. Den rejäla översynen av skrovet kommer ske inom 2-4 veckor. Varvet har beställt nya maskindelar från Irland men dessa saker kommer inte över natten. Summan är att maskinchefen flaggat för att ångtrycket varit högt ganska länge men att ledningsgruppen menat att så dåligt väder kan det väl inte bli så snabbt. Och alla vet vi hur pålitlig vädret är så här års.

Det hörs bra ut David!
Jag avvaktar evakueringen..............
/Erik J

PS. Tack för rätting av min skriveleif. DS

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto