Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikkor 300 mm/f4,0 AF-s v.s. Sigma 300 mm/f4,0 APO Macro
- Trådstartare Kodiak
- Start datum
Sonnaren
Aktiv medlem
Nikonobjektivet är optiskt och mekaniskt mycket bra. Stativfästet är väl möjligen den svaga punkten men med en liten träkil är det helt OK. Sigmas motsvarande är optiskt bra men kontrastmässigt når det inte upp till Nikongluggen. Och mekaniskt - frånsett objektivfästet - har jag en klar känsla av att det inte når Nikongluggen till fotknölarna ens.Kodiak skrev:
Hej!
Är det någon som har några synpunkter på dessa objektiv?
Sigma är ju vad jag förstår helt klart att räkna med och Nikkors stativfäste är tydligen under all kritik...
Vilket skall man välja...
14 995:- mot 8 995:- är det värt 6 lappar för Nikkor?
/Svante
Men varför inte titta på Sigmas zoom 100-400 f4?
Lär vara bättre optiskt än Sigmas 300 men prismässigt ungefär i paritet med Nikon 300/4.
Us
Thommy
Aktiv medlem
Har inte prövat Nikon objektivet, men däremot Sigmas 300/4 APO Macro. Och jag måste säga att jag var väldigt nöjd med det objektivet. Bra mekaniskt, bra stativfäste och ett skarpt objektiv. Sigmas objektiv är nog det objektiv som jag varit mest nöjd med utav alla som jag ägt.
Den enda nackdelen som jag kan se med Sigmat är autofocusen, den är inte den snabbaste. Så om man är ute efter snabb autofokus så är nog Nikkor objektivet ett bättre val. Men själv skulle jag inte lägga ut 6000 extra för Nikkor objektivet - men det är hur jag skulle göra.
Den enda nackdelen som jag kan se med Sigmat är autofocusen, den är inte den snabbaste. Så om man är ute efter snabb autofokus så är nog Nikkor objektivet ett bättre val. Men själv skulle jag inte lägga ut 6000 extra för Nikkor objektivet - men det är hur jag skulle göra.
julgus
Aktiv medlem
Hej
jag stod inför detta val för några veckor sedan. Valet föll sedan på Sigma 100-300/4 HSM då Foto gav denna glugg topklass betyget vid test. Granskar man MTF-kurvorna så ligger denna glugg i paritet (om inte bättre) än Nikons fasta 300/4 ! Användbarheten med en zoom är ju också intressant. Jag köpte Sigman från BjörnsFotoVideo för 11.500 + frakt. Hittills är jag mycket nöjd.
Se bilder med denna glugg och FujiS2PRO samt en del ytterligare info;
http://www.motljus.com/mottech_detail.asp?TechIdNr=28&Page=0
Med vänlig hälsning
Johan
jag stod inför detta val för några veckor sedan. Valet föll sedan på Sigma 100-300/4 HSM då Foto gav denna glugg topklass betyget vid test. Granskar man MTF-kurvorna så ligger denna glugg i paritet (om inte bättre) än Nikons fasta 300/4 ! Användbarheten med en zoom är ju också intressant. Jag köpte Sigman från BjörnsFotoVideo för 11.500 + frakt. Hittills är jag mycket nöjd.
Se bilder med denna glugg och FujiS2PRO samt en del ytterligare info;
http://www.motljus.com/mottech_detail.asp?TechIdNr=28&Page=0
Med vänlig hälsning
Johan
Kodiak
Aktiv medlem
Re: Re: Nikkor 300 mm/f4,0 AF-s v.s. Sigma 300 mm/f4,0 APO Macro
Du menar 100-300 f4,0 va? Eller har jag missat nåt?
Svante
Sonnaren skrev:
Men varför inte titta på Sigmas zoom 100-400 f4?
Lär vara bättre optiskt än Sigmas 300 men prismässigt ungefär i paritet med Nikon 300/4.
Us
Svante
Kodiak
Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej
jag stod inför detta val för några veckor sedan. Valet föll sedan på Sigma 100-300/4 HSM då Foto gav denna glugg topklass betyget vid test. Granskar man MTF-kurvorna så ligger denna glugg i paritet (om inte bättre) än Nikons fasta 300/4 ! ...
Min tanke var att ett fast 300 skulle vara skarpare än en zoom, men så kanske inte är fallet den här gången om jag förstår dig rätt. Och då håller jag med en zoom har ju sina fördelar.
Och då faller ju hela resonemanget för att köpa en nikkor 300/f4.
Eller vad talar för den?
/Svante
martinl
Aktiv medlem
Riccardo Polini har testat båda:
http://space.tin.it/arte/ripolini/300_AFS.htm
http://space.tin.it/arte/ripolini/300.htm
Stativfästet ändrades något till det bättre tidigt i produktionen, de flesta reviewers på nätet verkar tycka att det är "ok" nu, speciellt om man spänner åt det ordentligt. Jag har all respekt för Björn Rörslett som väl var den som kritiserade stativfästet först/mest, men han verkar ganska rabiat vad gäller stativfästen i allmänhet. Det är naturligvis bra om någon gnäller över produkter som kunde gjorts (ännu) bättre med små medel, men många bilder i världsklass har tagits med linser vars fästen han proklamerat varit under all kritik.
Planerar själv att införskaffa ett 300/4 AFS under våren. Det går dock att få billigare än 15000, titta på cyberphoto, scandinavianphoto, hegethorns etc. Någon tusenlapp kan du allt spara.
Tänk på att Sigmalinser har en förmåga att förlora ganska mycket i värde begagnade. Du kanske kan göra ett fynd med lite tur?
/Martin
http://space.tin.it/arte/ripolini/300_AFS.htm
http://space.tin.it/arte/ripolini/300.htm
Stativfästet ändrades något till det bättre tidigt i produktionen, de flesta reviewers på nätet verkar tycka att det är "ok" nu, speciellt om man spänner åt det ordentligt. Jag har all respekt för Björn Rörslett som väl var den som kritiserade stativfästet först/mest, men han verkar ganska rabiat vad gäller stativfästen i allmänhet. Det är naturligvis bra om någon gnäller över produkter som kunde gjorts (ännu) bättre med små medel, men många bilder i världsklass har tagits med linser vars fästen han proklamerat varit under all kritik.
Planerar själv att införskaffa ett 300/4 AFS under våren. Det går dock att få billigare än 15000, titta på cyberphoto, scandinavianphoto, hegethorns etc. Någon tusenlapp kan du allt spara.
Tänk på att Sigmalinser har en förmåga att förlora ganska mycket i värde begagnade. Du kanske kan göra ett fynd med lite tur?
/Martin
Kodiak
Aktiv medlem
Tack för länkarna. Skall kika lite där och se vad det ger.
Vad det gäller priserna tog jag bara en sida i högen och jämförde de 2. Har inte lagt nåt arbete på att hitta det billigaste. Gissar att båda objektiven går att få ner lite. Har även möjlighet att handla i USA via budbärare så det skall nog gå att få ner en del.
Jo jag hörde att de förbättrat stativfästet men att det fortfarande inte får riktigt godkänt, läste det på ngn hemsida...
Själklart håller jag ögonen på beg marknaden så får vi se vad det ger.
/Svante
Vad det gäller priserna tog jag bara en sida i högen och jämförde de 2. Har inte lagt nåt arbete på att hitta det billigaste. Gissar att båda objektiven går att få ner lite. Har även möjlighet att handla i USA via budbärare så det skall nog gå att få ner en del.
Jo jag hörde att de förbättrat stativfästet men att det fortfarande inte får riktigt godkänt, läste det på ngn hemsida...
Själklart håller jag ögonen på beg marknaden så får vi se vad det ger.
/Svante
Sonnaren
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikkor 300 mm/f4,0 AF-s v.s. Sigma 300 mm/f4,0 APO Macro
Us
Javisst menar jag 100 - 300, det var ett rent skrivfel (men nog vore 100 - 400 f=4 en intressant glugg om det hade motsvarande prestanda......)Kodiak skrev:
Svante
Us
Lex
Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Hej!
14 995:- mot 8 995:- är det värt 6 lappar för Nikkor?
/Svante
Cyberphoto tar 13895:- för Nikonobjektivet.
julgus
Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Min tanke var att ett fast 300 skulle vara skarpare än en zoom, men så kanske inte är fallet den här gången om jag förstår dig rätt. Och då håller jag med en zoom har ju sina fördelar.
Och då faller ju hela resonemanget för att köpa en nikkor 300/f4.
Eller vad talar för den?
/Svante
Hej
att det är en Nikkor med bättre andrahandsvärde samt att andra aspekter än skärpa kanske talar för den. I övrigt så vet jag inte så mitt val blev ju Sigmat.
Med vänlig hälsning
Johan
martinl
Aktiv medlem
Har hört att Sigma 100-300/4 ska vara lite svag vidöppen vid 300, speciellt fokuserad nära. Är det något du kan säga något om Johan? Jag såg testerna på motljus.com, men det är ganska svårt att bedömma kvaliten utan något att jämföra med.
Vore även intressant att få veta hur den fungerar med en 1.4 konverter, naturephotographers.net's test (med Sigma 1.4EX) visade på en del vinjettering. Någon som har provat?
/Martin
Vore även intressant att få veta hur den fungerar med en 1.4 konverter, naturephotographers.net's test (med Sigma 1.4EX) visade på en del vinjettering. Någon som har provat?
/Martin
Kodiak
Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej
att det är en Nikkor med bättre andrahandsvärde samt att andra aspekter än skärpa kanske talar för den. I övrigt så vet jag inte så mitt val blev ju Sigmat.
Med vänlig hälsning
Johan
Håller med... När skärpan är jämförbar så är det andrahandsvärdet kvar i princip. Så Sigma känns ju som en het kandidat.
/Svante
Kodiak
Aktiv medlem
julgus skrev:
Hej
Jag kan testa imorgon.. återkommer till tråden då jag provat några testskott på nära håll i 300mm och bländare 4.
Med vänlig hälsning
Johan
Tack Johan för din hjälp. Ser fram mot ditt testresultat.
/Svante
julgus
Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Tack Johan för din hjälp. Ser fram mot ditt testresultat.
/Svante
Hej
en del har en märklig tidsuppfattning... ;-)
Nåja, vädret och tiden tillät idag. Tyvärr är motivet trist - ett plank, och filerna rel stora ca 1mb/st.
Se här
http://www.motljus.com/mot_sigma.asp
Sigmat är inte mjukt i 300 läge på korta avstånd i mitt tycke.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
Thomas.Bjork
Aktiv medlem
Har du funderat på Nikons gamla 300/4? Fantastiskt bra byggt och skarpt, men med långsam skruv-AF. Jag har den och är mycket nöjd!
Du hittar den för 5-7000 begagnat, och det är ett fyndpris!
/Thomas
Du hittar den för 5-7000 begagnat, och det är ett fyndpris!
/Thomas