Annons

Vad händer kalibrerat skärmen då vill ej cs2

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Kalibrerade skärmen fint kollade i lite olika program allt såg mycket bra ut.

Sen öppnade jag en bild i photoshop och döm av min förvåning bilden är på ett ansikte och är röd märk väl inte röd tonig utan knall röd i alla hud toner.

Ja Ja tänkte jag får väll installera om ph vilket inte hjälpte,

Ok datorn har varigt seg det senaste jag blåser om den helt installerar allt och det är på exakt samma sätt fortfarande.

Nu hittade jag en del i ph där man kan ställa in färger och väljer jag då att använda den profilen som är kalibrerad för skärmen så visas bilden ok men alla andra blir knallröda.

Och med den iställningen får jag upp en varnings ruta varje gång jag öppnar en bild att profilen ej stämmer.

Summa alla andra program ger rätt färger men photoshop ger helt åt skogen fel färger.

Vad gör jag för fel ????


Anders
 
Första frågan blir: Vad har du kalibrerat skärmen med?

Om du med "Nu hittade jag en del i ph där man kan ställa in färger" menar färginställningar så skall du inte ha med din bildskärms profil någonstans, den är bara för att systemet skall veta hur din skärm visar färgerna.

Normalt är att man har arbetsfärgrymden för RGB inställd på antingen Adobe RGB eller sRGB.

Färgrymden för CMYK tror jag inte du behöver lägga någon tid på eftersom den mest används om man skall jobba med bilder för tryck.

Bifogad bild visar hur mina inställningar är.
 

Bilagor

  • colorsettings.jpg
    colorsettings.jpg
    21 KB · Visningar: 533
Den är kalibrerad med optical och en Colorvision spindel.

Och jag det är där jag ändrar till den profilen jag kalibrerat för att få rätt färger men jag tänker som dig att där borde man inte ställa om något.

Anders
 
Är det en LCD eller CRT skärm?

Om det är LCD så skall det gröna filtret i den svarta hållaren sitta på spydern när du mäter annars får du riktigt tokiga resultat.

Givetvis omvänt också, med filtret på så funkar inte sugkopparna på en CRT skärm och mätningen blir felaktig.
 
Utan att vara expert kan jag fråga:

Kör Adobe Gamma Loader?

Har du haft tillräkligt mörkt i rummet när du kalibrerat?

Laddas profilen in i grafikkortet?

Det finns några fler trådar sen tidigare om detta.

/Thorsten
 
Adobe gamma är avaktiverat.

Är ctr.

Själva kalibreringen verkar vara ok för alla andra program visar ok.

Och även ph om man väljer att ha bildskärms profilen i inställningarna.

Har kalibrerat om och nu visar den väldigt gula färger.

Såg att det fanns en till tråd om detta fenomen.

Någon som har en lösning ???

Anders
 
Nu har jag fått låna en annan spyder och då funkar allt fint .

Så något konstigt var det med min spyder som inte gillade min skärm tillsammans med mitt grafikkort men som jag sa tidigare så funkade det separat.

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.