Annons

Pentax vs Nikon och pengar över ?

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Tänkte ta upp ett resonemang och vill gärna höra era reflektioner.
Kommer att få pengarna tillbaka på min minolta och tillsammans med att sälja av de befintliga begagnade objektiven så landar vi på ca 15'
Nu finns det all möjlighet att börja på ett nytt system. Sony är inget alternativ för deras exponeringsproblematik.
Min erfarenhet är att digitala kameror är lite som mobiltelefoner. Man kan inte köpa sig en dyr med många finesser i tron om att den ska hålla länge. Visst kanske den ger lite bättre bilder. Men tekniken går så fort att om 4 år kan jag köpa en ny i samma prisklass och få bättre o bättre kvalite.


Det börjar nu närma sig två alternativ.
1. Antingen en pentax 100D eller kanske 10D. Köpa takumar,ricoh och chinon objektiv (fasta manuella, men tillhör det övre skiktet på den tiden) för några hundralappar och plåta med knivskarpa bilder vilket jag gillar. Det tar lite mer tid att fotografera men det lär man sig snabbt. Det handlar om fotografering, inte alltid om snapshot-kamera. Då landar vi på kanske 7000kr med en 100D. Då finns det nästan pengar över i budgeten till en utlandsresa :)
(en god vän till mig sitter på en hög med bra fasta manuella gluggar till pentax)

Ok. alt 2
Gillar färgåtergivingen i Nikon. Så kanske en D70s eller liknande med ett zoomobjektiv som matchar fasta dvs 17-55:an för 13' totalt ca 19 - 20' Nytt. men kanske kan köpas begagnat. Då har man ett objektiv som följer med en en tid framöver. zoomomfång och autofokus med skarpa bilder.
I denna lösning (nytt) får jag skjuta till några tusenlappar istället.

Vad har ni för reflektioner kring erat fotograferande. När jag hade minoltan körde jag till 90% med ett fast 50mm pga kontrast/skärpa.
Försöker intala mig om att fotografering handlar om det konstnärliga uttrycket. Men det blir lätt så mycket teknik. Är man lite skärpenörd så är man. Man kan inte säga att du som inte lagar gormémiddagar behöver inte ha märkesknivar i köket.
 
Nu blir du allt nyfiken eller hur käre bror,
Men jag talar inte om namnet på den by där han bor.

(C.Wreswik)


Ska givetvis medela dig när dom är till salu.Men vad har du för fundering kring ditt fotande ?
 
storm skrev:

Det börjar nu närma sig två alternativ.
1. Antingen en pentax 100D eller kanske 10D.

Du får vara försiktig med modellbeteckningarna.. Det är oerhört viktigt ;) på fotosidan. Annars kommer det snart någon och påpekar att EOS 10D är en relativt gammal modell, ersatt av både 20- och 30D ;)

K10D menar du naturligtvis... Jag måste säga att jag blev oerhört imponerad av K10D och jag hade nog valt denna med DA 16-45/4 AL - som är ett jättefint objektiv. Speciellt nu om en god vän sitter på flera fasta gluggar som han vill bli av med?

Annars är Nikon D80 och de kommande Canon-modellerna ett annat säkert tips. problemet med Canon är du inte lär ha din nya kamera innan mars/april..typ.
 
Pentax K10D-hus och din gode väns gluggar.
Utifall han har ett 18-20mm och sedan ett 28a och ett 50a så har du allt vad kamera en människa behöver. Ett 85-100mm blir bara grädde på moset.

-- MW
 
Jesper //
Ok, tackar för tipset, givetvis menar jag K10D och K100D :)

Intressant att du väljer bort nikons skarpa objektiv, som verkar ligga i samma klass som fasta gluggar. Men det är klart att komma hem med en fin känning o lite parfym och bjuda ut på middag till frugan är inte heller dumt :)

Ja, han sitter på flera objektiv av samma storlek av kameraväskor som han köpt billigt på tradera de senaste veckorna. 800kr för en kameraväska med chinon objektiv och en gammal pentax. Auktioner är inte dumt.
 
Magnus // skiljer det så mycket på själva bildkvalitén mellan K10:an och 100:an tror du eller är det bara en massa knappar och funktioner. seriebildstagning osv. (som jag givetvis uppskattar) Jag menar blir bildkvalitén i huset värd 3000kr ?

Men jag tror du har rätt. Några fasta gluggar till en pentax så kommer man undan med bra bilder till ett mycket billigt pris
 
Jag har inte valt bort någonting. Men utefter dina förutsättningar (om du nu får köpa/låna dessa gluggar) så ser jag ingen anledning till något annat märke. Skillnaderna i dag mellan olika märken på kameror är i princip teoretiska. När det gäller optik så har alla tillverkare bra, mindre bra och dåliga objektiv i sin line-up. Man får vad man betalar för så att säga. Men visst går det att göra fynd på begagnatmarknaden :)
 
Lägg till laddbart batteri och laddare på priset för k100D om du inte har det. Du har fler direktval med knappar/reglage på K10D och slipper därmed några menydykningar. Snabbare autofokus och bättre bildstabilisering skall skall den också ha.

Dessa saker fick mig att välja K10D framför K100D, du kanske prioriterar annorlunda.

Den är tätad och har anti-damm också, men det var sekundärt för mig.
 
Trevligt
Man kanske ska tvinga sig att fotografera lite långsamt. Så man mera jobbar med objektet och tänker på slutresultatet än att skjuta av 15 bilder och sen hem för att titta o redigera om vilken som blev bäst.
 
storm skrev:
...Man kanske ska tvinga sig att fotografera lite långsamt...

Hm, långsamt, med en digitalkamera?
Äh, skämtar lite. Det blir nämligen lätt så att man drar iväg massor, för att se om det blir några bra bilder, ist för att ta några få - genomtänkta.
Iaf för mig...

Jag har en K100D och är så nöjd så att jag vill köpa en K10D... Men innan dess så blir det nog ett 50/1.4.
 
Jo, tvinga sig fotografera långsamt, men manuella gamla fast objektiv mot en Nikon 17-55 (kostar iofs en rejäl hacka) som jag står o viljer mellan i mitt första inlägg.
Kul att du är nöjd med din K100
Har erfarenhet med kamerahus att dom utveklas och går sönder så kanske just där är inte rätt ställe att lägga pengarna. Sist jag köpte digitalkamera så var Nikon 100 modellen inte så dålig. Idag är den nästan rent tekniskt kass i jämförelse. Men tar klart fortfarande bra bilder.
Det kanske var ett taskigt exempel men själva principen.
 
storm skrev:
Sist jag köpte digitalkamera så var Nikon 100 modellen inte så dålig. Idag är den nästan rent tekniskt kass i jämförelse. Men tar klart fortfarande bra bilder.

Du menar väl att fotografen tar bra bilder med den?

Som sagt.. pick one...any one, it's all about who's behind it :)
 
storm skrev:
Magnus // skiljer det så mycket på själva bildkvalitén mellan K10:an och 100:an tror du eller är det bara en massa knappar och funktioner. seriebildstagning osv. (som jag givetvis uppskattar) Jag menar blir bildkvalitén i huset värd 3000kr ?
För min del skulle det inte vara endast bildkvalitén som får mig att välja k10d, utan en kombination av bildkvalite, vädertätning, lite bättre sökare mm. Och så vill jag kunna använda HyperManuellt läge med eventuella nya objektiv, vilket inte finns (vill jag minnas) på k100d.

Men gäller det enbart bildkvalité så vet jag inte om det är värt 3000:-

-- MW
 
Varför jag gjorde en stilla undrar var för att skillnaden mellan minoltas 5d och 7d är det nästan ingen bildskillnad alls. Givetvis var 7D mer proffsig och trevlig på alla sätt men själva resultatet var det ingen skillnad på. Utan det var mer hur man kunde jobba med kameran. Givetvis bättre kvalité, knappar, bygget, känslan osv.
 
Om du tänker fotografera i raw tror jag K100D är svårslagen vad gäller bildkvalité. Pentax har satt in ett lite svagare AA-filter och ökat upplösningen jämfört med ist- serien. Imaging resource Imatest visar på den bästa färgöverenstämmelsen man någonsin mätt upp och det näst bästa dynamiska omfånget, lägg till det ett förhållandevis lågt brus på höga ISO.

Mycket tyder på att man dessutom inte ser någon skillnad i upplösning på utskrifter från 6 och 10 mp upp till A3 eller kanske ännu större. Så klart går ju att beskära bilderna betydligt mer från en 10 mp kamera.

Det finns gott om andra skäl som skulle kunna tala för K10 men knappast bildkvalité.
 
papi skrev:

Mycket tyder på att man dessutom inte ser någon skillnad i upplösning på utskrifter från 6 och 10 mp upp till A3 eller kanske ännu större.

vad är det som "tyder" på det?
Och vem är denne "man" du refererar till?
Hur sannolikt är ett "kanske"?
Och hur mycket är "ännu större" ?

Har du vetenskapliga bevis eller referenser möjligen, eller råkar du ha testat själv?
 
Herik om jag hade vetenskapliga bevis skulle jag inte skrivit "mycket tyder på"

Ordet "man" använder jag i betydelsen "obestämd person" och inte "en vuxen mansperson" eller en "specifik individ"

Kamera&Bild gjorde nyligen en blindtest med utskrifter från en 6 och en 12 mp kamera i storlek på 1,0 x 0,7 m och det var få på redaktionen som kunde avgöra med vilken kamera bilderna var tagna.

Sedan finns det några andra trådar här på FS, bl.a. en där någon rapporterar från en fotomässa som skrivit ut bilder från 6, 8 resp 10 mp i A3. Samma sak där, några av besökarna försöke använda sina glasögon som förstoringsglas i ett försök upptäcka någon skillnad.

Notera att i dessa två exempel heller inte tagits någon hänsyn till normalt betraktningasvatånd som rimligen bör vägas in vid större utskrifter.

Dessutom har jag inte läst om någon blindtest som kommit fram till motsatsen, dvs att det verkligen är någon synbar skillnad.
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Herik om jag hade vetenskapliga bevis skulle jag inte skrivit "mycket tyder på"

Ordet "man" använder jag i betydelsen "obestämd person" och inte "en vuxen mansperson" eller en "specifik individ"

Kamera&Bild gjorde nyligen en blindtest med utskrifter från en 6 och en 12 mp kamera i storlek på 1,0 x 0,7 m och det var få på redaktionen som kunde avgöra med vilken kamera bilderna var tagna.

Sedan finns det några andra trådar här på FS, bl.a. en där någon rapporterar från en fotomässa som skrivit ut bilder från 6, 8 resp 10 mp i A3. Samma sak där, några av besökarna försöke använda sina glasögon som förstoringsglas i ett försök upptäcka någon skillnad.

Notera att i dessa två exempel heller inte tagits någon hänsyn till normalt betraktningasvatånd som rimligen bör vägas in vid större utskrifter.

Dessutom har jag inte läst om någon blindtest som kommit fram till motsatsen, dvs att det verkligen är någon synbar skillnad.

låter ju knappast som några statistiskt säkerställda undersökningar.

vi körde en liknade test på jobbet med bilder från en 6MP och en 12MP kamera.

Urvalet var 10 olika A3-bilder (5 bildexemplar från varje kamera) alltså totalt 100 bilder som skulle granskas. 10 personer fanns i testgruppen. Undersökningen upprepades 4 gånger vid 4 olika tillfällen.

Resultatet visade en träffsäkerhet på 85% hos testgruppen.

Signifikansnivån var 95%. Ett tämligen entydigt resultat med andra ord.

Tillägas bör väl att alla i testgruppen jobbar med foto professionellt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.