** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sammanställning av mina objektivtester med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Städade upp lite efter min hysteri under helgen då jag testade K10D med några olika objektiv. Hela övningen har varit lärorik så fler tester lär följa.

Tänk bara på att bilderna normalt ser mycket bättre ut i printat skick än på en bildskärm. På bildskärmen tittar vi på pixelnivå, men vid utskrift har vi 200-300 pixlar per tum vilket gör att intrycket blir skarpare och bruset inte lika tydligt. Så ta testerna med en nypa salt.

Mitt intryck av K10D efter testerna är att den är en fantastisk kamera, alla dåliga bilder jag tagit så här långt har berott på att jag slarvat. 10MP är betdligt mindre förlåtande än 6MP både vad gäller skärpa och brus (om man tittar på pixelnivå). Det verkar som jag slöfotat lite mycket de sista åren.

http://87.227.32.140/Camera_tests/index.html

Intressant att se, speciellt 50/1.4 som jag har själv. Det blir verkligen betydligt mycket mer kontrast när du bländat ner ett par steg. Iof kan det ju även vara bra att ha ett softläge på gluggen ibland också.

kul att se ett praktiskt test=)

jag tyckte inte att 1600 var så farligt brusigt, med tanke på att bilderna, som du säger, ser bättre ut i print.

50/1.4 ser ju riktigt trevlig ut. Man ser verkligen att skärpan blir mycket bättre på f/8 är på f/1.4.

Albwah skrev:
50/1.4 ser ju riktigt trevlig ut. Man ser verkligen att skärpan blir mycket bättre på f/8 är på f/1.4.
Ja 50/1.4 är ett väldigt fint objektiv. Användbart på stora bländare, men behöver bländas ner några steg för att bli riktigt skarpt. (Det är ju inte alltid det är viktigt). Imponerande var att se hur snabbt 85/1.4 blev skarpt tycker jag. Jag visste iofs att det är ett grymt bra objektiv, men ändå.

Trevligt och logiskt test, det är bara att konstatera att man ska helt enkelt låta bli de låga bländarvärden :)

quarc skrev:
Som en kul grej gjorde jag en test med min gamla Tokina 400/5.6 idag och lade till resultatet på:

http://87.227.32.140/Camera_tests/index.html

Precis som väntat så var det inte så imponerande, men det är inte lätt att fota med 400mm utan skakningar i vinterljus.... Den får ligga kvar i lådan tror jag :)
Kul att du testat "gamla bettan", synd med rörelseoskärpan bara. Hoppas du har tid & lust att göra om testet lite skakfriare vid tillfälle.
Nyfiken då jag har en likadan.

Skall testa med bönpåse istället senare i vår när vi också har lite mer ljus, men jag räknar inte med att den kommer att visa sig vara särskilt skarp :)

Om det åtminstone hade suttit ett stativfäste på objektivet....

Var finns 85/1,4 att få tag i?
Syns inte på prisjakt, jag trodde att de hade listat alla Pentax-objektiv som säljs i Sverige?

Har jag missat nåt?! :p

Benjamin83 skrev:
Var finns 85/1,4 att få tag i?
Syns inte på prisjakt, jag trodde att de hade listat alla Pentax-objektiv som säljs i Sverige?

Har jag missat nåt?! :p
85/1.4 har tyvärr slutat tillverkas. Jag tror det var förra året. Kanske kan det finnas några nya ex därute, men knappast i Sverige då ingen verkar hålla Pentax i lager, än mindre den tyåen av objektiv.

Anledningen till att objektivet drogs tillbaka är säkert att man planerar ett nytt DA50 till i år, vilket ju tar lite den positionen som 85 hade på analogtiden. Dessutom finns en fin 77a samt en ny 70a, så bra objektiv i det brännviddsområdet finns det gott om, de är dock inte lika ljusstarka. Åertstår att se vad nya DA50 får för bländare.

quarc skrev:
85/1.4 har tyvärr slutat tillverkas. Jag tror det var förra året. Kanske kan det finnas några nya ex därute, men knappast i Sverige då ingen verkar hålla Pentax i lager, än mindre den tyåen av objektiv.

Anledningen till att objektivet drogs tillbaka är säkert att man planerar ett nytt DA50 till i år, vilket ju tar lite den positionen som 85 hade på analogtiden. Dessutom finns en fin 77a samt en ny 70a, så bra objektiv i det brännviddsområdet finns det gott om, de är dock inte lika ljusstarka. Åertstår att se vad nya DA50 får för bländare.

70 e så snygg.. men varför e 77 silvrig?

Kanske lite OT, men jag har precis fått mitt kollinr från dustin på K10D och ett 50/1,4. :D

Jag funderar på Samsung 50-200 oxå, men vad skulle rekommenderas i de vidare regionerna?

ett tag tänkte jag 17-70 från sigma, som trots allt är ljusstarkare än 16-45an i hela dess register.. men å andra sidan så får man ett fint Tamron 28-75/2,8 för samma peng vilket känns.. "bättre"? Men då har jag fortf. ingen vidvinkel..

Peleng eller Zenitar kanske, nån här som använder de objektiven, och vet att de fungerar på en K10D utan att slå i nånstans och fokus fungerar som det ska?

Zenitar fungerar som vidvinkel med lite mkt distorsion på APS-sensorstorlek, eller?

Tokina 19-35 har jag oxå tänkt på, kanske i kombo med 28-75.. nån som har nåt bra råd annars?

svar på OT

Har haft ett soligor 19-35 och det har suttit på vis semester. Rome och norge där det krävs vidvinkel o helst lite till än 19 mm vilket kändes som jag endå fick backa mycket. Tyvärr så känns samtidigt 35 som lite för lite. Slår ofta i botten med detta objektivet på båda håll. Det betyder med andra ord att antingen vill jag ha riktig vidvinkel ca 17mm eller ca 50mm på allahanda semesterfotografering. längre brännvidder som 75-300 är bara för mig i förutsedda dagar och situationer.
Kommer att köra fasta gluggar för att se hur det går, en 20mm och en 40mm(pannkaka) som standard i fickan = bra skärpa. Det blir nyttigt att röra lite på sig.

Vet att nikon tillverkar en glugg med 17-55 som är riktigt dyr men verkar ha den skärpan och de omfång som skulle passa mig bra. Pentax ryktar sig om att släppa två bra objektiv framåt våren, ska bli intressant om det kan vara en utmanare till fasta gluggar.

jaså ok.. eftersom jag haft en KM dimage a2 förut så tänkte jag inte så mkt på vilka motsvarande brännvidder jag använde..

Därför jag börjar med ett fast till Pentaxen iaf, som antagligen kommer sitta på mesta tiden.

så 19 är lite klent.. gör det så stor skillnad på bildvinkeln ner från 19 till 16-17??

Nån som har testbilder för att visa på skillnaden, där man lägger de högre brännvidderna ovanpå den lägsta med samma motiv, om ni förstår hur jag menar?

Ja, du menar 16-50/2,8 antar jag.. men den lär väl hamna på en K10D i pris oxå ungefär?

Och eftersom jag har 50 fast, så gör det inget om vidvinkeln inte går så högt.
Kan även tänka mig fast vidvinkel, men då ska man alltså ner i Zenitar-stilen för att få nån vinkel att ha kul med?

Sen undrar jag om nån vet var man kan få tag på D-XENON 12-24mm(Samsungs modell)

Benjamin83 skrev:
70 e så snygg.. men varför e 77 silvrig?

Jag funderar på Samsung 50-200 oxå, men vad skulle rekommenderas i de vidare regionerna?

FA 77 Limited är silvrig därför att det lanserades tillsammans med MZ-serien, de var silver/svarta - några fanns även som helsvarta om man ville. MZ-3:an såldes enbart som silver/svart och fanns att köpa i paket med FA 43 Limited.

Samsung 50-200 är precis samma objektiv som Pentax DA 50-200, men säljs just nu till ett lägre pris här i Sverige. Ett väldigt bra objektiv för extremt lite pengar.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Samsung 50-200 är precis samma objektiv som Pentax DA 50-200, men säljs just nu till ett lägre pris här i Sverige. Ett väldigt bra objektiv för extremt lite pengar.

Japps, blir att lägga en beställning på ett sådant imorgon. Någon som har beställt hos expert och sedan hämtat ut i butik? Funkade det bra och håller dom sina 2-4 dagars leveranstid?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar