Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fresnerlins ???? "blixtförlängare"

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Det finns en liten tillsats att sätta på blixten,nu undrar jag hur mycket det förlänger
Säg att en canon 580 EX klarar ca 10-15 meter i mörker hur mycket förlänger den...
Tänkt till vildsvinsfoto på natten på ca 30-40 meter ...funkar det
Även som fyllnadsblixt vid fågel och Kitesurfing foto..
Omar Brännström har en sådan har jag sett på någon bild av honom......
Finns dom att köpa i Sverige
Passar på Canon 580 EX.
Oj det blev mycket....

Hej!

Har köpt denna http://www.naturephotographers.net/gs/betterbeamer.html

Mycket billigare än den som går att beställa från AT Phototech. Har använt den lite till min 430EX för att fota fåglar (med 300mm 4.0L + extender). Tycker den funkar hyftsat, men det krävs (som med allt annat) träning för att få bra bilder.

Detta är ett exempel när det hade varit svårt att ta en bild utan blixt, men tyvärr känns bilden ganska artificiell. Fåglen var bara några meter från mig.

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=7754647

Säkerligen får man bäst bilder om man bara använder fyllnadsblixt. Vet inte hur det funkar på 30-40meter, men kan nog vara till viss nytta.

The Champ skrev:
Just den var det ja...vet du hur det funkar ,eller har du testat..

Hör med Omar B. Han använder en sådan (eller better beamer, vet inte vilken). Jag tror rent spontant att det är -1 till 2 steg på blixten som ger lagom resultat, beroende på avstånd.

Jag skrev följande i en annan tråd och fick noll svar..
"Funderar på att köpa mig en better beamer, eller liknande. Har hittat på ebay från england för cirka 350kronor.. det låter helt otroligt billigt, det står inte better beamer, men det är förbannat likt.

Det vore intresant om någon har erfarenhet av dessa, eller liknande.
Och såklart var de har köpt dem.

//Lars

Edit: länk till auktionen
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...p;rd=1&rd=1"

Auktionen har gått ut, men undrar fortfarande samma sak.. eller ska man slå till på en better beamer?

Better Beamer... lite svårt att få snygga bilder liksom med direkt blixt i allmämhet. Jag brukar prova lite upplättning och glimt i ögat med blixtkompensation -1 eller snarare -2 om jag är lite närmare, annars blir det för mycket blixtbild av det hela.

Tror man ska ner mot -2 1/3 steg på blixten för att det ska se naturligt ut med upplättningsblixt. Min far är rätt nöjd med sin Better Beamer förutom att den smälte hans blixt. Man får vara lite försiktig eftersom den kan fokusera solens strålar som ett brännglas. Arthur Morris har också råkat ur för detta.

/Pontus

Jag har också ett lite brännmärke på min blixt, man lär sig anabbt att bevaka åt vilket håll man pekar... :)

Jag brukar sätta blixtkompensationen till -2, kanske lite mindre om jag är långt ifrån det jag fotar.

Nu har jag fått hem min extender från Arthur Morris , CANON 580ex, obj 500/4IS avstånd till stolpen är ca 130 meter.

Bilagor

• 1l.jpg
    1l.jpg
    15.6 KB · Visningar: 619
Imponerande att extendern slår med sån kraft på hela 130m :) Har inte testat min, som sitter på Sigmas EF-500 DG Super II, på det sättet...men potentialen borde alltså finnas där...skönt ;-)
//Glenn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar