Annons

Kvantitativ mätning/jämförelse av autofokushastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Tidigare skrev jag i en annan tråd hur man kan räkna lite på hur snabbt kamerahusets autofokusmotor jobbar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55916

Jag kom fram till att AF-enheten i D50 samt den analoga F60 jobbar med ungefär 12 varv/sekund. Genom att undersöka sitt icke AF-S objektiv, och se efter hur många varv den lilla skruven snurrar då man vrider fokusringen från närgräns till oändlighet kan man beräkna hur lång tid det tar att autofokusera från närgräns till oändlighet - en "teoretiskt längsta autofokuseringstid". Exempelvis - Nikons 50/1,8 har ungefär 4,5 varv på skruven, så med en D50 blir det 4,5/12 = 0,375s från närgräns till oändlighet/tvärtom.

Vad som slog mig var att detta inte alls verkar vara väldokumenterat. Många pratar om snabb autofokus - vissa kamerahus är tröga, andra är snabba. Samma sak sägs om olika objektiv. När det är så lätt att kontrollera hur det egentligen ligger till borde rimligtvis fler kollat upp detta.

Eftersom intresset har varit rätt svalt har jag tagit på mig att undersöka det hela ett steg längre.

Om man vet hur snabbt autofokusmotorn för ett visst kamerahus jobbar, och man vill jämföra olika objektiv - då måste nästa steg vara att dela upp avståndsskalan i fragment, och se efter hur fokuseringen sker emellan dessa.

Kort sagt - ett objektiv som man klassar som långsamt (många varv från närgräns till oändlighet) kanske är snabbare inom ett visst omfång än ett som klassas som snabbt. Långsamheten (de många varven) kanske beror på kort närgräns. Råkar området det långsamma objektivet utmärker sig på vara det område man mest använder kanske man lurar sig själv genom att använda ett "snabbare" (färre varv) objektiv. Detta förutsatt att objektiven inte "jagar" fokus ofta, för då får man vänta längre med det långsamma.

Så - genom att jämföra de fyra skruvobjektiv jag hade hemma kom jag fram till den lista jag bifogar nedan.

Med "NG" menar jag närgräns, och från närgränsen är antal varv fokusskruven måste skruvas till nästa angivna värde uppmätt. Nästkommande värde är antal varv från föregående fokusavstånd.

Alltså För Nikon 50/1,8 är det 0,7 varv från närgränsen (0,45m) till 0,5m på avståndsskalan. Från 0,5m till 0,7m är det 1,2 varv, etc.

Kul att notera är att Sigma 24/2,8, som är ett ökänt långsamt objektiv, är snabbast när det gäller avstånd över en meter (detta kan enkelt förklaras, men det behöver vi inte gå in på).

Den här metoden skulle kunna tillämpas på fler objektiv, man kan på så sätt lättare jämföra autofokushastighet för exempelvis två snarlika objektiv av olika fabrikat.

Det enda jag saknar är att någon försöker mäta upp hur snabb AF-motorn i D200, D1-serien och D2-serien är. Efter det kan alla myter om hastighet för autofokus avfärdas/bekräftas med fakta.

OBS - en sista viktig faktor när det gäller hur AF-hastighet upplevs är "shutter lag", dvs hur lång tid det tar från att man trycker ned slutaren till att det verkligen händer någonting. D2H exempelvis har enormt mycket kortare tid för detta än exempelvis D50. Fotograferar man någonting som rör sig mot en själv är det mycket mer sannolikt att fokus sitter där den ska om man har en D2H. Med D50 kanske fokus sitter perfekt först, men från det att man trycker av till att bilden registreras går det några bråkdels sekunder längre, och fokus kanske hamnar i bakändan av det som rör sig mot en. Detta uppfattas eventuellt som långsam autofokus när man sedan tittar på bilden.
 

Bilagor

  • af.gif
    af.gif
    2.4 KB · Visningar: 223
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.