Annons

Kontraststyrning med tvåbadsframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
KONTRASTSTYRNING MED TVÅBADSFRAMKALLNING

Här kommer min artikel om tvåbadsframkallning som Fotosidan inte tog in. Lägger nu in den här i Mörkrumsforumet och hoppas att någon kan tycka den vara intressant ändå.

INLEDNING

Hur noggrann män än är med att försöka ge det svartvita negativet rätt kontrast vid filmframkallningen så behöver man ofta finjustera bildkontrasten vid kopieringen efter det resultat som önskas. Kontrasten varierar alltid något från motiv till motiv på samma film, även om ljusförhållandena är likartade, och därför blir filmframkallningen med småbilds- och annan rullfilm ofta en kompromiss. Kontrastjustering vid kopieringen är då nödvändig. Likaså kan man vilja avvika från normalkontrast av skäl som t.ex personlig tolkning och uttryckssätt.

Idag är det vanligast att man reglerar kontrasten med variabelt fotopapper och filtrering. Enklast är då att använda en förstoringsapparat med färghuvud eller VC-huvud. Kontrasten kan styras steglöst med dessa apparattyper. Använder man förstoringsapparat av kondensortyp räcker inte alltid de fasta filtergrader som erbjuds. Med graderade fotopapper räcker det heller inte alltid med de fast pappersgradationerna för att finjustera till önskat bildresultat och idag är det dessutom betydligt svårare att få tag i graderat papper annat än i normal hårdhetsgrad. Lösningen kan då vara tvåbadsframkallning.


INTE BARA FÖRDELAR MED VARIABLA FOTOPAPPER

Det talas ofta om fördelarna med variabla fotopapper, att man bara behöver ha ett enda paket av varje storlek hemma är ett starkt argument. Ett annat är att man inte behöver vara så noggrann vid filmframkallningen; kontrasten kan ju ändras steglöst med VC-färgapparat från mjukaste mjukt till hårdaste hårt i efterhand, sägs det. Men kontrasten kan regelras steglöst över en ganska stor vidd även med graderade fotopapper (om man föredrar sådana) och då har flera hårdheter på lager samt använder sig av tvåbadsframkallning. Likaså kan man få en ganska stor steglös vidd med bara en pappergradation och tvåbadsframkallning om man kompletterar sin kondensorapparat med ett färg/vc-huvud eller kalljussytem som ger mjukare ljus.

Ett graderat fotopapper av en viss grad kan dock inte höjas i kontrast (utgående från normal/hårdframkallare) men med tvåbadsframkallningen kan den sänkas steglöst upp till ca 1½ steg. Strävar man mot bästa möjliga bildresultat är det dock ingen god idé att slarva vid filmframkallningen, oavsett pappersval. Grunden för en kopia med rik gråskala är alltid ett negativ med rätt (normal) kontrast. En stor fördel med variabla papper, som graderade inte kan mäta sig med, är möjligheten till lokal kontraststyrning genom belysning med filter av olika hårdhetsgrad i samma bild.

Men graderade fotopapper har den positiva egenskapen att de aldrig uppvisar några skillnader i separationsegenskaper mellan de olika graderna. Ett graderat papper är antingen högdagerseparerande med god kontrastutdragning i ljusa delar, lågdagerseparerande med god kontrastutdragning i mörka partier och skuggor eller medelseparerande med medelgod kontrast och jämn tonseparation i hela skalan. Detta oavsett vilken grad som används. För variabla fotopapper kan det däremot vara så att olika filtrering inte bara ger olika totalkontrast utan separationsegenskaperna kan också förändras. Dessutom kan dessa egenskaper hoppa oregelbundet vid olika närliggande filtreringar. Ytterligare en egenskap, som kan vara till nackdel med variabla papper är att kontrastförändringen mest ger sig till känna i bildens mellantoner.

Det finns alltså både för- och nackdelar med variabla papper. De negativa egenskaperna kan vara argument för att istället använda graderade alternativ och medlet för att finjustera kontrasten heter TVÅBADSFRAMKALLNING. Men tvåbadsframkallning fungerar bra även med variabla papper. Dessutom verkar metoden kunna ge betydligt bättre separation i skuggor och lågdagrar hos papper med variabel kontrast.


MJUK OCH HÅRD FRAMKALLARE

Metoden med tvåbadsframkallning går ut på att man använder dels en mjukarbetande framkallare och dels en hårdarbetande. Exempel på mjukarbetande framkallare är Kodak Selectol Soft och Tetenal Centrabrom S. En rent hårdarbetande framkallare kan vara svårt att hitta i handeln och därför får man oftast nöja sig med en normalarbetande som t.ex Kodaks Dektol eller Agfa Neutol Ne. För att åstadkomma olika kontraster/hårdheter i bilden framkallas den först i den mjukarbetande framkallaren och därefter i den normal/hårdarbetande. Det är viktigt att alltid först framkalla i den mjukarbetande eftersom den hårdarbetande påverkas mycket lite av förorening från den mjuka.


TVÅ LÖSNINGAR SOM BLANDAS

En variant av tvåbadsframkallning är klassikern Doktor Beers som består av två lösningar (A och B) vilka blandas i olika proportioner för att ge olika kontrast. Dessa lösningar kan även användas separat som tvåbadsframkallare. Dr Beers finns (vad jag känner till) inte att köpa utan man får själv blanda de båda lösningarna efter recept. Kodak har förut haft en variant vid namn D-64, med två lösningar, men den finns heller inte att köpa utan man får tillreda själv. Engelska Fotospeed har dock en typ av framkallare i sitt sortiment, GSD 10 (Grade Select Developer), betsående av två lösningar som blandas eller används separat i olika tidskombinationer. Enligt deras egna uppgifter ska man med denna framkallare kunna variera kontrasten på ett graderat fotopapper av normalkontrast (2,5) från 0-4.


UPP TILL 1½ STEG MJUKARE ÄN MED NORMALFRAMKALLARE

Olika typer av graderade papper påverkas olika mycket i hårdhet med tvåbadsmetoden men som tumregel kan kontrasten justeras upp till ca 1-1½ steg mjukare än normalt med samma pappersgradation. Om Fotospeed GSD 10 kan åstadkomma mer vill jag inte uttala mig om förrän jag provat den. Ett graderat papper som går lätt att påverka är t.ex Emaks K888. Detta är av klorbromsilvertyp och alltså mera skuggseparerande. Bromsilverpapper reagerar inte lika mycket. Men även VC-papper kan kontrastpåverkas av tvåbadsframkallning. Fotokemika Fineprint är ett sådant papper.


BILDEXEMPEL

I bildexemplen som följer har jag först valt Emaks K888 grad 2 (normal). Jag har använt en förstoringsapparat av kondensortyp. Negativet var av normal kontrast för kondensorkopiering. Bilderna är belysta exakt likadant med 30 sekunders belysningstid på bl 8. några justeringar (t.ex efterbelysning och pjattning) har inte utförts. Detta för att få en så bra jämförelse som möjligt mellan bilderna. Scanningen är lika utförd och endast pixelsminskning samt usm 0,3 radius och 100% har lagts på i datorn.

Den totala framkallningstiden var 3 min för alla bilder. Som mjukframkallare använde jag Kodak Selectol Soft och som normal/hårdframkallare Kodak Dektol. Något man bör tänka på är att Selectol Soft har mycket begränsad hållbarhet i skål, runt en timme innan den får försämrad framkallningseffekt. Dektolen håller längre. Färsk framkallare är alltså vad som gäller för snyggt bildresultat så tillred inte mer framkallare än vad som går åt för sessionen.

Bild nr 1: Framkallad enbart i Selectol Soft 3 minuter.
 

Bilagor

  • tvåbads 1.jpg
    tvåbads 1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 622
Bild nr 2: Framkallad 2 minuter i Selectol Soft samt slutframkallad 1 minut i Dektol.
 

Bilagor

  • tvåbads 2.jpg
    tvåbads 2.jpg
    89.4 KB · Visningar: 602
Bild nr 3: Framkallad 1 minut i Selectol Soft och slutframkallad 2 minuter i Dektol.
 

Bilagor

  • tvåbads 3.jpg
    tvåbads 3.jpg
    90.9 KB · Visningar: 597
Bild nr 4: Framkalld enbart i Dektol 3 minuter. (Hoppas att skillnaden i kontrast framgår även i scannad och förminskad version.)
 

Bilagor

  • tvåbads 4.jpg
    tvåbads 4.jpg
    93.2 KB · Visningar: 589
I nästföljande tre bildexempel har jag använt ett variabelt papper, Fotokemika Fineprint G. Bilderna är kopierade likadant och framkallade i totalt 2 minuter med samma framkallare som tidigare. nefativet var av normalkontrast för kondensorkopiering och jag har använtMultigradefilter (2) i filterhållaren på kondensorapparaten. Scannade lika och med samm efterjustering som i de förra bildexemplen.

Bild nr 5: Framkallad 2 minuter i Selectol Soft.
 

Bilagor

  • tvåbads 5.jpg
    tvåbads 5.jpg
    93 KB · Visningar: 587
Bild nr 6: Framkallad 1 minut i Selectol Soft samt 1 minut i Dektol.
 

Bilagor

  • tvåbads 6.jpg
    tvåbads 6.jpg
    99.5 KB · Visningar: 583
Bild nr 7: Framkallad 2 minuter i Dektol. Notera att separationen i skuggorna vid korsets fot (syns kanske inte så tydligt i scannad och förminskad version här) förbättras betydligt vid användning av både enbart den mjuka och den mjuka-normala framkallaren (bild nr 5 och 6) i jämförelse med att enbart använda normalfrankallaren (denna bild nr 7). Detta utan att totalkontrasten upplevs som för låg i de andra bilderna.
 

Bilagor

  • tvåbads 7.jpg
    tvåbads 7.jpg
    79.7 KB · Visningar: 569
Jag återkommer snart med nästa artikel om det analoga mörkrummet här i forumet (såvida inte fotosidan hör av sig och vill ha den bland de andra artiklarna skrivna av proffsen). Ämnet blir då: ARBETSMETODIK VID SVARTVITKOPIERING.
Kommentera gärna tvåbadsframkallningen under tiden ni väntar!
Hälsn, Nils.
 
Mycket intressant Nils. Det här ska jag ta med mig till mörkrummet på onsdag och prova, Jag har dock ingen mjukframkallare så jag hoppas att jag kan få tag i det innan dess. Har edast Dektol i nuläget. Undrar hur snabbt Photax kan leverera?
Ser fram emot fler intressanta "artiklar".

mvh/Ove
 
Förstår inte

Varför tog de inte in den?

Eller är denna sidan nu bara för digitalanvändare och denna artikel är utan intresse ? ?

Övrigt : Snuskigt bra artikel
 
Bra artikel, tack Nils.

Nu bara måste jag börja jobba i mörkrum igen. Men tvåbadsframkallning får vänta ett tag. Har en del ringrost att bli av med först. Men sen vet jag var kunskapen finns.

Kanske dags för en ny intressegrupp: Med mörkrumsarbete mår motiven mums.
 
Jättebra att du la upp artikeln och hoppas den får det positiva gensvar den förtjänar. Och nog finns det en och annan som fortfarande behöver poesin eller vad det nu är för känsla som kryper över en i mörkrummet.

Mjuksoppan kan köpas hos photax som är oerhört
bra att ha att göra med.
Selectol - soft
och även tetenal har( hadde) en variant
som hette centrabrom.
Har du möjlighet att komma över kemin
så är receptet som motsvarar selectol soften

Ansco 120 är ett av namnen men det finns fler

700ml vatten c;a 45 grader

12,4 gram metol
36 gram Natriumsulfit
36 gram Natriumkarbonat
1,8 gram Kaliumbromid


Tillsätt kemikalierna i ordningsföljd.
Men det underlättar att tillsätta en
knivsudd natriumsulfit i vattnet innan
metolen tilsätts.

Sedan kallt vatten till 1 Liter
framkallaren spädes 1+2 och används som selectolsoft. Hållbarheten 2-3 timmar,
och den luktar när den är förbrukad...

mvh
Lasse
 
Erik Schalin skrev:
Hmmm Lasse

Jag tycker det är stora problem med att få tag på kemi till vettiga priser.
Vet ngn vart man kan vända sig?

http://www.nifelheimkemi.se/

En utmärkt artikel, Nils! Många som har provat på tvåbadsframkallning föredrar det framför variabla fotopapper, p g a att de variabla papperen lättare kan få framkallningsartefakter och kontrastfall med varmtonsframkallare. Tvåbadsframkallning upplevs som mer robust och mer lättkontrollerad. Tusan, nu blev jag inspirerad!

Synd att FS inte antog en sån välskriven artikel. Som tidigare har diskuterats så vore ett analogt forum med egna artiklar och bildgallerier att föredra...
 
Härligt! Jag (vi) som precis har flyttat in i ett hus med mörkrum. Dags att visa min D70 hur sopig den är jämfört med film!

Jag tänkte skaffa mej nån riktig storformatskamera. Nån som kan ge förslag på något billigt märke och/eller var jag bör leta?

/tj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.