Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K100D vs. Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Hockert

Aktiv medlem
Dags att ta klivet in i Systemdigitalvärlden för mig. Jag har kollat på två kameror speciellt. Dels för att jag har hört väldigt mycket bra om D50 och dels för att jag har tre gamla objektiv till Pentax.

Men nu måste jag be om råd här, för hade det inte varit så att jag haft de tre pentax-objektiven så hade jag valt D50. Men nu så kan jag ju använda dom på K100D så det kan nog bli en sådan istället om jag bara kan få lite hjälp med om dom passar.
"SMC PENTAX-M 1:1.7 50mm"
"SOLIGOR WIDE-AUTO F:2.5 f=28mm 52o"
"SOLIGOR TELE-AUTO F:2.5 f=135mm 58o"
Står det på dom. Det är en Teleconverter med också 2x MP står det på den plus tre uvfilter.

Kan visa bild på dom:
pentax2.jpg

Så tror ni att dom kommer passa på en K100D och håller dom måttet?

Eller är D50 helt enkelt en bättre kamera? Lite åsikter tack! :)

Jag skulle valt Pentax före Nikon i alla fall, oavsett innehav av optik.
Jag skulle vilja pâstâ att den enda av dina gluggar som är bra är 50mm men den fungerar ju endast med vissa begränsningar, ingen AF osv.

Men du fâr mer för pengarna om du köper Pentax och du hittar billigare optik till den, men skynda dig, för marknaden börjar inse att bra Pentaxgluggar är värdefulla.

Hockert skrev:
Eller är D50 helt enkelt en bättre kamera? Lite åsikter tack! :)

Pentax K100D är helt enkelt en bättre kamera :) Men så har ju D50 varit med ett tag och utvecklingen går snabbt i kameravärlden.

Nikonkameran har nog bättre seriebildsprestanda och kanske snabbare blixsynktid.

Pentaxen har bättre sökare, bildstabilisering, ISO 3200, spegeluppfällning, nedbländnning från kamerahuset, 9 af-punkter av korstyp, 2,5 tum display och ett chassi av rostfritt stål.

Tack för svaren, det blir nog en K100D då. Min far sa precis som du Gunnar att Pentaxgluggen är den enda som är bra men bilderna kommer väl inte bli helt värdelösa med soligorgluggarna? Jag kommer väl kunna leka lite med dem medans jag lär upp mig på dem?

En fråga till som jag inte har hittat svar på, kommer det komma ett batterigrepp till K100D snart? Eller passa *ist D-greppet rent av rakt på?

De flesta linser presterar hyfsat om man bländar ner några steg och 135 mm är ju iaf en användbar brännvidd. Motsvarar 200mm på en analog kamera och 400mm med x2 telekonverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar