Annons

World Toy-Camera Day 2006?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Någon som vet när denna infaller? Förra året var det lördagen den 22 oktober och 2004 var det lördagen den 23 oktober. Kan det vara lördagen den 21 oktober i år? Har sökt på nätet men inte hittat något om det där.

Nu vet jag; efter mycket letande hittade jag uppgiften långt in i undersidorna på en sajt. Det är lördagen den 21. oktober i år. Internet är en fantastisk kunskapskälla men ibland, när teknikfjanteri och pedanteri får styra uppläggningen av hemsidor (istället för logik och översiktlighet) undrar man?

I våras var det en Pentax Global Shoot Day. Då lade man upp sina bilder på en speciell webbsida.
Kommer Toy Camera Day funka på samma sätt?

Jag har ju faktiskt en riktigt plastig Accent MX-V, den borde räknas till Toy Camera. :)

Tror att man brukar anordna någon slags tävling, ev på www.toycamera.com eller liknande. Utställningar och andra evenemang runt om i "världen" blir det säkert också, förutom att man ska ut och fota med sin plastkamera då givetvis. Accent MXV platsar helt klart i toycamera-kategorin. Plastig och klen som en äkta Diana, fast i småbild. Har en sån men fick inte stor skillnad i exponering mellan bländarna. Är det kanske som på Holga där den extra bländaren endast är kosmetika?

Ja just det, jag minns en tråd som handlade om din Accent. Har du kommit fram till vilken slutartid kameran använder?

Tackar!

Jag hade tänkt prova med Sunny 16-regeln och plåta med olika ISO för att testa vilket ISO som ger bäst exponering. Men kanske ISO 100 eller 200 funkar bra?
Får väl testa lite med de olika bländarna för att se om det blir någon skillnad.

Ja så var det då dags för denna "högtidsdag". I morgon 21 oktober infaller dagen T, World Toy-Camera Day, då alla Toy-camera-ägare ska ut och fotografera med sina älskade leksaker. Skulle vi sedan kunna få se resultatet i Toy-camera-poolen, eller varför inte som en särskild utställning för de som kan göra sådan i sitt mendlemskap? Ska själv försöka få ihop något i morgon och sedan lägga ut bilderna så fort jag fått dom framkallade och kopierade. Vore kul om det kom in extra mycket Toy-cam-bilder då!

A, läge att lufta Werlisan alltså...
Utställning ja, Varför inte en riktig fysisk utställning? Vore roligt att ro ihop någonstans tycker jag. En hanterlig form som inte kräver så mycket av lokalen vore bilder i 13x18 - 18x24 cm. Är man några stycken kan det bli riktigt varierat (brokigt) och snyggt. Luktar caféutställning tycker jag.

Någon som är på?

Förresten, räknas min Kiev 35A som toycamera? Läcker ljus gör den i alla fall, men det är ju en ganska seriös minoxkopia...

Vad kul att det fanns en diskussion om detta! Jag läser visst forumen alldeles för sällan. Ut och fota med er alla toycam-fantaster!

En utställning tycker jag låter riktigt kul. Vare sig det blir en "riktig" utställning eller en på nätet spelar inte så stor roll för min del. Det är säkert lättare att organisera en nätutställning. Om WTCD imorgon är för kort varsel för vissa, så borde vi kunna organisera någon svensk sammamkomst eller utställning ändå. När andra fotointresserade träffas och mäter vem som har längst L-optik kan väl vi diskutera bästa gummisnoddarna eller maskeringstejpen?

Ha en kul World Toy-Camera Day och glöm inte att visa upp resultatet på ett eller annat sätt!

Här finns inbjudan till en utställning på toycamera.com. Bilden ska vara tagen i morgon den 21 oktober och med en äkta toycamera. Man skickar den till killen med papegojan på axeln i lågupplöst version som väljer ut de bästa (eller gör han det?) och presenterar dom sedan i en utställning. Regler och adresser finns på pdf-länken i hans första inlägg.

Jag har annars en ide´ för fotosidan! Ta och skicka en bild (tagen i morgon den 21.) till mig senast i morgon kväll 24.00 så lägger jag upp alla i en utställning på fotosidan. Men då kommer det att stå mitt namn under alla bilder, hur löser vi det? Max 500 pixels bredd/höjd och 100Kb kan väl vara lagom? Eller kanske fotosidan kan lägga in en snabbpool för dessa bilder? vad säger ni?

Hmm.
jag är hemma med höstsjuka idag, osäker på om jag kommer vara ute o plåta så mycket imorgon, men jag är ändå inne på att ro ihop en fysisk utställning med bilder tagna under morgondagen. Någon som är sugen på att vara med? Det brinner ju inte i knutarna, men det kunde ju vara kul att få ihop något relativt snart...Kontakta gärna mig om ni är sugna på att dra ihop en sammanslutning och jobba för det.

Graal skrev:
Ta och skicka en bild (tagen i morgon den 21.) till mig senast i morgon kväll 24.00 så lägger jag upp alla i en utställning på fotosidan. Men då kommer det att stå mitt namn under alla bilder, hur löser vi det? Max 500 pixels bredd/höjd och 100Kb kan väl vara lagom? Eller kanske fotosidan kan lägga in en snabbpool för dessa bilder? vad säger ni?

Blir det inte lite tight att hinna ta bild och framkalla och skicka samma dag?

pepperazzi skrev:
Blir det inte lite tight att hinna ta bild och framkalla och skicka samma dag?
Jo det blir det nog. Jag ska fråga fotosidan på forumet med förslag (fotosidan.se) och se om de kan lägga in en tillfällig utställningspool istället.

Oj! Detta hade jag glömt!
Måste ju testa min Accent MX-V. :)
Har laddat den med 200 ISO och hoppas att ljuset räcker i morgon. ;-)
Framkallar inte själv så det lär ta någon vecka innan jag har bilderna.

Lite långt till Stockholm för mig. Caféerna ligger inte så tätt här nere där jag bor heller. Men ev ska jag hälsa på släktingar i Stockholm och besöka fotmässan om tre veckor. Då skulle jag kunna ha några mörkrumsbilder färdigkopierade och monterade och kan ta med dom då. Har du något lämpligt café att visa bilder på, Mattias? Fast du har kanske tänkt dig lite tidigare?

Senast ändrad:
Är det mulet kan du nog behöva en 400 ISO för jag tror tiden är ca 1/100 på MXV:n. Men i färgneg är det nog inte lika känsligt som i svartvitt neg. Funkar kanske bra ändå?

ANNONS