** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärper 30D bilderna mindre än 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Känns som bilderna från min 30D inte blir lika skarpa när de kommer från kameran som de blev från min 300D.

Är det så att 30D skärper bilderna mindre än 300D gjorde, eller är det jag som gör nått fel, eller är det fel på grejerna?

/Jocce

Kör i RAW och efterskärp hur mycket du vill i Photoshop.

Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program"

Men jag rekomenderar å det varmaste att du kör RAW.

Kalle_B skrev:
Kör i RAW och efterskärp hur mycket du vill i Photoshop.

Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program"

Men jag rekomenderar å det varmaste att du kör RAW.

Inte direkt svar på min fråga tyvärr.

Vet att RAW är mycket "bättre", men frågan var inte JPEG vs. RAW.

/Jocce

om du läser mitt svar så...

"Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program""

Kalle_B skrev:
om du läser mitt svar så...

"Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program""

Fortfarande inte svar på min fråga.

Kanske skall omformulera:
Skärper 30D mindre med standardinställning än 300D med standardinställning?

/Jocce

Jocce skrev:
Får man tro de erfarenheter folk uttrycker på nätet så verkar det vara fallet. Detta utan att ha sett några konkreta jämförelser, utan bara på vad jag läst i forum.

Det är också ungefär vad erfarenheten i stort säger; ju mer kameran är riktad mot "vanliga" konsumenter, i desto högre grad görs bilden "klar" (med avseende på skärpning, färgmättnad osv). Kameror som riktar sig mot entusiaster eller proffs brukar ofta göra mindre sådana justeringar i sina standardlägen.

Ifall man kör med RAW + JPG tycker jag att det är bra att skärpa JPG bilderna i kameran. Det blir lättare att avgöra ifall bilderna är skarpa. Färger och annat kan man fixa i datorn, men oskarpa bilder kan man inte göra så mycket åt.
RAW bilderna är ju inte skärpta och det är ibland svårt att avgöra ifall bilderna är skarpa.

(Är dock nybörjare inom digital bildbehandling)

En annan fråga i ämnet:
Har 20D hårdare JPG-komprimering än 300D? Jag tycker att det verkar så, men är det någon som vet?

Jocce skrev:
Fortfarande inte svar på min fråga.

Kanske skall omformulera:

/Jocce

Får man tro Canon så skärper 30D mindre än 300D. Kamera efter kundgrupp.

Stefan

Dez skrev:
En annan fråga i ämnet:
Har 20D hårdare JPG-komprimering än 300D? Jag tycker att det verkar så, men är det någon som vet?
Hur menar du då? Ser du artefakter eller något annat som får dig att misstänka detta?

Det finns program som uppskattar hur hårt en JPEG-bild är komprimerad (på någon typ av skala). Man kan ju testa att köra detta på ett gäng bilder från vardera kameran och se vad man får för något resultat? jpgq är ett sådant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar