Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skärper 30D bilderna mindre än 300D?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
Kör i RAW och efterskärp hur mycket du vill i Photoshop.
Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program"
Men jag rekomenderar å det varmaste att du kör RAW.
Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program"
Jocce
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Kör i RAW och efterskärp hur mycket du vill i Photoshop.
Inte direkt svar på min fråga tyvärr.
Vet att RAW är mycket "bättre", men frågan var inte JPEG vs. RAW.
/Jocce
Jocce
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
om du läser mitt svar så...
"Skärpa i kameran är itne att föredra, men vill du gå emot all samlad expertis så kan du gå in i kamera inställningarna och ställa in skärpningsgraden där i olika "program""
Fortfarande inte svar på min fråga.
Kanske skall omformulera:
Skärper 30D mindre med standardinställning än 300D med standardinställning?
/Jocce
maxzomborszki
Aktiv medlem
Får man tro de erfarenheter folk uttrycker på nätet så verkar det vara fallet. Detta utan att ha sett några konkreta jämförelser, utan bara på vad jag läst i forum.Jocce skrev:
Det är också ungefär vad erfarenheten i stort säger; ju mer kameran är riktad mot "vanliga" konsumenter, i desto högre grad görs bilden "klar" (med avseende på skärpning, färgmättnad osv). Kameror som riktar sig mot entusiaster eller proffs brukar ofta göra mindre sådana justeringar i sina standardlägen.
arneri
Avslutat medlemskap
Ifall man kör med RAW + JPG tycker jag att det är bra att skärpa JPG bilderna i kameran. Det blir lättare att avgöra ifall bilderna är skarpa. Färger och annat kan man fixa i datorn, men oskarpa bilder kan man inte göra så mycket åt.
RAW bilderna är ju inte skärpta och det är ibland svårt att avgöra ifall bilderna är skarpa.
(Är dock nybörjare inom digital bildbehandling)
RAW bilderna är ju inte skärpta och det är ibland svårt att avgöra ifall bilderna är skarpa.
(Är dock nybörjare inom digital bildbehandling)
stefohl
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Fortfarande inte svar på min fråga.
Kanske skall omformulera:
/Jocce
Får man tro Canon så skärper 30D mindre än 300D. Kamera efter kundgrupp.
Stefan
maxzomborszki
Aktiv medlem
Hur menar du då? Ser du artefakter eller något annat som får dig att misstänka detta?Dez skrev:
En annan fråga i ämnet:
Har 20D hårdare JPG-komprimering än 300D? Jag tycker att det verkar så, men är det någon som vet?
Det finns program som uppskattar hur hårt en JPEG-bild är komprimerad (på någon typ av skala). Man kan ju testa att köra detta på ett gäng bilder från vardera kameran och se vad man får för något resultat? jpgq är ett sådant.