Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop dator med bra prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)

stensth

Aktiv medlem
Tänkte uppgradera min nuvarande dator, eller rättare sagt köpa mig en ny får det nog bli.

Var cirka 10 år sedan jag byggde någon egen dator sist men tänkte ge mig in i det igen.
Kan ni ge förslag på vad som ska användas, då fanns det ju inte så många olika typer av moderkort, ramminne med mera att tänka på.

1:
Processor tänkte jag köra Intel, har gjort det tidigare och inte haft några problem.
Vad ska man välja där, en vanlig eller en Dual Core för att kunna komma utnyttja prestandan fullt sen i Win Wista när det släpps?
Hur är det med kylfläkt?

2:
Ramminne hade jag tänkt mig 4gb i alla fall, DDR2 är det det som gäller nu?

3:
Grafikkort blir redan ett Nvidia 3450 för att kunna köra 2st 30" skärmar.

4:
Hårddisk, hade tänkt att köra en systemdisk och sen ???
Har kollat lite på Raid, men det kommer då att dra iväg alldeles för mycket i pris!
Denna datorn ska enbart köras Photoshop på är det tänkt, inget surfande är planerat!

5: Chassi, klarar man sig med ett vanlig inbyggt nätaggregat eller måste man komplettera med ett extra? Har inte kollat upp vad grafikkortet drar i ström.

6: Tips på ritplatta som fungerar tillsammans med 2st skärmar, det kanske finns men tips mottages gärna?


Om jag har missat något så fyll gärna in själva.
Budget är inte satt för själva datorn, men runt 10-15000kr kanske?
 
Kanske inte var tydlig riktigt nog i mitt förra inlägg.

Skärmar och grafikkort ingår inte i budgeten för datorn.
Annars så vet jag mycket väl vad bara grafikkortet kostar.

Sen hur är det med moderkort, är det fortfarande Asus som gäller eller finns det andra bra stabila tillverkare av moderkort?
 
Det finns väl en hel drös tillverkare av bra moderkort. Asus, MSI, Epox, Abit m.fl.
Det är nog viktigare att välja rätt chipset än tillverkare (om du inte tänker hålla på och överklocka osv, då skiljer sig moderkorten åt en hel del).
Tänk på att minne kan bli rätt dyrt, helst ska man köpa från någon bra tillverkare då det faktiskt kan skilja lite i prestanda.
 
Omar, behöver man verkligen en supersnabb HD för photoshop:ande? Man läser ju bara in bilden typ en gång, sen är det ju beräkningar o så på bilden, som förhoppningsvis aldrig behöver swappas ut. Då borde saftig ramminne och en kvick processor göra bra mycket mer i prestanda än en snabb HD. Eller tänker du annourlunda?

Själv har jag 3 diskar i hårdvaru RAID5, men det är inte främst för att få snabbhet, utan för att skydda mig mot HD-crashar.
 
Dykbjörnen skrev:
Omar, behöver man verkligen en supersnabb HD för photoshop:ande? Man läser ju bara in bilden typ en gång, sen är det ju beräkningar o så på bilden, som förhoppningsvis aldrig behöver swappas ut. Då borde saftig ramminne och en kvick processor göra bra mycket mer i prestanda än en snabb HD. Eller tänker du annourlunda?

Själv har jag 3 diskar i hårdvaru RAID5, men det är inte främst för att få snabbhet, utan för att skydda mig mot HD-crashar.

Hej

Bra fråga, själv vill jag ha allt snabbt när jag bygger nästa dator. Som sagt är ju snabb processor och minne viktigare. Ibland tar jag kanske tusen bilder på en dag och sitter i Bridge och sållar ut dem. En snabb hårdisk kanske visar dem snabbare och då går redigeringen snabbare. Det kan ju knappt skada med en snabb hårdisk, men frågan är om det är värt pengarna. Jag har ingen erfarenhet av denna hårddisk själv. Men som jag har förstått det så startar program snabbare av en snabb hårddisk. På min nuvarande dator så blir jag lite irriterad av at PS och Bridge tar lång tid att starta upp, så det är ju dags att bygga ny.


För min del vill jag att redigeringen skall gå snabbt, annars tar det för lång tid vid datorn och då drar man sig för att redigera. Man blir mer produktiv med en snabb dator, men det är ju mycket beroende hur mycket man plåtar samt hur mycket man vill ha tid till plåtandet. Tyvärr tar datorn så mycket tid att det ibland går ut över fotandet.

MVH

Omar
 
Du har en poäng att det inte bara är behandlingen i PS som tar tid, utan även själva sållningen, och där är det självklart så att en snabbare HD ger synbar effekt. Tänkte inte så långt själv ;)

/Björn
 
Är klart tveksam till att ett dyrt och strömkrävande supergrafikkort med massor av texturminne gör så mycket nytta, det är ändå bara 2D info som skall visas på skärmen.
 
Det grafikkortet måste jag ha om jag ska kunna använda 2st 30" skärmar.
Dessutom så har jag fått ett väldigt bra pris på det grafikkortet också så det går inte att missa bara.


Vad är det för chipset som gäller då? Jag håller inte på och överklockar.
 
i tråden "Photoshop prestanda test" fick jag detta:

2x 242 opteron (1.6 ghz)
2 gb ram
win 2000
cs2

49 s
.

Klart snabbare uppsättningar fick sämre tider än min, och vad jag kan se så ligger det i 2x cpu, som gör en stor skillnad.
Så vilken väg du än väljer, så ta nåt med dual core.

Senaste Intel är väl dom med conroe-kärna som verkar piska allt. Om man går AMD-vägen så kan kanske AM2-socketen vara nåt att satsa på när det gäller framtiden.

Vill man gå på amd 939-socketen, så kanske denna kan vara prisvärd:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309862

eller en dual opteron för 939, typ 175 eller så.
 
Har precis fått händerna på en PowerMac Quad med 4 gb minne. Helt ok faktiskt om än lite dyr! ;-)
 
2 skärmar ren 2D? Det är väll Matrox specialområde eller? Det är iallafall vad jag skulle gå på, då slipper jag allt spelinriktat tjafs runt om som kan krångla.
 
Senast ändrad:
stoltz skrev:
En klara den av att driva i alla fall - Två vet jag ingenting om, men det är ju bara att ringa Apple och kolla upp detta.

Lite tvetydig info på apples hemsida, på skärmen anges att den kräver "NVIDIA GeForce 6800 Ultra" men på de bärbara anges att de iaf klarar en genom den länkade DVI funktionen, det är bra gjort på en bärbar, plus i kanten. Nu saknar jag bara att man skulle kunna skicka e-post till dem ;-)
 
En liten egen betraktelse bara... två 30" skärmar känns lite i överkanten för Photoshop, ok att det är skönt att ha många paletter... men inte så många.
 
stensth skrev:
Tänkte uppgradera min nuvarande dator, eller rättare sagt köpa mig en ny får det nog bli.


1:
Processor tänkte jag köra Intel, har gjort det tidigare och inte haft några problem.
Vad ska man välja där, en vanlig eller en Dual Core för att kunna komma utnyttja prestandan fullt sen i Win Wista när det släpps?
Hur är det med kylfläkt?

Intel släpper den nya "Conroe" Dual 2 Core nu den 23 juli. Finns två modeller sen ska det även komma någon extremevariant.

De vanliga Conroe beräknas kosta;

Conroe / Core 2 Duo E6700, 2.67 GHz, 4Mb L2, ca 5000 Kr
Conroe / Core 2 Duo E6600, 2.40 GHz, 4Mb L2, ca 3000 Kr

Som jag förstått det skall dessa vara snabbast med stort S på marknaden idag (sett mot nuvarande AMD processorer).

Ska du INTE överklocka bör du nog hitta någon bra sockel 775 fläkt som har ett heatpipesystem och då inte låter med än 18dB eller liknanden beroende på hur välventilerat ditt chassi är.

Moderkort bör/ska vara ett med den nya i965P kretsen och där verkar ASUS komma med ett par bra som t ex ASUS P5B DELUXE.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.