ANNONS
Annons

Nyttjanderätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Motala och Vadstena kommun har utannnonserat en fototävling och anger att:
"Kommunerna äger nyttjanderätt av de vinnande bidragen"
Hur skulle ni tolka ordet nyttjanderätt? I sådana här sammanhang brukar man väl tala om upphovsrätt och rätt till publicering. Jag förmodar att man menar rätt att fritt publicera bilden utan att behöva betala.

Jag har även tillskrivit kommunen och bett om en noggrannare förklaring.
 
Jag såg detta också och mailade en fråga om det igår. Jag tolkar som du, men att det kan nyttjas i andra sammanhang än med almanacka och dess exponering. Om man tittar närmare på det som står så verkar det som de vill ha kalenderbilder till låg kostnad (500:- per bild som används) och även fritt nyttja dem efteråt för andra sammanhang :(
 
"diabilder i liggande A4-storlek mottas"

Mina diabilder är inte i A4-storlek, långt ifrån. (c:
 
För att inte tala om hur sugen man blir på att delta när bilderna ska skickas till Renhållningen.
 
Det är flera fotografer som reagerat på denna tävling, de bör ha inkorgen full nu på morgonen. Ska bli intressant att ta del av deras reaktion. Jag postar vad jag får höra här.
 
Här är svaret jag fått från Renhållningsenheten(?) på Motala kommun.
----
Nyttjanderätten av bilderna innebär att vinnande bidrag kan användas i andra sammanhang än i almanackan, exempelvis i en kommunbroschyr eller på kommunernas hemsida. Självklart kan du använda bilden för andra ändamål och på så vis sälja den
vidare.
----

Om jag får chansen att godkänna ytterligare publiceringar eller om ersättning kommer att utgå om bilden publiceras på hemsida eller i kommunbroschyr framgår inte - får väl skicka en fråga till.
 
ersättning utgår med 500 kr/bild.


Det är fan billigt med tanke på att dom "köper fri bilden" på evighet


Tror riktpriset ligger på 2700kr för en sådan bild standard
 
Jag kan förresten informera att de riktat sig per e-post till verksamma fotografer om denna tävling, det är alltså inte bara en allmän fototävling som riktar sig till gemene man som råkar ha en kamera och tagit en bild.
 
Gratis publicering

Så var detdags igen! Nu är det Härryda kommun som vill ha gratisbilder till sin Miljökalender och andra publikationer genom att utlysa en fototävling. Första priset är en middag för två.
Övriga bilder skall publiceras gratis i Miljökalender och broschyrer.
Vad kan jag hämta fastställda regler om vad som gäller i detta sammanhang
 
Beror väl på vem de riktar sig mot, ett markant fel i denna tråd som kommunerna gjort är att de direkt riktat sig mot verksamma fotografer. En analogi som jag gjort var att rikta sig till en hantverkare och fråga om han gör ett jobb för 50:-/timme, man får ju konstiga blickar om man erbjuder något sådant... Kommunerna kan inte ursäkta sig med att det var en tävling, det var nervärderande mot yrkesgruppen att erbjuda något sådant när det var så direkt riktat. Riktar man sig allmänt genom en tävling så får man förvänta sig bilder som relaterar till vinsten, inget fel i det men kanske inte så seriöst om man vill ha bra bilder.
 
Det här kom i dag:

"Det har kommit in mycket synpunkter på förutsättningarna i tävlingen. Med anledning av alla inkomna synpunkter justeras nu förutsättningarna. Ersättning utgår, som tidigare, till vinnarna med 500 kr/bild. Vinnande bidrag kommer endast publiceras i Miljöalmanackan 2007. Ytterligare publicering och nyttjande av vinnande bilder är inte längre aktuellt. Vi har respekt för den professionella fotografkårens kunnande och skicklighet och förståelse för att man måste kunna livnära sig på sitt yrke. Av den anledningen köper kommunen vanligtvis in bilder från professionella fotografer. Texten om fototävling på Motala kommuns hemsida har anpassats till de nya förutsättningarna."
 
Det finns fler som försöker få billiga bilder i all tid och evighet. Scotland Tours har just nu en "fototävling" där de förbehåller sig att använda alla inkomna biddrag på nätet och i tryck.
 
Jag tror att det blivit mycket vanligt att fototävlingar i alla former hålls nu när intresset är så högt bland allmänheten. Lerums Kommun har för fjärde(?) året i rad en fototävling. I huvudsak publiceras bilderna i kommunens egen kalener, men man får också skriva på ett tillstånd att man tillåter att alla bidrag man skickat in får användas i samband med kommunens marknadsföringsmaterial etc.

www.lerum.se/lerum_templates/StandardPage____17551.aspx

"Tävlingsregler
Alla kommuninvånare är välkomna att delta i fototvälingen. Varje fotograf får lämna max fem tävlingsbidrag och bilderna ska vara tagna inom kommunen.

Lerums kommun förbehåller sig rätten att utan ersättning till fotografen använda alla bilder som deltar i tävlingen, fritt för presentation och marknadsföring. I såväl trycka media som på Internet. Viss beskärning av bilderna kan förekomma.

Bilderna ska lämnas till Ahlséns Foto senast lördag 12/8, i form av dels ett papperskopia 15x20 cm, dels originalet i digital form (till exempel på CD, en per bild), negativ eller diapositiv. Varje bild ska åtföljas av ett fullständigt ifyllt tävlingsformulär. Du kan ladda ner formuläret här (410 kb, pdf) eller hämta det på KomIn och hos Ahlséns Foto."

Egentligen är det inte alls bra, men alla som deltar är ju hobbyfotografer och blir glada när de ser sin bild. Jag erkänner att jag själv skickat in bilder och fått publicerat. Vet väl att jag egentligen inte borde, men jag gör det ändå...
 
Såg på Kristinehamns hemsida om en fototävling och reagerade på denna text:

"Ni som skickar in bilder ger oss rätten att använda dessa i Kristinehamns övergripande marknadsföring i såväl; broschyrer, affischer, banderoller, via internet, hemsidan osv...
Vi kan inte garantera att ert namn kommer att finnas med på bilderna när de på något sätt publiceras."

När jag hittade den här tråden förstog jag att det är flera som reagerar.
Vad är det som gäller egentligen? Även om jag inte är nått proffs eller yrkesfotograf så vill jag ju inte att mina bilder ska användas hur som helst utan min vetskap.

/Johan
 
noize skrev:
Såg på Kristinehamns hemsida om en fototävling och reagerade på denna text:

"Ni som skickar in bilder ger oss rätten att använda dessa i Kristinehamns övergripande marknadsföring i såväl; broschyrer, affischer, banderoller, via internet, hemsidan osv...
Vi kan inte garantera att ert namn kommer att finnas med på bilderna när de på något sätt publiceras."

När jag hittade den här tråden förstog jag att det är flera som reagerar.
Vad är det som gäller egentligen? Även om jag inte är nått proffs eller yrkesfotograf så vill jag ju inte att mina bilder ska användas hur som helst utan min vetskap.

/Johan
Tyvärr så är det nog så att det som gäller är de villkor som anges i samband med tävlingen. Gillar man inte dessa villkor finns bara två saker att göra – protestera för att försöka få villkoren ändrade, eller låt bli att delta.
Vi var nog flera som protesterade mot villkoren i Motala-tävlingen, för villkoren ändrades (läs Mikaels inlägg ovan).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.