Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Hoppas att någon kan guida mig lite i denna värld, jag har sett lite bilder tagna med MF och får säga att jag gillar det starkt verkar vara en helt annan värld än den digitala! Fotar lite sporadiskt med småformat och ja det är väl inte så värst mycket bättre än digitalt tycker jag (kanske beroende på vad man använder)

Så vad ska man satsa på ? Hasselblad, Mammiya eller Pentax kanske? Priset spelar lite roll med och Hasselblad är väl inte erkänt som direkt billigt!

Jag har ett bröllop på uppkommande och har då funderingar på att köra lite porträtt med MF då, beroende på om jag hinner lära mig det jag vill innan bröllopet!

Så mina frågor är väl

1. Bra instegs MF kamerahus?
2. Vilka/Vilken brännvid är optimal för porträtt?
3. Kostnader vid framkallning?
4. Max storlek på färdigt "print"
5. Övrigt nyttigt vetande?

Tack på förhand!

Det finns mycket mellanformatare till vrakpriser att köpa.
Först får du fundera över vilket format du vill ha. Hasselblad är främst 6x6, Mamiya har rätt mycket olika, men vanligast är väl 645 i många varianter (6x4,5), och RB/RZ 67 (6x7), Pentax har 645 och 67.

Spelar det någon roll hur kameran hålls? Några modeller som Pentax 67 är som en jättestor småbildskamera med samma typ av grepp, och många lite nyare 645or har grepp att köpa till om man vill ha det på det sättet. Andra som Hasselblad har avtrycket framtill vid objektivet.

1. Jag hade satsat på en gammal bladare. Gärna 500CM. Riktigt billigt kan du komma undan med en gammal Mamiya 645J eller så.

2. Optimal och optimal...120 makro kan knappast vara fel. Själv är jag nöjd med en normal och en kort mellanring. Det är också billigast.

3. Framkallning av film kostar på Dox samma som småbild dvs 60 kronor ca. Sen finns diverse råpaket. Billigast tror jag ca 150 kr. Kontaktkarta 60 kr.

4. Omöjligt att säga. Beror på hur kinkig du är med korn, och vilken film du använder. Jag har dragit upp en 70x100 från 1600 asa småbildsneg och tycker det är fint, medan andra slår bakut så fort man ser några korn alls.

Förresten, såg först nu att bröllop är något du sysslar med. Då hade nog jag funderat starkt på 6x7, som. Bland det trevligaste att plåta med, men hemskaste att släpa på, som jag provat är Mamiya RZ67. Den har bälgfokusering som ger toppenbra närgräns med alla objektiv. Alla säger att man måste ha stativ till den för den är så attans tung, men det går rätt bra på fri hand också, även om man får lite ont i handlederna. Den är svindyr ny, men går att hitta förhållandevis riktigt billigt bland privatannonser.
Många inklusive jag tycker att 6x7 är ett lättkomponerat format.

Jag hade gått på 645 formatet dels så får du 60% bättre ekonomi än med 6x7 eftersom tex Pentax 645 ger 16 kort på en 120 film,kör du 6x7 får du 10 kort med samma film.
Kvaliten med 645 kameran räcker långt 6x7 känns onödigt har själv kört med 645,6x7,6x6 bla.

Dels så är 645 kamerorna snabbare o lättare att jobba med men allt är tycke o smak.

Får jag bara flika in en kort fråga?

Har aldrig testat detta med mellanformat, men är smått förälskad i det fyrkantiga formatet man kan få.
Vilka mellanformatskameror har det formatet? Eller ändrar man på kameran för att få det?

Vad menas egentligen med beteckningarna som t.ex. 645?

M.V.H. Johan Runesson

Hasselblad med 12-bilders magasin (C12/A12/E12), Mamiya 6 (ej spegelreflex) samt div Rollei-modeller (en- och tvåögda) ger kvadratiska bilder. Ett antal gamla Minolta finns också, bl.a. Autocord (tvåögd).

645 betyder 6x4,5cm som i sin tur betyder ett negativ på ca 54x41mm. 6x6 betyder negativ på 54x54mm. Dessutom finns 6x7 (Mamiya RB/RZ 67, Mamiya 7 samt Pentax 67). 645 finns från flera tillverkare, Hasselblad med 16-bilders magasin, Mamiya 645, Pentax 645. Letar man ännu mer kan man hitta 6x9, 6x12 samt 6x17.

overtune skrev:
Får jag bara flika in en kort fråga?

Har aldrig testat detta med mellanformat, men är smått förälskad i det fyrkantiga formatet man kan få.
Vilka mellanformatskameror har det formatet? Eller ändrar man på kameran för att få det?

Tillägg: ett stort antal TLR-kameror förutom Rolleiflex och Minolta har formatet 6x6. T ex: Yashicamat, Mamiya C-serien, öststatskopior typ Flexaret, m fl.

*h

timeUnit skrev:
Tillägg: ett stort antal TLR-kameror förutom Rolleiflex och Minolta har formatet 6x6. T ex: Yashicamat, Mamiya C-serien, öststatskopior typ Flexaret, m fl.

*h
Tack Henning, har inte så bra koll på de äldre grejerna. Många av dem är riktigt bra grejer och kan fås för kaffepengar idag, perfekta instegsmodeller för den som vill börja med mellanformat men inte vill köpa en bladare det första man gör.

Angående Thomas frågor:

Jag tycker du ska tänka över hur du vill plåta. Snabbt och lätt, eller lite mer långsamt och eftertänksamt?

Dessa kameror är snabba(re) att jobba med:
Mamiya 6, Mamiya 7, Mamiya 645/645AF, Pentax 645/645AF, Bronica ETRS, Bronica RF645.

Dessa är långsamma(re):
Mamiya RB/RZ67, Pentax 67, Hasselblad, Bronica SQ, alla TLR-kameror.

Jag tycker att kameror med shaktsökare är lite långsammare än de med prisma. (Det hindrar inte mig från att köra gatufoto med min bladare.) Vissa tyngre kameror, som t ex RZ67 och Hasselblad kan ju med fördel användas med prisma, men det är enligt mig fortfarande ganska långsamma att jobba med.

Ekonomin är också att tänka på, som nämnts tidigare. En 645-kamera ger 16 bilder på en 120-rulle. En 6x7 ger 10. Jag tycker definitivt att mellanformatet ger mig bättre "hit rate", men det beror mycket på att jag planerar bilden noggrannare.

Ska du köra färg eller svartvitt? En färgrulle i 120-format kostar lika mycket att framkalla som en 36:a i 135-format, i alla fall på proffslab. Om det är svartvitt du kör skulle jag verkligen rekommendera att du framkallar själv, då det betalar sig själv på kort tid.

Jag har på sistone blivit lite sugen på en 645-kamera. T ex Mamiya 645 eller Pentax dito. Det är ett mycket trevligt format. Kanske är det ettt bra ställe att börja på?

Om du vill ha 6x6 format och har lite tajtare budget, kör Bronica SQ-Ai. Priserna är ca hälften mot Hasselblad, och jag tror inte bildkvaliteten är synbart sämre.

Till sist: lycka till och ha kul! Mellanformat är lite av en gyllene medelväg mellan snabbhet och bildkvalitet. Den speciella looken med mjuka toner och hög skärpa är underbar tycker jag. Efter jag kört mellanformat ett tag, ser allt taget med småbild ut som att fotografen (jag) missat skärpan! :)

*h

Emil-G skrev:
Tack Henning, har inte så bra koll på de äldre grejerna. Många av dem är riktigt bra grejer och kan fås för kaffepengar idag, perfekta instegsmodeller för den som vill börja med mellanformat men inte vill köpa en bladare det första man gör.

Jag håller med!

Jag köpte en Mamiya C330 på eBay för 1800 inkl frakt och sålde den för typ 1600. Och den har gett mig massor med fina bilder däremellan!

photonicdelousions skrev:
Hej

Hoppas att någon kan guida mig lite i denna värld, jag har sett lite bilder tagna med MF och får säga att jag gillar det starkt verkar vara en helt annan värld än den digitala!

...

Så mina frågor är väl

1. Bra instegs MF kamerahus?
2. Vilka/Vilken brännvid är optimal för porträtt?
3. Kostnader vid framkallning?
4. Max storlek på färdigt "print"
5. Övrigt nyttigt vetande?
Hej Thomas

Jag tycker att det verkar som att du börjar i helt fel ände.

Du verkar inte göra ngra kopior själv, du verkar inte framkalla själv. Vad skall du ha det till?

Skall du ändå scanna resultaten så tycker jag att du inte gör ngn vinst.

Vad är det du gissar att du gillar med MF?

Skönt att höra att du funderar på att ge dig in i mellanformatet. Själv är jag helt fast. Började med en Rolleicord som tar 6x6 och har nyligen kompletterat med en Pentax 67. Det är en speciell känsla med dessa tunga lite besvärliga kameror. Oftast använder jag stativ, lös ljusmätere och ofta trådutlösare. Helt underbart att gå omkring och fundera på bildvinklar och att zooma med fötterna. Det tar tid att fotografera med dessa kameror och det absolut viktigaste tillbehöret är en termos av god kvalitet. Köp också gärna också en en rutig filt att sitta på när du böjar bli fikasugen. En och annan finsk pinne passar bra som tilltugg när man funderar på nästa blid. Lycka till.

Re: Re: Mellanformat?

Erik Schalin skrev:

Skall du ändå scanna resultaten så tycker jag att du inte gör ngn vinst.

Jag håller inte med där. Jag får mycket finare bilder från MF och skannat på Epson 4990 än från min D70. Inte minst när det gäller dynamiskt omfång. Men det är klart att de bilder jag kopierar på svartvitt fotopapper är finare än skanningarna. :)

Re: Re: Re: Mellanformat?

timeUnit skrev:
Jag håller inte med där. Jag får mycket finare bilder från MF och skannat på Epson 4990 än från min D70. Inte minst när det gäller dynamiskt omfång. Men det är klart att de bilder jag kopierar på svartvitt fotopapper är finare än skanningarna. :)
Så du Henning får alltså ett större dynamiskt omfång i dina digitalt scannade men labbprintade bilder jämfört med de bilder som kommer ur D70 och sedan blir labbprintade.

TROR att du är rätt så ensam i världen om det.

MattiasL skrev:
Det finns mycket mellanformatare till vrakpriser att köpa.
Först får du fundera över vilket format du vill ha. Hasselblad är främst 6x6, /B]

Voffi de??
Hasselblad är det format som magasinet du sätter på anger. Själv har lika många av varje (4,5x6 och 6x6 magasin). Magasin byter jag nog oftare än objektiv.....nåja, lika ofta i alla fall.
Us

Re: Re: Re: Re: Mellanformat?

Erik Schalin skrev:
Så du Henning får alltså ett större dynamiskt omfång i dina digitalt scannade men labbprintade bilder jämfört med de bilder som kommer ur D70 och sedan blir labbprintade.

Det tror inte jag... Visst det beror självklart på vilket labb man använder och hur bra bilder dom kan få fram. Men en digitalkameror ligger en bit efter analoga när det gäller just det dynamiska omfånget. Och en D70 är inte heller en superkamera vad det gäller dynamiskt omfång. Inte för att jag inte tycker att den håller måttet. Men då jag fotat med t.ex. både en Nikon D70 (och D50) och en Fuji S2 pro så märker man att det dynamiska omfånget i Fujin ger en hel del mer.

Sen om man då tittar på de analoga så får man ut ännu mer av hög- och lågdagrar jämfört med en digital.

Men sen vet jag som sagt inte hur väl labben får fram detta när dom gör bilder från digitala filer.

M.V.H. Johan Runesson

Re: Re: Re: Re: Mellanformat?

Erik Schalin skrev:
Det tror inte jag. Med en skanner finns det inga problem att suga ut all info ur ett hyfsat negg. Och i Photoshop är det lätt att ta tillvara på den. Att utskjutningen sker på ett kommersiellt labb har ju absolut ingenting med det dynamiska omfånget att göra.

Ska förtydliga mig.
Pappret har det dynamiska omfång det har.

hmmm... Jim: jag tänkte inte på att "bara" spara bilderna i datorn. Har man nytta av ett större dynamiskt omfång om man bara har bilderna i datorn? det vet inte jag. Men visst har du rätt i Jim att det går att fördela på ett annat sätt innan printningen sker.

Johan: Så vitt jag vet så finns det inga labb kvar som inte printar från digitala filer. I dag scannas filmen innan printning.

Det jag tycker att Thomas inte redogör är vad han skall ha MF till? Det verkar mest vara en kul grej eller ngt man testar för att man är missnöjd med ngt annat. Och det är sällan det hjälper att skaffa en ny pryl för att bli klar över vad man vill.

Mitt mål är klart, större negativ för bättre kvalité i mina svartvita bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar