Annons

KonicaMinolta borttaget???

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
har läst lite ang senaste tidens spekulationer om vad som händer med KM:s systemkameror och inget är förstås bekräftat från Sony-håll ännu så allt är ju bara spekulationer.
Det jag undrar över är att en del butiker har tagit bort KM helt ur sortimentet (förutom kompakter kanske).
Vad har hänt med alla kameror och objektiv och tillbehör de hade?
Hade de inga lager? Har de verkligen sålt ut allt de hade? Rear de inte ut grejerna?

jag sitter själv med en 7D och jag har tänkt att skaffa mig ett batterigrepp men jag hittar inte KM-tillbehör där jag normalt brukar köpa.

Någon som vet mer än jag om vad som händer eller om man kan göra ett kap någonstans?
 
Jag har själv en 7D och det är JÄTTEsvårt att hitta grejer nu.

Kan finnas i Tyskland o USA.

Har försökt i Thailand t ex men lika JÄTTEsvårt där.

Heino
 
gesoulis skrev:
har läst lite ang senaste tidens spekulationer om vad som händer med KM:s systemkameror och inget är förstås bekräftat från Sony-håll ännu så allt är ju bara spekulationer.
Sony har visst bekräftat, dom släpper DSLR i sommar med Alpha-bajonett.

Det tillverkas inga nya objektiv just nu, det kommer också komma igång i sommar.

http://ebay.de
http://ebay.com

hittar du det inte där så finns det inte ;)
 
En typisk butik i sverige ligger på ett par tre enheter av en kamera i lager. Lika så med några av det vanligaste objektiven och tillbehören. Så butikernas lager tar slut snabbt och jag tror inte att det har varit aktuellt med reor. Butikerna har nog ingen panik med att bli av med grejjerna utan de vill få igen pengarna de har lagt ut för att köpa in kamrorna och tillbehören.

Undantaget torde vara experts utförsäljning av 7D, men det var ingen rea ur deras synvinkel eftersom de fick köpa grejjerna snorbilligt pga att de köpte alla som KM Sverige hade i lager. Så Expert gjorde sig nog en nätt vinst på dessa iaf.

Att det är stopp nu beror på att det inte finns nånstans där svenska butiker kan beställa grejer. KM Sverige finns inte längre och Sony har inte fått fart på rutiner och logistik ännu. Så den här sommaren blir nog lite av ett svart hål för oss KM-ägare.

Mvh
Maverick
 
De där batterigreppen har jag sett på tyska ebay så kolla där.
För den delen så har jag köpt alldeles nyss på just tyska ebay hela KM fotoväska.
 
.Z. skrev:
Nja, inte för mig. Jag tänker fotografera!:)

//Larsa

Jag tänkte utrustningsmässigt då förståss, vilket jag iofs tror att du fattade.

Tur att man har det mesta man behöver och det man behöver är för dyrt för att köpa iaf...

Mvh
Maverick
 
Svarta hål och vårt märke

Jag förstår hur du menar. Det är en stor del av planering av inköp osv. som är svårare att göra nu. Eftersom jag har en fullt utvecklad "skabaraha" mani, eller som det i vardagstal kallas jag är prylbög.. Så lider jag en sommar som denna.
Tankarna har funnits där.
Ska jag byta system?
Då får jag ju nöjet att kunna kasta ut hur mycket pengar som helst igen.... Men än så länge har jag hållt mig. Är det nån som kan tipsa om var jag får tag på ett 50 mm 1,7 förresten?
 
Re: Svarta hål och vårt märke

arnenym skrev:
Jag förstår hur du menar. Det är en stor del av planering av inköp osv. som är svårare att göra nu. Eftersom jag har en fullt utvecklad "skabaraha" mani, eller som det i vardagstal kallas jag är prylbög.. Så lider jag en sommar som denna.
Tankarna har funnits där.
Ska jag byta system?
Då får jag ju nöjet att kunna kasta ut hur mycket pengar som helst igen.... Men än så länge har jag hållt mig. Är det nån som kan tipsa om var jag får tag på ett 50 mm 1,7 förresten?

Har tyvärr inget bra tips på var du kan få tag på ett 50mm 1,7....men jag kan intyga att det är ett objektiv som funkar skitbra för mig =)
 
Är reparationen nedlagd den med ? Eller går det fortfarande bra att skicka in sina grejer ?
 
.Z. skrev:
Nja, inte för mig. Jag tänker fotografera!:)

//Larsa
Hej Larsa, jag vet att du tidigare sagt att vi nog överdriver lite till mans problemet med att KM lämnat ett vaccum efter sig på marknaden och i princip kan jag hålla med dig. Men nu är vi faktikst här när folk börjar se det som ett visst problem att det inte finns nån nyförsäljning av KM-prylar eftersom ju Sony inte tagit stafettpinnen eller KM aldrig lämnat över den i tid (välj själv passande alternativ). I mitt fall vill jag bara ha nåt så simpelt som ett skyddslock till min display på min 7D och det kommer jag nog aldrig att få tag på tyvärr, för inte tror vi väl på allvar att Sony skulle producera "gamla" tillbehör till 5D och 7D. I övrigt är jag väldigt nöjd med det jag har, så jag överlever men jag hade definitivt handlat ett skyddslock om bara nåt fanns att köpa!
 
storm skrev:
Är reparationen nedlagd den med ? Eller går det fortfarande bra att skicka in sina grejer ?
Det går alldeles utmärkt!

Att alla ska vara så negativa, allt är nedlagt, allt är nedlagt... Det enda som är sämre är ju just det att det fram tills i sommar någon gång inte tillverkas nya grejer medans dom strukturerar om, sen kommer det igång igen med!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...jag hade definitivt handlat ett skyddslock om bara nåt fanns att köpa!

Hör med Zieger om de inte kan beställa från Sony. Enligt uppgift skall andra Sony reparationscenter i Europa ha skyddslock till salu.

/Andreas
 
Anddje skrev:
Det går alldeles utmärkt!

Att alla ska vara så negativa, allt är nedlagt, allt är nedlagt... Det enda som är sämre är ju just det att det fram tills i sommar någon gång inte tillverkas nya grejer medans dom strukturerar om, sen kommer det igång igen med!


Visst ska man vara positiv, men man ska vara medveten om att globala företag tar sina beslut efter upplagda strategier utifrån vad de tror marknaden vill ha.

Man har ju faktiskt sett, för oss konsumenter "konstiga" beslut tidigare inom andra branscher.

Man kan alltid hoppas på ett lyckligt slut, men vi är inte där än. Även om vi vet att Sony ska fortsätta med "något", (kamera i detta fall).
 
Henur skrev:
Visst ska man vara positiv, men man ska vara medveten om att globala företag tar sina beslut efter upplagda strategier utifrån vad de tror marknaden vill ha.

Man har ju faktiskt sett, för oss konsumenter "konstiga" beslut tidigare inom andra branscher.

Man kan alltid hoppas på ett lyckligt slut, men vi är inte där än. Även om vi vet att Sony ska fortsätta med "något", (kamera i detta fall).

20+ nygamla objektiv har de iaf lovat att de kommer erbjuda till MAF: http://www.sony.co.uk/view/ShowArti...Products&article=1144943013651&site=odw_en_GB
 
ANNONS