Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettera i PS enkelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
En fråga som gör att jag känner mig väldigt mycket som en nybörjare...men hur får jag till en enkel, vanlig vinjettering i PS CS2?

Oftast när jag vinjetterat bilder har det varit att jag lagt på lite direkt i ACR...men det funkar ju givetvis inte om man ska beskära...
 
Mitt sätt...

1 - Duplicera lagret
2 - Gör en markering på valfritt sätt som grovt motsvarar det som inte ska mörkas/ljusas och lämna lite extra marginal
3 - Gör en lagermask på det nya lagret
4 - Fyll markeringen med svart i MASKEN
5 - Gör vinjetteringsdelen mörkare/ljusare med levels
6 - Blurra lagermasken med gaussian blur, alltså inte själva bilden, tills det blir en lagom mjuk övergång
 
En enkel metod som jag brukat köra med är att du väljer ett stort värde på ludd (feather). Jag brukar hamna mellan 50-100 för en bild som skall visas på skärm och är 600 punkter bred, ju större bild ju högre värde behöver du. Sedan gör man en markering runt de centrala delarna av bilden, inverterar markeringen och använder nivåerna för att få den vinjettering jag vill ha.
 
Tackar till er båda, två väldigt olika sorters vinjetteringar får jag med de olika metoderna.

Den Björn nämde känns enklare att kontrollera dock, medan den du nämde, Alf, på ett enklare sätt får mjukare hörn.

Ifall jag nu gör dom på rätt sätt....men vinjetterat blir det iaf, och det var ju det jag var ute efter.

=)
 
I CS2 finns en riktigt smidig variant:

Välj Filter>Förvrängning>Linskorrigering

Kryssa ur det störiga rutnätet genom att bocka av Visa Stödraster längst ner i fönstret.

Titta i gruppen Vinjett i fönstrets högra del. Dra ner Mängd till negativa värden och sätt en bra Mittpunkt för en perfekt vinjettering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.