Annons

300D stendöd efter egenhändig reparation

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Spegelmekanismen havererade på min 300D för ett tag sedan.Ganska vanligt fel på 300D och det beror på att en tapp av plast gått av.

Att reparera på verkstad skulle kosta ca 200 euro, och folk på andra forum har fixat det själva.

Tog därför itu med att fixa felet själv. Man måste montera ner nästan hela kameran, alla kåpor av och sedan skruva loss kretskortet som driver blixten. Bakom det sitter tappen.

Den ersatte jag med en ståltråd, och sedan fungerade mekanismen för AF-spegeln som den skall.

Monterade ihop kameran igen, och prövade starta upp den innan jag satt på bakre kåpan. Då fungerar allting helt OK.

Rengör displayen och skruvar fast bakkåpan. Men därefter är den fullständigt död.

Har nu haft den nerplockad en gång till, prövat rengöra alla bandkontakter med sprit och det syns inga fel.
Prövat trycka in alla tre mikrobrytarna ordentligt, ingen skillnad. Batteriet är fulladdat.

Vad kan vara fel? Jag är väl medveten om ESD och behandlade kretskorten mycket varsamt.

Följde denna guide för att ta isär den:
http://ghonis2.ho8.com/rebelmod.html
samt sprängskisserna på http://www.tingstrom.se/Canon
 
jeskata skrev:
Spegelmekanismen havererade på min 300D för ett tag sedan.Ganska vanligt fel på 300D och det beror på att en tapp av plast gått av.

Att reparera på verkstad skulle kosta ca 200 euro, och folk på andra forum har fixat det själva.

Tog därför itu med att fixa felet själv. Man måste montera ner nästan hela kameran, alla kåpor av och sedan skruva loss kretskortet som driver blixten. Bakom det sitter tappen.

Den ersatte jag med en ståltråd, och sedan fungerade mekanismen för AF-spegeln som den skall.

Monterade ihop kameran igen, och prövade starta upp den innan jag satt på bakre kåpan. Då fungerar allting helt OK.

Rengör displayen och skruvar fast bakkåpan. Men därefter är den fullständigt död.

Har nu haft den nerplockad en gång till, prövat rengöra alla bandkontakter med sprit och det syns inga fel.
Prövat trycka in alla tre mikrobrytarna ordentligt, ingen skillnad. Batteriet är fulladdat.

Vad kan vara fel? Jag är väl medveten om ESD och behandlade kretskorten mycket varsamt.

Följde denna guide för att ta isär den:
http://ghonis2.ho8.com/rebelmod.html
samt sprängskisserna på http://www.tingstrom.se/Canon


/ Kan för mitt liv inte förstå varför du ger dig in i detta tekniska elektroniska underverk, utan de rätta kundskapera.

På den gamla hederliga mekanisk analoga tiden
var det aldrig sådana här problem, då producerade man bara bilder, nuförtiden produceras bara problem.
/Thomas..
 
Självklart, att man måste ha en utbildning inom finmekanik-foto, innan man plockar sönder en kamera värd flera tusen sv.kr!
Jag skulle aldrig våga göra det, inte ens om jag hade en servicemanual!
Några timmars jobb, för en driven mekaniker, brukar kosta pengar, men det är ofta värt varenda krona.
De auktoriserade verkstäderna har proffs verktyg, mycket bättre skruvmejslar bl.a. än vad konsumentmarknaden har att erbjuda, till försäljning.
Förstörda skruvskallar, repigt hölje, nä, en sådan kamera förlorar mycket i värde.
Bästa tipset, gå till en auktoriserad Canon verkstad!
 
Jag måste våga påstå att jag har en del kunskaper, har studerat elektronik och inbyggda datorsystem i åtta år... men jo, lite får man ju skämmas nu.

Antar att det måste vara nåt litet sk*tfel, ingen här som jobbar på Canons service eller annars har stött på problemet?
 
Jag håller med dig, Thomas Karlsten, det är en sak att vara fotograf, men något helt annat att "mekka" med en kamera, en digital kamera är lika med en liten avancerad dator, med förmåga att registrera en bild!
Svårt att fatta, priset på en D-SLR är högt, att då tveka laga den för en bråkdel av inköpspriset,
stackars kamera.
 
jeskata skrev:
Jag måste våga påstå att jag har en del kunskaper, har studerat elektronik och inbyggda datorsystem i åtta år... men jo, lite får man ju skämmas nu.

Antar att det måste vara nåt litet sk*tfel, ingen här som jobbar på Canons service eller annars har stött på problemet?

/Om du inte har köpt kameran för att fotografera med, utan har den som ett objekt för att utöva din åttaåriga utbilding, då har du min fulla förståelse. /Thomas..
 
Jan-Erik tackar er säkert för hjälpen han frågar efter. *ironisk*
Såna "världsmästare", som vet allt, klarar iaf jag mig utan...
(Kunde inte låta bli, sorry. Stå på dig Jan-Erik, hoppas det dyker upp någon ödmjuk som hjälper dig!)
 
Tycker det också, vi kan hålla diskussionen teknisk i fortsättningen. Jag vet mycket väl vad jag gav mig in på
 
Den fungerade innan du monterade bakkåpan?

fungerar den om du tar av kåpan igen??

Om den funkade innan men inte efter så verkar det väl som om det skulle kunna vara något som "låser" en knapp eller någon annan form av kortis...

ta i sär och testa om du inte gjort det, funkar det inte gör helt strömlös, vänta.....
koppla allt igen o testa..
mens du väntar leta efter något ställe där det kan bli kortslutning.....

mina 2 cent...

/b
 
Hej!
Jag känner inte till Canon men i guiden du länkat till , kolla punkt 41:
"41. Snap back cover into place on camera. This is a good time to visually check the CF Card Cover Switch as shown below. The purpose of this spring loaded switch is that if the camera is powered on and the CF Card Cover is opened, the switch pops outward and turns the camera off as a safety feature."


Annat tänkbart kan vara kortslutning, finns det tejp eller plastfilm för att förhindra det, sitter det rätt?

Vild gissning från min sida.

Mvh/ Magnus
 
såg nu att du haft isär den igen... testade du utan kåpa då?

Kan någon skruv kommit fel så att den bottnar på fel ställe ?? dvs kortis??
Kan du ha rubbat anslutningen av displayen när du gjorde rent den... det är väl ngn form av bandkabel.. kan den ha kommit liiite snett??

Lycka Till!!

/b
 
Hej.
Du har ersatt en plasttapp med ståltråd.
Stål leder el, det gör inte plast.
Bara en tanke.
Mvh/Solo
 
Intressant det där med ESD.

Om du är medveten om ESD, så antar jag att du sett till att du själv var jordad med ett handledsband (anslutet till jord via 1kohm), att arbetsplatsen du hållit till på är försedd med ESD-skydd (Halvledande bordsmatta ansluten till jord), Att stolen du satt på var av ledande material och ansluten till jord via ledande golv eller kabel (eller att du aldrig reste dej upp från stolen så länge kameran var öppnad), samt att alla dina verktyg var av ESD-typ. Självklart var du väl dessutom klädd i icke syntetiska kläder.
Detta är mycket viktigt vid direkt kontakt med elektronikkomponenter, särskilt denna årstid då luftfuktigheten ofta ligger på 20%rh eller lägre.

Det jobbiga med ESD (ElectroStatic Discharge) är att man oftast inte är medveten om det, då en urladdning inte känns förrän den är större än 3000 volt. Den hörs inte förrän den överstiger 4000 volt och kan ibland ses (som en liten blixt), men då skall den upp i minst 5000 volt.
Komponenterna däremot kan i vissa fall vara känsliga för urladdningar redan från 100V och uppåt. Och en laddning på 100V är inga problem att skapa, det är bara att gå några steg...
Alltså riskerar vi att skada elektriska komponenter utan att vi egentligen har en aning om det.
Dessutom är de flesta skadorna som uppstår latenta, dvs. komponenterna skadas utan att direkt tappa sin funktion, utan komponenten dör senare efter en tids användande.

Det blev ett långt inlägg det här och det är inte i första hand riktat till dej Jan-Erik, som ju trots allt är medveten om riskerna (även om inledningen blev lite ironiskt formulerad).
Jag ville bara att ni hemmamekare skulle få lite att fundera på innan ni öppnar era dyra elektronikprylar hemma på skrivbordet.
(Läs för allt i världen inte datortidningarnas artiklar om att det bara är att ladda ur sig genom att ta på ett element och sedan trycka ner dammsugarmunstycket bland kretskorten. Fullkomligt idiotiskt!)

MVH Thomas

Jag jobbar inom elekronikindustrin och har sysslat en del med dessa frågor och även utbildats och utbildat i detta ämne. Ändå förekommer det att jag själv öppnar elektroniska apparater hemma utan att bry mej om ESD...
Fullkomligt idiotiskt! ;-)
 
Njä, prövat att ta loss alla bandkablarna igen och rengöra kontaktytorna med sprit. Har prövat utan bakkåpan också.
Har prövat trycka ner alla mikrobrytarna - den för CF-luckan och den under batteriluckan. Kabeln för dem går in så djupt att jag inte kunnat mäta att de sluter.

Plasttappen som ersatts med en av stål har ingen betydelse. Den står inte i kontakt med elektriska komponenter.

Nån som vet om det finns säkringar nånstans? Ytlödda då antagligen...
 
Kolla leden i kretskortens yta. Min kusin råkade skrapa på en kretskort (datorns moderkort) med skruvmejseln, och vid närmare betraktelse visade det sig att tre leder hade brutits. En lödkolv och lite tenn och datorn fungerade igen.
 
Jag tycker att det är bra att försöka själv.

Även om kameran kostar flera tusen, så är det värt ett försök. Misslyckas man så blir det verkstan/skroten (som är alternativen redan i utgångsäget)

Jag har "försökt" själv många gånger och sparat många slantar under åren. Någon kamera har jag dock inte skruvat isär, men jag har nog sparat ihop till en riktig värstingkamera på mitt hemmafixande!!!

Lycka till!
 
Som tidigare sagts om esd så kan man nästan säker på att du saboterar elektronik om du haft syntet kläder på dig - man är ju ett gnistrande elverk med sådana.
 
Jag högaktar människor som använder hjärnan och försöker själv, även om man inte alltid lyckas.
Jag kör dragracing med en Amazon som jag egenhändigt byggt. En bil som kostat 50.000:- totalt och den blåser lätt skjortan av dyyra supersportbilar i miljonklassen. Det är kul.
Vad vore Svensk industri utan "dårar" som CE Johansson, Nobel, m.fl.
Att sedan en digitalkamera är en extremt känslig tingest som bör behandlas med största respekt är väl en sak, men vad fan, det är ju bara gammal vanlig elektronik och mekanik eg..
 
Bara för att klargöra, du hade fullbordat steg 40 och testade och där fungerade den?

Värst vad alla är anti mot ESD, hur många här har förstört nåt med ESD?
Jag är INTE intresserad av att höra att det är farligt, jag vet om att det är farligt bla bla men jag har aldrig lyckats sabba nåt med det i verkliga livet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.