Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 20/1.8 VS EF 50/1.4 - ett litet test

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har "testat" Canon EF 50mm/f1.4 mot Sigma 20mm /f1.8 EX DG Aspherical.

Anledningen till testet är att jag har ansett att jag inte fått så skarpa bilder med Sigma-objektivet. Var faktiskt beredd att såga det, trots alla positiva recensioner jag har läst om det. Canon EF 50 mm/f1.4 har jag däremot alltid varit väldigt nöjd med, speciellt ur skärpesynpunkt.

I går la jag till och med in en recesnion här på Fotosidan där jag sågade Sigma-objektivet längs fotknölarna. Men, jag raderade den recensionen efter några minuter, eftersom jag insåg att de oskarpa bilderna kan ha berott på brister i mitt eget handhavande. Jag ar ju inget fotoproffs direkt. Så i dag begav jag mig ut för att försöka åstadkomma något som är tänkt att vara ett slags test. Alltså Sigma 20 mm VS Canon 50 mm.
Vet inte, men det kanske inte är brukligt att testa objektiv med så pass olika brännvidder, men eftersom jag inte har nåt annat vidvinkelobjektiv fick det bli ett test dem emellan. Ta det här testet för vad det är: En amatör gör så gott han kan...

Jag har haft kameran på stativ och trådutlösare. Kameran som jag har använt är en Canon EOS 20D.

Mjukvaruinställningarna i kameran var största JPEG-format. Kamerans egen mjukvarubehandling av JPEG-bilden var satt på 0 på alla parametrar, så som skärpa, kontrast, med mera...
Kameran var inställd på Adobe RGB.
Jag använde mig av Autofokus.
ISO 100
Vitbalansen var inställt på soligt.

När jag använde 50mm-objektivet så stod jag ungeför 20-25 meter från väggen. När jag sedan satte på 20mm-objektivet gick jag fram ett antal meter så att jag fick samma utsnitt som på 50mm-objektivet.

Här är länkar till två bilder. Observera att bilderna är på cirka 6MB vardera. Så du bör nog ha bredbandsuppkoppling om du ska klicka på dem.

Sigma 20mm med bländare f8:
http://www.cfa.se/testbilder/Sigma_20mm_f8.jpg

Canon 50mm med bländare f8
http://www.cfa.se/testbilder/Canon_EF_50mm_f8.jpg

Senast ändrad:
Efter det här "testet" är jag beredd att revidera min uppfattning om Sigma-objektivet. Tycker det verka stå sig ganska gott i förhållande till Canon EF 50 mm/1.4.

Eller vad tycker ni?

Framför gärna invändningar mot själva "testet". Kan vara intressant att få reda på vilka fel jag har gjort och vad jag ska tänka på till nästa gång jag får för mig att utföra ett test.

Den enda betydande skillnaden jag kan se är att Sigmat har lite kass kantskärpa, men det hade jag inte brytt mig om. Det får man nog räkna med vid kortare brännvidder. Antagligen hade det inte sett så roligt ut på en 5D däremot.

Är det månne så att Sigman har svårare att t.ex fokusera i mörker och att du därför fått sämre skärpa med det objektivet.
Det såg ju ganska likvärdigt ut dem emellan i ditt test.

Hmm.. Okej.. Men utsnitten är tagna i mitten och vid f/8. Om det hade varit oskarpt där så hade det varit något fel på objektivet/objektiven. Mycket mer optimalt än så är svårt att uppbringa.

Gör om testet på full öppning och vid f/2 för att se skillnaderna. Men samtidigt är det en ganska ointressant test då det rör sig om så pass olika brännvidder. Det är betydligt svårare att tillverka ett vidvinkelobjektiv. 50mm är det absolut lättaste objwktivet att tillverka.

Jo, men Jesper, jag har även lagt upp hela bilderna som ger en rättvisare bild. Klicka på de länkarna så kan du granska hela bilden.

Jag har även samma bild med bländare 2.8 som jag kan lägga upp om ni vill.

I övrigt håller jag med dig om att det inte är riktigt rättvist att jämföra ett 20mm-objektiv med ett 50mm. Men, men man tar vad man har.

å andra är det väl en prestation i sig att ett 20mm-objektiv presterar så pass bra i jämförelse med ett 50mm-objektiv?

Karlsson skrev:
Är det månne så att Sigman har svårare att t.ex fokusera i mörker och att du därför fått sämre skärpa med det objektivet.
Det såg ju ganska likvärdigt ut dem emellan i ditt test.

När jag har använt Sigman har jag alltid haft den på stativ och med bländare runt f20. Jag använder objektivet uteslutande för landskapsfotografering. Har använt det nu i vinter, inte i mörker, men väl i det skumma ljuset som är signifikativt för Sverige om vinterhalvåret.
Misstänker att det är på det sätt som jag har fokuserat som har gjort att jag har fått dåliga resultat med det. Ska se över mitt handhavande och kolla om jag kan prestera bättre framöver. Det här "testet" talar för att det är just mitt handhavande och inte objektivet i sig som fallerar.

Sen, kunde detta "test" nog ha utförts på ett proffsigare sätt. Men, det har i alla fall gett mig en fingervisning. Tror jag.

Makten skrev:
Den enda betydande skillnaden jag kan se är att Sigmat har lite kass kantskärpa, men det hade jag inte brytt mig om. Det får man nog räkna med vid kortare brännvidder. Antagligen hade det inte sett så roligt ut på en 5D däremot.

Ja, på bländare f2.8 är det väldigt dålig kantskärpa på en 20D. Blir väl ännu värre på en 5D, kan jag tänka...

Jag tog även jämförande bilder på bländare f20. Men, de blev så konstiga så de vågar jag inte lägga upp. Kan det vara svårare att få bra bilder på bländare 20 med Sigma? Nä, det låter ju konstigt.
Om jag får ett nytt ryck ska jag göra om testet med bländare 20 och se om jag får bättre resultat då. Till dess får ni nöja er med ovanstående exempel.

Det är ingen större vits att blända ned så mycket som bländare f/20, du får bara sämre skärpa i bilden på grund av diffraktionen. Med en 1.6x DSLR börjar diffraktionen göra sig gällande redan vid bländare f/11, varför det skärpemässigt inte lönar sig att blända ned ytterligare. För mer information om diffraktion rekomenderar jag denna utmärkta länk: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm#

/Daniel

Med tanke på att det är en APS stor sensor som skall tecknas ut så tycker jag att din första reaktion är den riktiga.
Sigman är inte bra, rejält oskarp, blurrig.Vilket kan ses med tydlighet om du jämför röda ytstrukturen och din 50 som tecknar hela ytan skarpt.
Sigmaexemplaret är rent ut sagt dålig i kanter och hörn.
På 5d skulle det vara mer eller mindre en katastrof att fotografera med detta Sigma exemplar
Mikael

Bilagor

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    21.2 KB · Visningar: 1,099
Senast ändrad:
Det där med diffraktion var nåt nytt för mig så det ska jag sätta mig in i. Tack för länken, Daniel. Ska läsa den efter min långpromenad som jag nu ska ge mig ut på.

Till Mikael: Ja, min initiala reaktion angående Sigma-objektivet kanske är den riktiga...

Men, det var någon som påstod att Sigmat skulle vara skarpare än 17-40L på 20mm. (?)

macrobild skrev:

På 5d skulle det vara mer eller mindre en katastrof att fotografera med detta Sigma exemplar
Mikael

Jag noterar att du skriver "detta Sigma-exemplar"

- Kan det vara som så att just mitt objektiv är ett dåligt exemplar, så att jag borde gå och reklamera det?

Undrar,

Fredrik

Antagligen har du fått ett dålig exemplar.
Så här skriver cyberphoto:

2005-11-24 Ny test med fullformatskamera (EOS 5D): En av de bästa vidvinklarna vi testat hittills med EOS 5D, den klår de flesta vidvinkelzoomar som ligger runt 20mm. Mycket skarp över hela bilden, bra kontrast, ljusstark och jämförelsevis mycket bra kantskärpa från bländare 4 och uppåt. Kort närgräns är också trevligt och bäddar för bilder med spännande perspektiv.

FredrikArvidsson skrev:
Jag noterar att du skriver "detta Sigma-exemplar"

- Kan det vara som så att just mitt objektiv är ett dåligt exemplar, så att jag borde gå och reklamera det?

Undrar,

Fredrik

Liksom med Canon mfl orginal optik så kan variationerna vara stora.
Jag skulle be om ett annat exemplar för en jämförelse.
Uppträder de likvärdigt så skulle jag snegla åt en annan konstruktion.
Mikael

Japp, då ska jag nog höra av mig till Expert Fridhemsplan, som var återförsäljare av objektivet, och fråga om jag kan få testa ett annat exemplar.

Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar