Annons

Olympus E330 - Live Lcd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför kommer den att krossa? och vem kommer den att krossa?

Det är väl mer en fråga om fotograferingsstil. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att fotografera på det viset.. det känns bara fel. Men förmodligen så kommer den att sälja bra till de som tycker det är coolt...Sen är det ju skönt för de som inte kan fotografera att se hur bilden blir, så de slipper ta många bilder ;)

KG kommer väl att beställa på studs.. detta är ju en RIKTIG systemkamera ;p
 
Jaha... hade den här funnits för ett halvår sen så hade det blivit en sån!
Till skillnad mot herr forumvärden så har man ju kommit på fördelarna med en teknisk utveckling ;p

Dessutom en porrosökare för snaskiga bilder!!
 
Jag tycker att det är en väntad och trevlig funktion, men inte är det den featuren som får mig att välja vilken kamera jag vill ha...
 
Det är onekligen många som vill ha en skärm att titta på när de trycker på avtryckaren, så jag tror det finns en stor potential i denna kamera att nå Svensson fotograferna. Och de är ganska många, för att inte säga nästan alla?
 
Jag tycker inte man ska underskatta featuren även för vana fotografer, den ersätter ju vinkelsökare, och är faktiskt trevlig att använda då du måst lyfta kameran över en folkmassa, eller vill slippa lägga dig i leran för att få rätt nivå att fota något i marknivå. Jag använder HELST sökaren, men kan sakna denna feature i vissa lägen.
 
varför svara på en E330-tråd och sen 2 minuter senare skapa en ny precis likadan tråd i ett annat forum?


sätter dom ett lågt pris på kameran kommer den säkert tilltala de svensson's som inte fotograferat med en dslr förrut, och ett fåtal andra förståss. det är iaf vad jag tror
 
casting skrev:
Jag tycker inte man ska underskatta featuren även för vana fotografer, den ersätter ju vinkelsökare, och är faktiskt trevlig att använda då du måst lyfta kameran över en folkmassa, eller vill slippa lägga dig i leran för att få rätt nivå att fota något i marknivå. Jag använder HELST sökaren, men kan sakna denna feature i vissa lägen.


Words!
 
Varför finns det egentligen inte på alla DSLR? Tradition eller teknisk begränsning? Det borde väl bara vara att fälla upp spegeln och läsa av sensorn kontinuerligt.
 
Wake skrev:
Varför finns det egentligen inte på alla DSLR? Tradition eller teknisk begränsning? Det borde väl bara vara att fälla upp spegeln och läsa av sensorn kontinuerligt.
Jag tror att det funnits tekniska begränsningar förut som gjort att det inte har gått att slanga livedata ur de sensorer som används i spegelreflexer. Det har något med den sk "full frame"-tekniken att göra, inte att förväxla med full frame som benämning på en storlek.

Men nu är det ju uppenbart att de jobbat sig runt det. Både Fuji S3 och Canon 20De har ju möjligheten, och nu även Olympus E330.

Jag skulle gärna ha funktionen. Det skulle passa min fotografiska stil perfekt att kunna finfokusera i ett förstorat digitalt utsnitt och fördröjningen skulle inte vara besvärande för mig.
 
Den tar tydligen inte data ur egentliga bildsensorn, utan har en liten sensor i klass med dem som sitter i mobiltelefoner upp i prismat/sökaren - åtminstone i ena läget, A.
Möjligen tar B-läget direkt från bildsensorn med slutaren öppen och spegeln undanfälld eftersom man inte kan använda optiska sökaren eller autofokusen då.
 
jeskata skrev:
Den tar tydligen inte data ur egentliga bildsensorn, utan har en liten sensor i klass med dem som sitter i mobiltelefoner upp i prismat/sökaren - åtminstone i ena läget, A.
Möjligen tar B-läget direkt från bildsensorn med slutaren öppen och spegeln undanfälld eftersom man inte kan använda optiska sökaren eller autofokusen då.

Hua, ännu en felkälla till felfokusering, tänk om den lilla CCDn sitter lite fel...
 
Nome Nescio skrev:
Hua, ännu en felkälla till felfokusering, tänk om den lilla CCDn sitter lite fel...
Fast det är ju ingen ny felkälla direkt. Antingen sitter det en ccd där eller så är det en mattskiva. Precisionskravet är identiskt.
 
Jag läste på dpreview.com att den vanliga sökaren är mörkare pga att det sitter en extra live-preview-sensor i själva sökarhuset. Går du över på "full live preview" med zoomning osv måste du fokusera manuellt.
 
Aha, så kameran har alltså TRE sökarmöjligheter? Mattskiva, elektronisk sökare OCH direkt från sensorn? Ujuj...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.