Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fantastisk 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

tut

Medlem
Letar efter en fantastisk bra 35mm till min Canon 350D.
Plånboken innehåller 3000 kr, vad får jag för det?

Re: Re: Re: Fantastisk 35mm

j3n5 skrev:
Kan ju läsa lite här om den..

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_2/index.htm

Vet inte om det finns något annat för detta pris..
Jag är lite tveksam till testen på Photozone. Ett av Canons bästa optik EF 300/2.8 L IS får ju lägre värden än tex EF 17-40/4.0 L och alla som har ett EF 50/.14 vet ju hur mjukt det tecknar på största öppning ändå har det bra värden på största öppning.

28-200/300

Jag tittade på din profil och det verkar inte som om du har några objektiv alls (eller så har du inte skrivit in det) så vill jag rekomendera
en Tamron/ Sigma 28-200 Lins. Då kan du ta både vindvinkel och porträtt och allt annat för en billig peng (den kostar 2850 på cyberphoto).Den blev årets canon optik 2001 om jag inte minns fel. Lätt och behändig och tar inte så stor plats.

Tamron 28-200

Jag började själv med en 28-200 och hade den i flera år. Tappade den i marken, så köpte jag en 28-300 Macro IF (begagnad för 1700kr ny kostar den 3400 kr) som är skarpare och har macro. Men du sa du hade bara 3000 :(

En lins som tar hela spektrat 28-200 eller 300 är en bra lins att börja med. Sedan om man känner att man vill ha en annan ex fast 28 mm så kan man köpa den, när man efter ett tag VET vilka sorts bilder man vill ha.

Lycka till min vän och ha en god jul !!!

Niklas
www.niklaswibom.com

Oj vad ni svarar snabbt :)

Är nyregistrerad, så jag hade inte fattat att man kunde lägga sina objektiv.

Såg att min fråga blev lite kortfattad, ska försöka förtydliga mig lite:

Mitt enda objektiv är ett Sigma 18-50/3.5-5.6 och jag är inte riktigt nöjd med kvalitén. AF-ringen känns lite glapp och bilderna blir konstigt "oskarpa" (kan inte förklara det bättre).

När jag kollar igenom mina bilder så är 95% porträttbilder och de övriga 5% landskapsvyer, så det känns som om ett fast 35 skulle passa mig.

Ska genast kolla upp Canons EF 35/2.0 och Sigmas 30/1.4

Kom gärna med synpunkter om jag verkar vara helt ute och cyklar. Är nybörjare så jag är tacksam för hjälp.

Re: Re: EF 35/2.0

Janne H skrev:
Det ex jag hade var inte värt ett korvöre :-((

Inte mitt heller. Synd att det säljs sådana gluggar. Sigma förtjänar ett bättre rykte än så.

Jag lyckades sälja mitt, glad är jag för det. Mitt 55-200 står i skåpet och samlar damm.

Jag förstår mycket väl om du inte gillar de bilder som kommer fram ur den gluggen.

Fortfarande nyfiken på varför just 35mm. Är det bara för att du inte gillar gluggen och tror att en zoom blir sådär dålig? I så fall har du blivit förd bakom ljuset (av skräpgluggen).

Lycka till och hoppas du hittar en glugg du blir nöjd med.

/AnWi

Re: Re: Re: Re: Re: EF 35/2.0

Janne H skrev:
Inge vidare skarp!!

/JH
Jag själv har varit intreserad av detta objektiv sedan det inte går (?) att få ett Sigma 30/1,4 att fungera på min kamera (EOS 20D). Har därför läst en del om det och det verkar vara både ris och ros när det gäller omdömet av det objektivet. Vissa hävdar att det är ett av Canons glömda pärlor och vissa säger att man får vad man betalar för. Kanske kvaliten skiftar mellan olika objektiv av denna modell (35/2.0) som tex vissa Tamron och Sigma-optik (tex Tamron 28-75/2.8 och Sigma 30/1.4).

Photodo så får det väldigt höga MTF-kurvor på största bländare (tex bättre än EF 85/1.8) och på Photozone så har den ett av det högsta uppmätta värdet av samtliga testade objektiv på bländare 5.6

Tidningen Foto testar Sigmas 30/1,4 i nästa nummer och de var mindre imponerade av Sigmat och anser att EF 35/2.0 är bättre.

Re: Re: Re: EF 35/2.0

AnWi skrev:

Fortfarande nyfiken på varför just 35mm. Är det bara för att du inte gillar gluggen och tror att en zoom blir sådär dålig? I så fall har du blivit förd bakom ljuset (av skräpgluggen).

Ja på något sätt har jag fått för mig att ett zoom har sämre skärpa och allmänt sämre. Rätta mig gärna om jag har fel.

Re: Re: Re: Re: EF 35/2.0

tut skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel.
Det finns inget som garanterar att alla fasta gluggar automatiskt är skarpare än alla zoom-gluggar även om det naturligtvis är svårare att bygga en bra zoom till ett likvärdigt pris.

Du skrev att du hade konstig oskärpa. Har du provat med att skärpa upp bilderna med oskarp mask och så? När jag skannat in mina skarpa diabilder i skannern så behöver jag jag oftast mixtra med skärpan i ett bildbehandlingsprogram. Och det tog tid innan jag lyckades fundera ut hur man bäst gjorde.

En annan felkälla kan vara att autofokusen hamnar fel (och då gäller väl garantin på objektiv eller kamera).

Fast själv har jag bara analoga manuellt fokuserade kameror så jag kanske är ute och svamlar. Vad jag menar är att du kanske skulle titta på andra saker innan du lägger pengar på ett nytt objektiv.

Re: Re: Re: Re: EF 35/2.0

tut skrev:
Ja på något sätt har jag fått för mig att ett zoom har sämre skärpa och allmänt sämre. Rätta mig gärna om jag har fel.

Zoomgluggar är överlag alltid sämre vad gäller skärpa kontrast o upplösning jfr fasta gluggar av liknande prisklass.

Den tekniska kvalitet du kan uppnå med en fast optik av hög klass, dessvärre ofta dyr, kan du aldrig uppnå med någon zoomglugg!!

En zoomoptik innehåller fler linser, fler glas/lufytor, fler linser som ska förflyttas...betydligt svårare mekaniska lösningar som inte kan ge lika bra resultat som en enklare byggd fast glugg.

Re: Re: Re: EF 35/2.0

AnWi skrev:
Fortfarande nyfiken på varför just 35mm./AnWi

Kanske för att 35mm blir väldigt nära 50mm(normalvinkel) på en 350D.

Konstigt att inte Canon uppdaterar sin gammla 35'a med USM, (som för övrigt är utmärkt) det behövs ju ett bra konsument objektiv i det formatet till 1.6 crop modellerna.
Nu finns ju utmärkta 35/f1.4L, men den är väl lite väl kostsam för amatörer.

Japp, det är för att jag vill hamna så nära 50mm som möjligt.
Canon EF 35/1,4 är ungefär 4 gånger för dyr för min plånbok.

Ska pallra mig iväg till min fotoaffär och testa Sigmas 30/1,4 (om den finns) och EF:en och då kanske de kan kasta ögat på mitt nuvarande objektiv också.

I och för sig fnös de lite åt mitt Sigma när jag skulle köpa ett UV-filter där, bara Canon orginal duger tydligen ;)

Angående Unsharpen Mask, så är det nästan det första jag börjar ratta på i Photoshop.

Än en gång tack för all respons.

Annars så är ett 50mm väldigt trevligt till porträtt (x1.6 = 80mm). Du kan jobba en bit ifrån och så plattar den ut näsor hakor och annat. Du kan också hitta ljusstarka objektiv billigt.

Hela poängen med normaloptik är att det ska vara en glugg som man kan ta till när ljuset tryter. Det är ju inte den roligaste bildvinkeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar