ANNONS
Annons

Handla i SINGAPORE?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej på er

har en fråga .. jag har fått en möjlighet att få inhandla kamerautrustning från en kontakt som är i singapore, min tanke är främst objektiv. Min fråga till Er är... någon som vet prisbild? seriösa / vs turistblåsrisk? Erfarenhet av liknande..vad skall man ( jag / han ) tänka på ?

mycket tacksam för svar i frågan
mvh Fredrik

Hej

Visst är det billigare där.
Be din vän att kolla grejerna som köps, samt det viktigaste, närvara vid nedpackningen av varorna.
Det finns rufflar firmor som har låga priser på fina grejer men packar ner skräpgrejer.

Bara ett litet tips.

Calle

Eftersom jag bodde i Singapore i våras kanske jag kan hjälpa till.

Min uppfattning är att priserna på stativ, väskor och objektiv var cirka 30% lägre än i Sverige.

När du handlar ska du tänka på två saker:
1. Handla inte i Sim Lim Tower!!!, du riskerar att betala överpriser samt bli pålurad onödig tillbehör. Dessutom är oftast säljarna ganska okunniga och miljön jobbig. Besök riktiga fotohandlare, dom tre som är bäst och störst är:
- CATHAY Photo ligger centralt(vid penninzula tror jag) och har störst sortiment, inte alltid billigast, ganska trevliga.
- MS COLOR, oftast den billigaste butiken, jätte trevlig personal, ligger tyvärr långt bort från centrum. tar ca en timma att komma dit med MRT.
-Alan Photo. Den tredje stora, sägs vara hyffsad har ingen erfarenhet av dom.

2. Begär price quotes innan via internet, då kan du få en bra bild av vilka som är billigast, visserligen kanske man kan få lite bättre priser än qoutsen om man prutar i butiken, men som västerläning är det inget att räkna med. Tänk på att ett price quote bara gäller en vecka, sen får man begära nytt.

Om du har fler frågor så besvara jag dom gärna

//Erik

Hur är prisbilden på kameror? Tänkte köpa en 5D på väg söderut. Får man tillbaka ev. moms (hur många %?) på flygplatsen när man lämnar landet?

När jag var där så var 350D ungefär lika dyr i Sverige, tror jag. Maila och fråga

Momsen är 5% och kan återfås på flygplatsen

//Erik

ergu skrev:
Handla inte i Sim Lim Tower!!!, du riskerar att betala överpriser samt bli pålurad onödig tillbehör. Dessutom är oftast säljarna ganska okunniga och miljön jobbig. Besök riktiga fotohandlare,

F-N, Jo jag håller med om att Sim Lim Tower inte var en höjdare. Men det är där man hamnar om man inte vet bättre. :eek:(

Man tackar

Hej igen

underbart forum detta med all kunskap ... tack för era snabba svar ..jag skall kolla upp detta med min kontakt därborta ... så får vi se... återigen tack skall ni ha för era tips !

Mvh Fredrik

En kompis till mig köpte min kamera i Singapore, han blev lite smålurad då butiken använde en annan moms (högre såklart) än dom borde.

Dessutom sa dom att dom skulle skicka kvittot till Sverige, varför dom inte kunde ge honom det på en gång vet jag inte, men det dök aldrig upp.

Såhär i efterhand så ångrar jag mig lite, men om man själv är på plats eller har gjort upp exakt vad som ska köpas med en fotokunnig kompis så kan man nog spara en hel del.

Fotosidan i Singaporeiansk tappning. Har forum och annonsmarknad där man kan skaffa sig en god bild.
Själv handlat på Cathay Photo. Välsorterat och seriöst.

FILM) (blueman skrev:
Hej på er

har en fråga .. jag har fått en möjlighet att få inhandla kamerautrustning från en kontakt som är i singapore, min tanke är främst objektiv. Min fråga till Er är... någon som vet prisbild? seriösa / vs turistblåsrisk? Erfarenhet av liknande..vad skall man ( jag / han ) tänka på ?

mycket tacksam för svar i frågan
mvh Fredrik

Köpte prylar på Cathay Photo, skrev lite om det i denna tråd.

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar