Legur Laugar skrev:
I helgen skall jag på bröllop och fotografera.
Miljön är en hembyggdgård liggande brevid klarälven.
ALLA tips mottages.....vinklar, ljus, bakrunder, m.m
Min utrustning är:
* Nikon D70
* 80-200/2,8
* SB-800 blixt
Mvh Patrik
Glad amatör för egen del, har fotat massor av bröllop, hittils bara analogt.
Vad jag inte har använt mer än för ett antal gästporträtt, är tele.Ett tag hade jag ett fast 100mm, det passade mkt bra till gästporträtt, vilket tagits på många av dom bröllop jag fotat.
90% och mer har annars tagits med 24mm/50mm/28-70 och liknande objektiv, beroede på vad jag haft i väskan vid respektive tillfälle.
Lite högre ISO + "hjälpblixt" har funkat bra inne i kyrkan.Alltså jag har låtit blixten lysa ca ett steg under och kört på slutartider jag klarat att handhålla, så blir det inte så mycket "blixt" över det hela.Då har jag oftast kört blixten upp i taket, samt ibland haft en extra slavtänd blixt ståendes "dold" och pekad mot taket den med.Dock kan detta sätt bli svårt med ett stort tungt telezoom, jag tror du isåfall får använda stativ.
Med ditt telezoom skulle jag antagligen köra blixt rakt på med, lite dämpad, samt köra med högt nog ISO att ge chans till att få med befintliga ljuset i möjligaste mån.
Hänger mkt på hur mörk/ljus lokalen är, det varierar kraftigt har jag märkt, och inte bara beroende på vädret.
Även ute på kyrkbacken efter vigseln samt vid evt "bild ute i naturen" har jag använt de kortare gluggarna absolut mest.
Tipset om att inte ta brudparsfoto i stark sol är helt efter min erfarenhet, mkt svårt om du inte har tur och det är lite soldis.Annars bäst i nån form av skugga.
Färgmättnaden/färgbalansen kan du ju justera efteråt, så skugga behöver inte betyda "blått/grått/trist"...
Du kan ju använda lite upplättningsblixt ute - ja, skulle säga att det "ska" du göra.Då slipper alt dämpar du elaka skuggor under hakor etc. och kan jämna ut lite av kontrasten det blir med vitt/svart på samma bild.
Klart det funkar med ditt ljusstarka telezoom, du får anpassa dina bildval därefter.
Se till att fråga paret om det nåt särskilt dom VILL ha, det är inte kul om det är nån typ av bild dom önskar som du missar ta.
Dom kanske tänker "du vet" det ska vara så och så, men det är ju mkt en smaksak så kolla jnoga.
Sen kör du på din inbyggda känsla, det har funkat bra för mej och jag har inte gått nån kurs, bara haft mkt tur och efter många bröllop viss erfarenhet.Ibland har det blivit toppbra, men några ggr mer "hyggligt".
Att paret själva är någorlunda "på" och vill ha fina bilder har faktiskt rätt stor betydelse, men det "lilla" extra det är din uppgift att ge...
En koll på plats nån dag innan är aldrig fel, kan ge dej tips om var du kan finna bra bildställen i omgivningen/lokalen och ger dej koll på hur vigsellokalen är funtad.Inte kul krångla med sånt en halvtimme innan vigseln, jag lovar ;-)
------------------------------------------------
Nåt Digitalbröllop har jag ännu inte haft förmånen att fota...men ovanstående kan grovt sett gälla för sådana likväl som för analoga.