Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygssättning på kommentarer ökar kommenterandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerwinski

Aktiv medlem
Ett sätt att få upp antalet (vettiga och givande) kommentarer skulle kanske vara att införa ett betygssystem liknande det på photosig.

För er som inte vet hur det funkar ska jag försöka förklara det kortfattat:

På varje bildkommentar en bild har fått kan man ange om man anser att den är bra, dålig, eller neutral.
Om någon markerar en kommentar du har skrivit som "bra" så får du "poäng" för det.

På det stora hela är jag emot "poängsystem" på användare på communitys, men i detta fall tror jag det skulle vara enormt givande för siten.

Man skulle antagligen få flera kommentarer som är mera genomtänkta..

Jag tror att det bästa sättet att skapa givande kommentarer är att lägga upp intressanta bilder.

Jag tror alltså inte att betygs- eller kommentarssystem skapar kommentarer av god kvalité, Jag tror det skapas av vårt fotograferande.

Om intressanta bilder även i fortsättningen är de som får intressanta kommentarer så kommer vi drivas mot att göra intressanta bilder. Och det är ju det vi vill göra.

Senast ändrad:
Tja, men vad är "intressanta" bilder?

Med ett sådanthär system så kan även en "ointressant/dålig" bild få massor med kommentarer. Kanske på hur just den bilden skulle kunna vara bättre.

Om man ger vettiga och givande kommentarer så lönar det sig alltid. Alltså så borde alla bilder kunna få mera kommentarer.

Om man vet att en välskriven kommentar "belönas" på något sätt, tror du inte att man lägger lite mera hjärta och tanke bakom varje kommentar då?

Man får automatiskt bort riktigt dåliga kommentarer (som inte har något med bilden eller motivet att göra, utan är helt ovesäntliga) eftersom folk antagligen kommer klicka den som negativ och det återspeglas på den användaren på något sätt.

Intressanta kommentarer är bra, men det viktiga är ju att vi drivs mot att göra intressanta/bra och spännande bilder. Det är ju det fs syftar till.

Kommentarer är bra, men faktiskt inget självändamål. FS skall få dig och mig att göra bra bilder.

Arleklint skrev:
Jag tror att det bästa sättet att skapa givande kommentarer är att lägga upp intressanta bilder.

Jag tror alltså inte att betygs- eller kommentarssystem skapar kommentarer av god kvalité, Jag tror det skapas av vårt fotograferande.

Om intressanta bilder även i fortsättningen är de som får intressanta kommentarer så kommer vi drivas mot att göra intressanta bilder. Och det är ju det vi vill göra.

Är inte detta ett ganska elitistiskt tänkande? Att bara dom som tar bra bilder ska få bra kommentarer? Jag vill också ha bra kommentarer ju.

ganska skrev:
Är inte detta ett ganska elitistiskt tänkande? Att bara dom som tar bra bilder ska få bra kommentarer? Jag vill också ha bra kommentarer ju.

Det var på intet sett elitistiskt tänkt. Tanken var bara att möjligheten att få fler kommentarer kan funka som en sporre att förbättra sitt foto.

Arleklint skrev:
Det var på intet sett elitistiskt tänkt. Tanken var bara att möjligheten att få fler kommentarer kan funka som en sporre att förbättra sitt foto.

Okej. Jag tror dock inte det funkar så. Men men. Jag tror man utvecklas snabbare och mer om man får och ger givande kommentarer. Och jag tror Magnus förslag leder till det.

Jag tror förslaget leder till fler kommentarer som skrivs i syfte att få poäng. Inte för att hjälpa oss.

En tvingad kommentar är inget som lockar mig.

Jag försöker hellre göra bilder som lockar till kommentarer. Hur jag gör dom lär jag mig genom att se andra bilder på fs och läsa dess kommentarer, eller genoim att hitta nya intressanta bilder på egen hand. bilder som sticker ut! Man får prova sig fram

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag tror förslaget leder till fler kommentarer som skrivs i syfte att få poäng. Inte för att hjälpa oss.

Det känns som du missat något grundläggande.
Med det systemet så får bra och givande kommentarer poäng. Dåliga/meningslösa kommentarer får inga, eller kanske till och med minuspoäng.

Om jag skriver flera kommentarer "i syfte att samla poäng" så är det ju självklart att jag försöker skriva dom så bra och givande som möjligt.

Det kan väl inte på något sätt vara dåligt?

Som jag sa ovan:

"En tvingad kommentar är inget som lockar mig.

Jag försöker hellre göra bilder som lockar till kommentarer. Hur jag gör dom lär jag mig genom att se andra bilder på fs och läsa dess kommentarer, eller genom att hitta nya intressanta bilder på egen hand. bilder som sticker ut! Man får prova sig fram"

Det finns en risk till och det är att man inte våga kommentera en bild man inte gillar. Det förekommer redan i viss mån att folk "hämnas" på en dålig kommentar och detta vore att ge dom ett verktyg för det.
Spontant så är detta ingen ide som jag gillar.

Ock sen kan man ju fundera över vad som är en "bra kommentar". Det är ju ganska individuellt. Även om fotografen inte tycker att den var bra/givande så kanske följande 20 besökare tycker att den är kanon.

Greven

Om jag skriver i en kommentar att bakgrunden borde gjorts på ett annat sätt och att skärpedjupet är för kort. Samt att bilden nog skulle vinna på att ha teckning i lågdagrarna genom en annan exponering.

Får jag en poäng då?

Arleklint skrev:
Om jag skriver i en kommentar att bakgrunden borde gjorts på ett annat sätt och att skärpedjupet är för kort. Samt att bilden nog skulle vinna på att ha teckning i lågdagrarna genom en annan exponering.

Får jag en poäng då?

Japp. Av alla personer som tycker att din analys av bilden, och förslagen på förbättringar, är vettiga och värdefulla för fotografen.

Greve Nickon skrev:
Det finns en risk till och det är att man inte våga kommentera en bild man inte gillar.
...
Greven

Jag tror inte det problemet är så stort.

Sålänge det finns en substans i det man skriver, och att man samtidigt kanske föreslår förslag på hur man hade kunnat göra istället, så kommer även en i grunden negativ kommentar att "plocka poäng".

Visst finns det alltid rötägg, men dom kommer man aldrig ifrån.

...Även om fotografen inte tycker att den var bra/givande så kanske följande 20 besökare tycker att den är kanon.

Ja, men det är ju det som är lysande. Då kan fotografen se att det som person A har skrivit kanske inte är så dumt ändå, eftersom 20 andra personer uppenbarligen tycker att det är vettigt sagt.

Senast ändrad:
OK, jag fattade det som att det var fotografen som tagit bilden som skulle sätta betyget. Men då ser jag genast en risk till, en bild med över 5 kommentarer. Där är risken väldigt stor att det bara de första/sista kommentarerna som få betyg.

Greven

Greve Nickon skrev:
OK, jag fattade det som att det var fotografen som tagit bilden som skulle sätta betyget. Men då ser jag genast en risk till, en bild med över 5 kommentarer. Där är risken väldigt stor att det bara de första/sista kommentarerna som få betyg.

Greven

Fotografen får givetvis oxå sätta betyg på samtliga kommentarer som bilden får. Positivt, neutralt (blir automatiskt om inget görs), och negativt.

En person kan betygssätta samtliga kommentarer på varje bild.

Anta att en bild (inte din, utan vemsomhelsts bild) har fått fem kommentarer. Tre av dessa tycker du är väldigt vettiga. En är "sådär" och en håller du inte alls med. Då sätter du tre positiva, en neutral och en negativ.

På det sättet så har du, utan att egentligen skrivit någon egen kommentar, bidragit till den bildens bedömning.

Cerwinski skrev:
Fotografen får givetvis oxå sätta betyg på samtliga kommentarer som bilden får. Positivt, neutralt (blir automatiskt om inget görs), och negativt.

En person kan betygssätta samtliga kommentarer på varje bild.

Anta att en bild (inte din, utan vemsomhelsts bild) har fått fem kommentarer. Tre av dessa tycker du är väldigt vettiga. En är "sådär" och en håller du inte alls med. Då sätter du tre positiva, en neutral och en negativ.

På det sättet så har du, utan att egentligen skrivit någon egen kommentar, bidragit till den bildens bedömning.

På vilket sätt har jag bidragit till bilden bedömning genom att betygstätta kommentarerna? Om jag lägger upp en bild så vill jag ju ha kommentarer och betyg på bilden, inte på kommentarerna som har gjorts på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar