Annons

Black & White Magazine

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Tillhör du dom som brukar köpa eller titta i den fantastiska amerikanska tidningen B & W Magazine? Jag brukar köpa den ibland (läs ofta) och det är en stor inspirationskälla med massor av högkvalitativa svartvita fotografier i otroligt bra tryck. Här finns ingen teknik, förutom ett fåtal kamera/optik/tillbehörsannonser. Bilden är det centrala och det finns i allmänhet några reportage om olika fotografer. Det finns också många annonser från bildgallerier och fotografer/byråer som bjuder ut bilder till försäljning och även dessa domineras av högkvalitativa bilder som ger inspiration. I svenska handeln kostar den kring 135 kr men jag tycker den är värt priset. Det är inte någon tidning man slänger när man läst den utan snarare hamnar den i bokhyllan.

I djungeln av teknik/prylorienterade digitalfototidningar är det en fröjd att titta i en tidning som hyllar bilden och det svartvita mörkrumshantverket. Kontrasten är total till övriga sk fototidningar. Tidningen riktar sig i första hand till samlare av svartvit fotokonst men betittas med fördel även av den som vill ha en stunds njutning och inspiration över huvud taget. Den har ingen speciell inriktning utan är allomslutande vad gäller fotogenrer. Dokumentära gatubilder, natur/landskapsfoton, arkitektur, ja listan kan göras lång på vad som bjuds i denna uppfriskande skrift. Jag kan rekommendera den å det varmaste! Även om den inte hyllar digitala bilder så finns en hemsida: www.BandWmag.com

Hälsn, Nils.
 
Jag vill bara tillägga att helt kört för digitalfotografer är det inte i denna tidskrift. Man har nämligen annonserat en tävling där man tydligen även får skicka in digitalt fotograferade bilder och det finns dessutom ett tema i tävlingen som heter "extrem digital manipulation".
 
Jag hade inte hört mer än namnet på denna tidning innan, men som du beskriver den låter det riktigt bra. Ska nog absolut testa ett nummer efter nästa studiebidrag...

Tycker du att det finns några svenska bra fototidningar i samma riktning? Tycker F har lite glest mellan bilderna och första numret av Motiv (som verkade som ett väldigt bra initiativ) imponerande mig inte så mycket. Men det kan ju ha hänt mycket där.

Halkade nog lite långt ifrån ämnet, men är för nyfiken för att trycka på backspace.
 
Ytterligare ett glädjeämne. En ny tidning (US förstås) håller på att utvecklas - Emulsion Magazine helt dedikerad den traditionella fotografin och mörkrummet.
Eva
 
Är det här samma tidning som heter Black+White i Australien tro? Den verkar ha nästan identiskt utseende, inrikting och kvalite. Jag kan starkt rekkomendera den om det är samma jag köpte när jag bodde i Australien. Riktigt fet tidning faktiskt fylld till bredden med otroligt bra fotografi. Ganska mycket inriktad på naket konstfoto. Mina ex står stolt i bokhyllan.
 
Liza skrev:
Ytterligare ett glädjeämne. En ny tidning (US förstås) håller på att utvecklas - Emulsion Magazine helt dedikerad den traditionella fotografin och mörkrummet.
Eva

Det verkar lovande! Vad jag förstår så är ju även B&W magazine nästan helt inriktad på silverbaserat foto, av deras deklaration här att döma, även om en liten förändring insmugit sig. Fast den tävling man nu utlyst tillåter även digital fotografi och manipulation och bilderna ska sändas in i digital version på CD som jag fattar det.
 
Senast ändrad:
Det som jag tycker är så underbar med den här tidningen är INTE att den är en analog tidning, även om dem verkar acceptera digitalt, utan det som är det UNDERBARA med den är att det är riktiga konstverk. Ingen massa tråkiga vanliga bilder utan enbart bilder man hittar på gallerier.

Med andra ord, den sätter bilden först (som Nils sa).

/ Marcus
 
En annan bra tidning är brittiska AG Magazine som är mycket bildinriktad. Men den innehåller också en del artiklar om teknik i gränslandet mellan analogt och digitalt (t.ex. om sv/v utskrifter, färgprofiler, papperssorter).

Kolla hemsidan
http://www.picture-box.com

där det finns en hel del artiklar att ladda ner gratis. Där kan du också beställa en prenumeration.

/F
 
Graal skrev:
I svenska handeln kostar den kring 135 kr men jag tycker den är värt priset.
Ännu mer prisvärt blir det så klart om man prenumererar - 60 dollar. Vilket innebär ungefär 70-80 SEK/nummer. Inte tokigt.

Nästan så att man skulle börja prenumerera på en gång.
 
Graal skrev:
Tillhör du dom som brukar köpa eller titta i den fantastiska amerikanska tidningen B & W Magazine?
Ja det gör jag och jag tycker att det är en av få fototidningar som är värd namnet. Jag har inte missat många nummer sedan jag först upptäckte den. Man snöar lätt in i sin egna lilla fotovärld och då är det skönt att få inspiration från andra. Som du skriver... 135:- är mycket pengar men den kommer inte ut så ofta. Dessutom har jag sagt till mig själv att jag ska köpa den istället för fotoböcker (vilket inte är helt sant) och för att hålla mig à jour.
 
Känner någon till en bra fototidning med inriktning mer mot mode och porträtt?

Jag skulle gärna se en tidning som Cap&Designs Proffsfoto som jag tyckte vara intressant.

FOTO är också bra...när man har svårt att somna på natten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.