Annons

Canon och garantier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en 20D (endast hus), vertikalgrepp (BG-E2), extra batteri (BP-511A), Canon 50mm f/1.8 II och Sigma 18-50 f/2.8.

Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna om jag beställer från USA?

Har hört att världsgaranti inte ges på kamerahus, men väl på optik. Hur är det med vertikalgreppet och batteriet?

Vill gärna att någon som _vet_ svarar, inte bara "jag tror att.." :)

MVH Jeroen

Scratchen skrev:
Allt detta kan naturligtvis beställas här hemma, men att beställa från USA är billigare (trots tull+moms). Då till frågan, hur är det med garantierna om jag beställer från USA?
MVH Jeroen

På objektiv och kamerahus brukar man få behöva köpa till s.k. världsgaranti, om det är 'import'-versionerna. Är det 'USA'-versionerna ska det vara garanti på objektiv iaf, men inte på kamerahus.

Men du har inte funderat på att t.ex beställa från någon av de större bättre ställena i tyskland? De har lägre moms, och för det mesta bra lägre priser, och där ingår garanti oavsett vad man köper, sen slipper du tull.

Tack för ditt snabba svar! Har du något tips på tyska onlineställen? Jag har ingen koll på dom tyvärr..

Scratchen skrev:
Tack för ditt snabba svar! Har du något tips på tyska onlineställen? Jag har ingen koll på dom tyvärr..

Många brukar tipsa om technikdirekt.de men de har inga egentliga lager och har väldigt ofta inget hemma, så leveranstider kan bli väldigt långa hos dom. Jag handlar hos www.ac-foto.de istället som nästan alltid har det mesta i lager och väldigt snabba leveranser och bra service.

stranden skrev:
Många brukar tipsa om technikdirekt.de men de har inga egentliga lager och har väldigt ofta inget hemma, så leveranstider kan bli väldigt långa hos dom. Jag handlar hos www.ac-foto.de istället som nästan alltid har det mesta i lager och väldigt snabba leveranser och bra service.

Kan bara hålla med. Beställde mitt Sigma 80-400, Tamron 28-75 samt en Sigma DG 500 Super på en måndag kväll, på torsdagen samma vecka knackade UPS på dörren. Betalning direkt till UPS (lite dyrare) eller insättning på ac-fotos bankkonto (lite billigare, långsammare leverans).

stranden skrev:
Nu har jag kikat på ac-foto.de. Visst är dom mycket billigare än Sverige (ca 3000kr skillnad), men fortfarande ca 2000kr dyrare än om jag kan beställa optiken i USA och huset i Sverige.

Edit: Alternativt, köpa hus+grepp i Tyskland från ac-foto (dom hade ett bra paketpris på dom), och optiken från USA.

Senast ändrad:
Köper du "gray import" måste du skicka tillbaka kameran till affären för reklamation, köper du "USA köpt" så SKA garantin fungera här =)

Proboarder skrev:
Köper du "gray import" måste du skicka tillbaka kameran till affären för reklamation, köper du "USA köpt" så SKA garantin fungera här =)
Och detta gäller endast optiken, eller även kamerahuset?

Mycket spridda meningar om vad som gäller!

Köp optiken i USA, välj "USA" ej "import/grey", då har du "världsgaranti" i Sverige, jag har egen god erfarenhet.

Digitala kameror omfattas ej av canons världsgaranti men däremot tillbehör till analoga systemkameror, t ex blixtar och liknande, om det är "USA" köpt. Hur det är med tillbehör som bara passar specifik digitalkamera vet jag ej. Om du mot förmodan skulle få ett garantifel på din USA-köpta DSLR, så tar Canon med all säkerhet hand om detta av ren goodwill. Jag lyckades få min USA-köpta EOS10D justerad för backfokus utan kostnad.

maerklund skrev:
Köp optiken i USA, välj "USA" ej "import/grey", då har du "världsgaranti" i Sverige, jag har egen god erfarenhet.

Det du skriver spelar ingen roll då all optik från Canon har världsgaranti - Oavsett var du har köpt den.

Sen är det som du skriver att i vissa lägen kan man få sin USA-köpta kamera åtgärdad på ren "good-will". Men oftast beror detta på vilken typ av kamera och vilken typ av fel. Canon åtgärdar utlandsinköpta 1Ds och 1Ds MkII utan att blinka, men är betydligt mer återhållsamma när det gäller en 350D.

Priserna på ac-fotos(eller technikdirekt.de) hemsida är de inkl. Tysk moms? Eller tillkommer det utöver priset?

stoltz skrev:
Det du skriver spelar ingen roll då all optik från Canon har världsgaranti - Oavsett var du har köpt den.

Sen är det som du skriver att i vissa lägen kan man få sin USA-köpta kamera åtgärdad på ren "good-will". Men oftast beror detta på vilken typ av kamera och vilken typ av fel. Canon åtgärdar utlandsinköpta 1Ds och 1Ds MkII utan att blinka, men är betydligt mer återhållsamma när det gäller en 350D.

Om du köper en "grey imported" optik i USA så följer inte med något världsgarantibevis, då har du endast butiksgarantin. Världsgaranti får man oavsett var man köpt optiken men bara om man köper genom generalagenten i landet. Vad gäller kamerahuset så talar jag bara av egen erfarenhet.
Jag har fått "USA"-köpt optik servad på garanti,
har du egen erfarenhet av att en "grey/imported" optik åtgärdas på garanti i Sverige? Det är väl det enda som är av intresse då det florerar så många rykten om detta.

Senast ändrad:
wiggin skrev:
Priserna på ac-fotos(eller technikdirekt.de) hemsida är de inkl. Tysk moms? Eller tillkommer det utöver priset?

Det är med tysk moms. Om du har ett momsregistreringnummer så drar ac-foto av tysk moms på priset vilket gör att du bara behöver deklarera momsen i sverige och inte vänta på momspengarna från staten.

bive skrev:
Det är med tysk moms. Om du har ett momsregistreringnummer så drar ac-foto av tysk moms på priset vilket gör att du bara behöver deklarera momsen i sverige och inte vänta på momspengarna från staten.
Vilken moms skall man deklarera för när man inte betalat någon?

Tänkte bara meddela att jag skickade en från om garantier till Canon, hör följer min fråga med svar:

-----
Jag har en fundering kring garantier på Canonprodukter köpta utanför Sverige.

Jag planerar att köpa ett 20D (endast kamerahus) med vertikalgrepp (Canon BG-E2), extra batteri (Canon BP-511A) och ett Canon 50mm f/1.8 II från USA. Gäller garantin på dessa produkter i Sverige? Jag har hört att Canons världsgaranti endast ges på optik och inte på kamerahus, stämmer det?

MVH Jeroen Hartings

En Canon digitalkamera har kontinental garanti, d v s garantin gäller i den världsdel där kameran köpes. Ingen extragaranti kan köpas till i ens "hemvärldsdel".

Dock finns det undantag till denna regel. Vissa återförsäljare kan ha speciella serviceavtal med globala serviceverkstadskedjor. Fråga därför den återförsäljare du anlitar i det land du tänkt köpa kameran.

Optik från Canon har världsgaranti.

Vi hoppas att denna information är till hjälp. Om du emellertid skulle behöva ytterligare teknisk assistans, vänligen kontakta oss och återge ert referensnummer.

Du kan också kontakta oss via telefon. Telefonnummer till Canon Helpdesk är 08/744 86 20 och vi har öppet 8.00-17.30, vardagar.

Notering: vänligen svara inte på denna e-post genom att använda "SVAR" knappen.

Du kan nå oss via adressen nedan:

https://self-service.canon-europe.com/se/pages/

Med Vänlig hälsning

Canon Sverige

-----

Som ni ser fick jag inget svar på hur garantin gäller på batterigrepp och batteri. Ska maila tillbaks och fråga igen.

Nu har jag ringt Canon, så nu har jag ett riktigt svar.

ALLT utom kamerahus (digitala antar jag) innefattas av "världsgarantin". Ej kamerahus.

Då vet vi det :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto