ANNONS
Annons

20D och RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare inte fotograferat med RAW-formatet utan har nu testat ett par gånger med RAW + JPG (large). Har därefter fört över bilderna till min dator och till ett par speciella bibliotek.

I dag installerade jag den medförjande programvaran "Digital Photo Professional ver. 1.1 för jag tänkte se lite på RAW-filerna (finns det något annat som är bättre och som inte kostar något eller är det helt OK?).

Men programmet hittar inga RAW-filer och när jag söker på min dator efter filändelsen .CR2 så finns det inga heller. Vad har jag gjort för fel när jag fört över bilderna? Jag har här användt Windows programvara som kommer upp när jag ansluter kameran via USB:n.

Förstår ingenting men någon här kanske kan ge mig en liten förklaring... :)

Ha en fortsatt trevlig påsk!

Mvh
Bosse

Hej!

När det gäller den medföljande programvaran tycker jag att den är bra, och att döma av det man läst i olika trådar här på FS finns det många som håller med om det. Men inte alla, och det är ju trots allt lite subjektivt hur man bedömer ett program. Men jag tycker det är bra.

När det gäller de "försvunna" RAW-filerna har jag råkat ut för samma sak. När man laddar ner filer med det popup-programmet" som windows använder tar den av någon anledning bara ner jpg-filerna. Möjligt att det är en inställningssak, men jag har inte hittat den.
Numera använder jag ett annat program för RAW-hantering (Capture One) och där funkar det bra. Vet inte om man kan använda DPP på samma sätt, borde funka. Jag ska prova det.

edit: Om du startar upp DPP innan du börjar nerladdningen får du en "Utforskare" till vänster. Där kan du söka upp din kamera/kortläsare och hitta bilderna. Verkar vara enda sättet. Märkligt... ingen som kan detta bättre?

Senast ändrad:
Varför inte föra över filerna med EOS Viewer Utility, som också följer med 20D. Där kommer både RAW och jpg med.

uppgradera

Hej ! Jag hade samma problem med min EOS 20D

jag hade inte uppgraderat till raw för EOS 20D

den är gratis.
SGÖ

Varför registreras två filer vid Jpeg+RAw

Hej, jag har en fråga om min nya Canon EoS 20D när jag plåtar RAW och Jpeg samtidigt.
När jag plåtar med den inställningen så registreras det två olika filer på kortet.
Är det rätt?

Bent C. skrev:
Varför inte föra över filerna med EOS Viewer Utility, som också följer med 20D. Där kommer både RAW och jpg med.

Det är rätt, det funkar också bra. Men inte heller det programmet är valbart i den popup som windows öppnar när man kopplar in ex. en kortläsare. Inte på min burk i alla fall. Om det går att lägga till program på den listan, hur gör man?

Det vet jag faktikt inte, jag brukar föra över från kameran. Vad händer om du öppnar EOS viewer själv? Kan du hitta kortläsaren där. Om så borde det ju fungera.

Jo, visst kan jag det.
För mig själv är det inget problem nu eftersom jag kör Capture One som startar upp en egen dialogruta automatiskt när jag stoppar in kortet.
Jag hakade mer på diskussionen som Bo startade för att jag kände igen problemet. Är man inte uppmärksam kan man lätt radera bilder utan att tänka på det.

Hej igen, och tack för era svar.

Nu har det blivit klarare och jag måste inse att jag "förlorat" en del kort..... Tur i alla fall att de finns kvar i Jpeg :)

Programmet Capture One som ni skriver om, vad kostar det?

Mvh
Bosse

Re: uppgradera

SGÖ skrev:
Hej ! Jag hade samma problem med min EOS 20D

jag hade inte uppgraderat till raw för EOS 20D

den är gratis.
SGÖ

Hejsan!

Vad är "uppgradera" till raw för något? Köpte en 20d för några veckor sedan, måste jag uppgradera den?

Sen en annan fråga om nån kan vara snäll att hjäpa mig. Måste man konvertera till jpg eller tiff när man har fixat till en raw bild för att kunna börja jobba med den i photoshop sen?

Re: Re: uppgradera

Cassiopeja83 skrev:
Hejsan!

Vad är "uppgradera" till raw för något? Köpte en 20d för några veckor sedan, måste jag uppgradera den?

Sen en annan fråga om nån kan vara snäll att hjäpa mig. Måste man konvertera till jpg eller tiff när man har fixat till en raw bild för att kunna börja jobba med den i photoshop sen?

Ja, du måste kovertera den till Jpeg eller TIFF. Annars löser ACDSee 7.0 det som är ett bildvisningsprogram. Men det tar tid. det är bäst om du konverterar dem, det skulle underlätta tittandet. OBS! Konvertera dem som TIFF!

Mvh Markus Asp

Re: Re: Re: uppgradera

Digi skrev:
Ja, du måste kovertera den till Jpeg eller TIFF. Annars löser ACDSee 7.0 det som är ett bildvisningsprogram. Men det tar tid. det är bäst om du konverterar dem, det skulle underlätta tittandet. OBS! Konvertera dem som TIFF!

Mvh Markus Asp
Jag trodde Photoshop CS hade stöd för RAW? Kanske du behöver en uppdatering av Camera RAW så att den stöder 20D? I vilket fall bör du inte konvertera till TIFF och sen kasta bort RAW-filen - Det blir ju som att kasta bort negativet...

Hej

Själv använder jag en kortläsare (vilket jag rekommenderar) och i Windows XP öppnas bilderna från minneskortet. Jag trycker ctrl+A då markeras alla bilderna och till vänster syns att man kan kopiera bilderna. Jag har då tidigare skapat en mapp som jag då kommer kopiera till. När bilderna väl finns i den ny skapade mappen (tex med namnet, plats och datum) så är det bara att öppna DPP och hitta mappen och RAW bilderna kommer fram i DPP som små thumbnails.

Skriver lite mer om mitt digitala arbetsflöde här http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm

Här finns lite uppdateringar till 20D och program

http://software.canon-europe.com/Cameras/SLR_Cameras/EOS_20D10131.asp

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Re: Re: Re: Re: uppgradera

andewid skrev:
Jag trodde Photoshop CS hade stöd för RAW? Kanske du behöver en uppdatering av Camera RAW så att den stöder 20D? I vilket fall bör du inte konvertera till TIFF och sen kasta bort RAW-filen - Det blir ju som att kasta bort negativet...

Jag läste digitalfoto för allas test om 20D! Nivarande så kan man bara öppna RAW filerna och konvertera dem med Digital Photo Professional eller Viewer Utility.

Mvh Markus Asp

Re: Re: Re: Re: uppgradera

andewid skrev:

Hej Photoshop CS har stöd för Canons 20D RAW bilder. Senaste RAW konverteraren finns här http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

MVH

Omar

Re: Re: uppgradera

Cassiopeja83 skrev:
Hejsan!

Hej

Du kan öppna dina RAW filer direkt i Photoshop CS genom att konvertera dem i PS. Efter konverteringen är dom i Photoshops format PSD, efter bildbehandlingen kan du tex spara dem i jpg eller tex Tiff, men RAW bilden (ditt negativ) förblir intakt.

Jag tycker RAW konverteringen blir bättre i Photoshop CS jämfört med DPP.

Jag öppnar bilderna i File Browsern, klicka ctrl+shift+o

MVH

Omar

Bozi skrev:
Men programmet hittar inga RAW-filer och när jag söker på min dator efter filändelsen .CR2 så finns det inga heller. Vad har jag gjort för fel när jag fört över bilderna? Jag har här användt Windows programvara som kommer upp när jag ansluter kameran via USB:n.

Det är där felet ligger. Windows kan inte "se" RAW-filerna. Om du använder windows funktion för överföring av bilder, så plockar windows bara jpg-filerna. Skaffa en lös läsare och använd utforskaren för att plocka filerna.

Visa dolda filer och filändelser!

Välj att visa dolda filer så borde filerna synas.

Bilagor

• untitled-2.png
    untitled-2.png
    14.2 KB · Visningar: 429
Nja.. det däör hjälper inte mot windows inbyggda överföringstjofräs.. Den är bara konfigurerad för hantering av jpg-filer. Med kortläsare och utforskaren funkar det som sagt, utan att välja " visa dolda filer", eftersom raw-filerna inte är dolda filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar