Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lensbaby 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Sådär, då har det kommit en uppgradering på min favoritglugg.

Den nya varianten är ljusstarkare 2.0 istället för 2.8 (undra om det gör att orginalet kommer få heta Lensbaby 2.8, det skulle vara förvirrande)

Läs pressreleasen här:
http://www.dpreview.com/news/0503/05032201lensbaby_2.0.asp

Eller beställ direkt på http://www.lensbabies.com/

Jag går i valet och kvalet om jag kanske skall ta och beställa en ny direkt... har ju ett jobb den 2/4 som jag tror skulel funka med linsen, och lite mer skärpa än orginalet skulle nog sitta fint.
 
Jeppe skrev:
Skärpa???

Ja, man kanske skulle ta och köpa sig en sådan.. för skoj skull.

Tänkte föreslå att vi skulle beställa ihop och dela på frakten men ser att det antagligen är dyrare att skicka den till dig sen... varför fick jag för mig att du bodde nära kontoret i Smedslätten :-(

Jag rekomenderar varmt att köpa en!
 
Faan, slängde jag ut sex papp på en storformatare i onödan, när man kan skaffa en sån där för att utnyttja Scheimpflugs regel. Attans!
 
Galaxens President skrev:
Faan, slängde jag ut sex papp på en storformatare i onödan, när man kan skaffa en sån där för att utnyttja Scheimpflugs regel. Attans!

Njae... det blir (tyvärr) inte riktigt den effekten, det man gör är att man flyttar runt den lilla lilla punkt som blir skarp.
 
Är inte bälgen böjflexibel? Är det alltså så att linsen är medvetet feldesignad så att det bara blir en punk/mindre område som blir skarp istället för ett plan? På några av bilderna så det ut som det bara var ett tiltat skärpeplan men det var ju svårt att säga.

Vilken tur att ingen kan ha lika roligt som jag fast billigare ;oP. Men visst verkade det vara en kul liten sak.
/Jante
 
Galaxens President skrev:
Är inte bälgen böjflexibel? Är det alltså så att linsen är medvetet feldesignad så att det bara blir en punk som blir skarp istället för ett plan?

Vilken tur att ingen kan ha lika roligt som jag fast billigare ;oP.
/Jante

Det är en semi-flexibel bälg, och visst blir det lite som att ställa skärpeplanet på en storformatare, men linsens dåliga kvallitet tar ut den effekten, se exempelbilden på dpreviw.

Jag tror att när Craig gjorde sina första prov så använde han linsen ur en lupp.
 
jansta skrev:
Är någon på G att beställa? Jag är intresserad att hänga på

jan

Jag försökte beställa idag men fick tyvärr beskedet att de inte börjar skeppa 2.0 versionen före 29/3 och eftersom jag behöver linsen till 2/4 så får det nog vara för tillfället, jag har ju orginalet.

Jag hojtar till i början av april om jag beställer då, det beror lite på min kund.
 
"levitating magnetically receptive discs"
Ja en sån måste man ju bara ha. Och jag bor ivartfall väldigt nära Smedslätten...
 
Är det ngn som beställer? Bra att ha placerat order det kanske blir kö? Nu är vi tre David Christer och jag, fyra med Niklas.
Jan kan förskotera mina pengar till den som beställer. Tycker att den verkar vara en kul grej.

Jag har en SIMA lens som jag köpte i USA en fattigmans macro eller en skön lins för zoomning av objekt. Någon som har testat?

//Jan
 
clindh skrev:
"levitating magnetically receptive discs"
Ja en sån måste man ju bara ha. Och jag bor ivartfall väldigt nära Smedslätten...

Ah, jag visste att det var någon av de riktigt insyltade...

Jesper skulle fundera också, så det kan ju bli en hel del folk.

Problemet med att beställa 4-5st i en order är tullen, mitt förra paket gick rakt igenom, men när värdet börjar bli ett par tusenlappar så kanske det inte går lika smidigt.

Frakten tror jag är $8 om man beställer en.

Jag skall nog ha en .45X converter ($76) också så att man får lite mer vidvinkel, jag kör ju med sån fattigmans DSLR som ger 1.6 crop.
 
Frakten blev 10$ ca 80 spänn alltså, inte så farligt med tanke på slutsumman.. Inkluderat en .45x adapter..

Ehh, joo kunde alltså inte låta bli att beställa, funderade på den äldre versionen förut med hade glömt bort det, sen när jag såg den här tråden kunde jag inte låta bli.. :) Så går det när man sitter hemma och är sjuk. (Fotosidan borde ha provision på alla bra saker man blir "lurad" till att handla :)

Gick visst att få rabatt också om man hade ett "rabattkort" vilket jag inte hade..

Den ska börja skeppas 31/3.. Så nu går man i väntans tider igen..
 
Slas skrev:
Frakten blev 10$ ca 80 spänn alltså, inte så farligt med tanke på slutsumman.. Inkluderat en .45x adapter..

Ehh, joo kunde alltså inte låta bli att beställa, funderade på den äldre versionen förut med hade glömt bort det, sen när jag såg den här tråden kunde jag inte låta bli.. :) Så går det när man sitter hemma och är sjuk. (Fotosidan borde ha provision på alla bra saker man blir "lurad" till att handla :)

Gick visst att få rabatt också om man hade ett "rabattkort" vilket jag inte hade..

Den ska börja skeppas 31/3.. Så nu går man i väntans tider igen..

Grattis!

Den är riktigt kul att jobba med, jag har orginalet, tar upp det där med provis med Craig ;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=49595
 
Sima är ett underbart dåligt objektiv!

jansta skrev:
Är det ngn som beställer? Bra att ha placerat order det kanske blir kö? Nu är vi tre David Christer och jag, fyra med Niklas.
Jan kan förskotera mina pengar till den som beställer. Tycker att den verkar vara en kul grej.

Jag har en SIMA lens som jag köpte i USA en fattigmans macro eller en skön lins för zoomning av objekt. Någon som har testat?

//Jan


Jag har en modifierad Sima som jag har använt en hel del. Bland mina bilder finns det en hel del bilder tagna med det objektivet (portfolio & mina bilder, när det står moddat macro är det Simat som jag åsyftar). En resension av detta fantastiskt dåliga objektiv har jag också lagt in här på fotosidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.