Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Scala

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Mina 4 frågor är:

1. Hur är filmen att scanna?

2. Kan man beställa papperskopior/förstoringar? Det kanske blir krångel tänkte jag eftersom filmen är positiv.

3. Andra synpunkter på Scala?

4. Finns det andra s/v diafilmer?

Tack för svar!

Svante

Kodiak skrev:
4. Finns det andra s/v diafilmer?
Många filmer går att skicka iväg för framkallning till dr5. Men det blir säkert dyrt, det är ju utomlands. Kodak har ett kit för omvändning av T-Max och Techpan så det är ju också ett alternativ om man slabbar själv.

Re: Re: Agfa Scala

jimh skrev:

Många filmer går att skicka iväg för framkallning till dr5. Men det blir säkert dyrt, det är ju utomlands. Kodak har ett kit för omvändning av T-Max och Techpan så det är ju också ett alternativ om man slabbar själv.

Om jag förstår länken rätt så kan man ta nästan vilken negativ s/v film och skicka för specialframkallning för $13,50 och då få dia tillbaka? I så fall är de ju ett billigare sätt än Scala?!! $13,50 = 120 SEK + filmen 30-50 kr + ev frakt. Eller har jag missförstått nåt? Är det nån som provat dr5?

Slabbar inte själv så omvändningskit är inte aktuellt.

Dr5 har diskuterats rätt flitigt på photo.net, prova en sökning där. De synpunkter jag har läst har varit positiva.

Så det var inte dyrare än 120 kr ändå. Hmm... Man kanske skulle prova själv.

För att få papperskopior/förstoringar från Afga Scala är det bara att lämna in den till vilket labb som helst, som klarar av att göra papperskopior från dia film. Inga problem.

Håller med om att filmen är dyr, har själv sökt efter en annan s/v dia film.
I priset ingår framkallning (ej ramning) samt frakt kostnaden till Danmark, där filmen framkallas. Det tar ca 3-4 dagar tills du har tillbaka filmen i brevlådan.

Filmen har variabelt iso tal mellan 100-1600, med 200 som "grund inställning".

För övrigt tycker jag att det är en skön känsla att titta på s/v dia i projektorn.

Fotokonst skrev:
Filmen har variabelt iso tal mellan 100-1600, med 200 som "grund inställning".

Betyder det att jag själv väljer känslighet och sedan skriver det när jag skickar den för framkallning? Hur påverkas kornet?

Ingen som har erfarenhet av scanning av filmen?

Aldrig använt.

Men, här kommer några länkar om Scala:

http://www.pdn-pix.com/ubb/Forum1/HTML/000339.html

http://www.pdn-pix.com/ubb/Forum1/HTML/000899.html

http://www.pdn-pix.com/ubb/Forum1/HTML/000074.html

Varför inte blanda egen kemi och göra din egen reversalframkallning?

Nja, gör inte det, såvida inte du gillar att experimentera under semestern.
Gjorde sådant -85 och det var himmla trevligt.
1. Framkalla
2. Blek bort silverbilden.
3. Exponera filmen för starkt ljus (solen)
4. Framkalla igen
5. Stopp, fix och skölj.

mipert skrev:
Varför inte blanda egen kemi och göra din egen reversalframkallning?

Nja, gör inte det, såvida inte du gillar att experimentera under semestern.
Gjorde sådant -85 och det var himmla trevligt.
1. Framkalla
2. Blek bort silverbilden.
3. Exponera filmen för starkt ljus (solen)
4. Framkalla igen
5. Stopp, fix och skölj.

Hmm,låter som ett enkelt nybörjar experiment. Sist jag höll på själv var väl för sisådär 10-12 år sedan. Men det sitter väl i...

Fotokonst skrev:
För att få papperskopior/förstoringar från Afga Scala är det bara att lämna in den till vilket labb som helst, som klarar av att göra papperskopior från dia film. Inga problem.
Kopiering av färgdia görs ju på färgpapper, som t ex Ilfocrome.
Finns det svartvitt papper som kan användas vid kopiering från positiv, d v s dia?

Papperskopior av Scala

Vill man göra svartvita påsiktsbilder verkar det förnuftigare att välja en negativ film. Av svärtningskurvan att döma ser Scala ut som en typisk diafilm: tonomfånget är kort jämfört med en negfilm. Det blir inga snygga bilder att ha på väggen utan en massa arbete. Något positivt kemiskt papper finns inte mig veterligt och kommer nog inte heller. Bläckutskrifter får det nog bli.

Min tanke var att om man tar en bild som är så bra att man vill ha den på väggen så skall möjligheten finnas trots att man använt Scala...

Jag förstår tanken. Alla färgdiafotografer har väl någon gång råkat ut för detta. Då har vi gjort, eller låtit göra, en Cibachrome/Ilfochromebild. Den som har försökt själv vet hur svårt det är och den som har lämnat bort jobbet har svurit över resultatet. Om man inte har råkat på en riktig Cibachrome-expert som kan göra oskarpa masker etc. Då blir det väldigt snyggt, men det kostar. Jag har inte gjort Cibachrome-bilder på många år och jag kommer aldrig att göra fler. Genom att skanna färgdian och skriva ut dem har jag dessutom ett stort urval av papper av välja bland, t ex akvarellpapper.

Min tanke var att om man tar en bild som är så bra att man vill ha den på väggen så skall möjligheten finnas trots att man använt Scala...

Om du vill så kan du ju skanna in och lämna in till något bra labb för kopiering från filen.

Se några länkar från tidigare diskussioner:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2056&highlight=fotolabo

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=209&highlight=fotolabo

Själv lämnar jag in på Bildstudion och är jättenöjd med det resultatet.
Skall prova fotolabo eftersom de har lägre priser.

Appropå kopior från dia som blir kassa...
Borde inte ett Fuji Frontier minilabb kunna göra lika bra och billiga kopior från dia som från neg?

Om man kopierar ett Scalapositiv på t ex Ilfochrome, går det att undvika färgstick?

Om du kopierar i eget lab så är det klart att du kan fintrimma färgfiltreringen tills bilden känns neutral.

Den riktiga finsmakaren kanske ändå kan se subtila färgstick i hög- och lågdagrar p.g.a. att färgpapper kippar, men då är vi inne på finlir.

Tar upp den här gamla tråden igen...
mipert skrev:

Om du vill så kan du ju skanna in och lämna in till något bra labb för kopiering från filen.
...

Är det någon som har erfarenhet av att scanna filmen?

/Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar