Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofunktion på Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Erlandsson

Aktiv medlem
Jag är sugen på att köpa på mig en Canon 20d,och har därför kollat en del på de objektiv som finns på marknaden. Utbudet är enormt om man lägger till alla "pirat"-gluggar som finns. Vad jag undrar är om det är någon som vet ifall det finns macrofunktion på ett vanligt objektiv? Alltså att jag inte ska behöva köpa ett speciellt objektiv för detta.

Jag har en gammal Minolta som har just denna funktion på en 35-70 glugg. Någon som kan upplysa mig? Det lika gärna vara en alternativtillverkare som ett orginal.

Vissa objektiv har fuskmacro, precis som ditt 35-70 till din minolta. De flesta med "macro-läge" ligger på en förstoring runt 1:4

Mitt EF 28-70/2.8L har ca: 1:5

Sigmat som Kristoffer nämner har en förstoringsgrad på 1:2.. dvs halv naturlig storlek.. det är rätt bra för att vara ett zoomobjektiv

Ett vanligt objektiv med "macrofunktion" ger sällan riktigt bra skärpa i bilderna. Är man medveten om detta men ändå väljer en sådan lösning kan man visst få användbara bilder. Är du ute efter bra macro med ett "vanligt objektiv" får du förmodligen bäst resultat med en akromatisk närbildslins (filter) som består av två linser jämfört med de billiga som bara har en. Canon har 2 sådana i sitt sortiment 250D för brännvidder till ca 70mm (tror jag) och 500D för brännvidder över 70 mm.
Annars skulle jag nog välja mellanringar eftersom de ger relativt ok resultat och är lätta att sätta på med bajonettfattning (alltid lite bökigt med filtergängor). Är du bered att skaffa 2 objektiv tycker jag lösningen som föreslogs här tidigare, med ett 70-300mm zoom macro (avbildningsskala 1:2 för analog användning, med cropfactor blir väl scalan ca 1:1,5) t ex Sigma super macro II för 1500kr på cyberphoto, som ett bra alternativ.
Är du riktigt kinkig med skärpan får du fortfarande bättre resultat med Tamron 90/2,8 macro Di eller Canon 50/2,5 alternativt 180/3,5. 100/2,8 har jag hört lite blandade recentioner om. Hur som helst kommer du inte under ca 4100kr för 1:1 (tamron) alt 2900kr för Canon 50/2,5 1:2. Närbildslinserna (de bra) från Canon går väl på cirka 1500kr beroende på modell och storlek. Mellanringssats ca 1000kr.

SixBySix skrev:
Är du riktigt kinkig med skärpan får du fortfarande bättre resultat med Tamron 90/2,8 macro Di eller Canon 50/2,5 alternativt 180/3,5. 100/2,8 har jag hört lite blandade recentioner om.

Ett intressant alternativ som jag ska prova när jag blir rik är Canon TS-E 90/2.8 + Life-Size Converter EF. Man får en närbildskombination som klarar restitution och man kan utnyttja Scheimpflugeffekten.

Jag har en gammal broschyr från Canon(!) som visar hur man använder den här kombinationen, med en hel del fina bilder som resultat.

PD

Oj.. det var något nytt, t.om. för ett Canon-freak som mig, jag trodde Life-Size konvertern endast funkade med EF 50/2.5 macro.. Kan du scanna den sidan/sidorna och maila till mig?? :)

Eller.. vilken katalog? Jag kanske har den, men missat det.

Jeppe skrev:
Oj.. det var något nytt, t.om. för ett Canon-freak som mig, jag trodde Life-Size konvertern endast funkade med EF 50/2.5 macro..

Ja, det är ju vad Canon påstår i specifikationen till Life-Size Convertern, och den här broschyren påpekar att det var ett experiment man gjorde.

Kan du scanna den sidan/sidorna och maila till mig?? :)

Jag har tyvärr ingen skanner, men jag kan citera lite ur broschyren. Broschyren handlar alltså enbart om TS-E-objektiven, och heter "The impossible picture". Den är tryckt 1994 av Canon Europa N.V. i Nederländerna.

---------------
The Canon life-size converter was designed exclusively for the 50 mm Macro Compact lens. Its combination with TS-E lenses is an unorthodox experiment with, at first sight, promising results.
---------------

Oj, den broschyren vore som sagt roligt att ha en scanning på. Du känner inte någon med scanner som kan göra det åt dig kanske. Eller om Jeppe har den så kanske du kan skanna den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar