Graal
Avslutat medlemskap
Jag har i en annan forumdiskussion föreslagit en bildpool för analoga svatvita mörkrumsbilder och där delvis fått mothugg för detta eftersom man tyckte att ursprunget inte spelade någon roll. Men när jag läst lite i bildpoolsforumen verkar det finnas lite stöd för detta ändå eftersom dessa "icke alternativt framställda" mörkrumsbilder inte inlemmas i "Alternativa Mörrumstekniker". Finns det fler som tycker det vore lämpligt med en pool för oss traditionella bildskapare? Uttrycket i den mörkrumskopierade bilden fås ju till stor del via operationerna i mörkrummet och det hantverkskunnande som krävs för detta. Och kommenterandet kommer kanske då att kretsa en del kring den delen av bildskapandet, förutom komposition mm? Även om det kanske är en omöjlighet att här på fotosidan, i digitaliserad form, se bildens ursprung så kan man ändå göra en ganska bra bedömning av mörkrumsarbetet ändå, det är min uppfattning. Givetvis ska bilderna vara omanipulerade enligt fotosidans def. och ge en så bra bild av originalet som möjligt. Men det tror jag att de som lägger in bilder i en sådan pool försöker leva upp till.