Advertisement

Annons

Konst(ig) pool?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är helt omöjligt att få styrsel på en sådan pool, vad får man egentligen lägga in i den - går det att definiera en enkel regel...?

Ja, det var så jag funderade också. Men det känns som att det finns ett behov av en sådan pool, eller är det kanske bara jag som känner så?
Jag tänker mig en liknande pool som den som finns på Deviantart, med abstrakta eller surrealistiska bilder. Bilder som snarare sätter KÄNSLAN i fokus, än den tekniska biten. Men jo, visst blir det svårt.

Senast ändrad:
Nä Jessica, det är inte bara du som känner så, vi är åtminstonne två :)

Fast är det så svårt att definiera egentligen? Om vi låter bli att försöka definiera 'konst' utan istället säger att det är en pool för 'abstrakta, surrealistiska bilder med känslan i fokus'.

Så ber vi Jessica vara poolvärd och låter henne guida oss 'rätt'. Relativt snart tror jag man kommer kunna kasta ett öga i poolen och få en ganska klar bild av vad som omfattas av kategorierna och är man tveksam är det ju bara att lägga upp en bild där ändå, så får poolvärden plocka bort den ifall man chansade fel.

Jag tror det ger sig :) och ibland tror jag man måste ha lite tillit till att saker klarnar efterhand :)

/Maria

Tack Maria! Vi är nog många fler också :)

Jag tror också att det kommer att klarna i efterhand. Efter ett tag så kommer man nog att kunna se ett mönster bland bilderna, hoppas jag.
Det är dock viktigt att vi har en bra definition från början. Jag ska försöka att slipa på en under dagen ;)
Det jag efterfrågar är i alla fall en pool med lite mer "djup" än yta. Lite mer känslor och eftertanke. Mer plats för bilder som kanske inte vågar smyga sig in bland de "vanliga". Men som sagt, en bättre definition än så skulle nog behövas.

Edit: Jo, just det, jag kan vara poolvärd om det finns ett intresse. Och givetvis, om Fotosidan tror att det kan vara givande med en sådan pool.

Detta borde vara förstånd av det enklaste slaget.

Finns det en pool som heter konstnärliga bilder får vi utgå ifrån att de som lägger upp dokumentära bilder där inte har så bra förstånd och då kommer de troligen få veta att folk inte räknar liknande bilder som konstnärliga. Man kan ha anonyma röstningar där man får avgöra om det är konst eller inte och på så sätt har fotografen en chans att läar sig vad folk i övrigt anser är konst.

I en liknande pool har man som sagt chansen att se vad folk anser som konst och vad för typ av konst folk föredrar. I liknande fall är jag för anonyma röstningar då de som är kritiska nu håller tyst i rädsla för replimander eller att man kommer att bli ogillad.

Jag tycker med andra ord att en konstnärlig pool är mycket bra.

Jag tycker oxå det låter mycket intressant. En konstnärlig pool behövs, skulle nog t.o.m få mig att lägga upp ett och annat konstnärligt försök :D

Jessica är en given poolvärd.

Ahh! Vad roligt att intresset finns! :)

Men vad säger Fotosidan då? Ni har det sista ordet här. Jag ska börja fundera på en definition för en sådan pool. Förslag mottages tacksamt.

//Jessica

jag tror det kan bli svårt med begreppet "konst"

jag tänker på konst i betydelsen "hantverk", ska detta ingå isåfall? alla konstnärer gör inte "djupa" eller känslosamma saker. man kanske får skippa begreppet konst eller nåt och skala av det till den eventuella konsten man menar.

nu låter jag väl helnegativ, jag bara tror det e svårt.

man kan ju också skita i att det e svårt och köra ändå:)

Senast ändrad:
Egentligen borde fotosidan inte existera då man inte kan bestämma sig för vad fotografi är och ett antal idioter sänder ju upp grafiska bilder och anser att dessa passar på en fotosida :-D

Om man skall ha en pool av denna typ, vilket jag förordar - jag har själv föreslagit en pool av typen konstnärligt naturfoto - tror jag man skall strunta i att definiera konst och konstnärligt.

Poolen kan nog bara funka om var och en som lägger in bilder bedömer om bilden passar in efter sina egna referenser och tankar.

Nånstans tror jag på att skippa ordet 'konst' helt o fullt, det är inte det jag tänker mig att poolen fokuserar på utan snarare fokus på som Jessica skrev inledningsvis 'abstrakta eller surrealistiska bilder. Bilder som snarare sätter KÄNSLAN i fokus'

Det tror jag vore oerhört givande.

/Maria

Och om man i en sådan pool, sätter upp definitioner och regler kring vad som får läggas in kväver man känslan. Så i principen ligger att en pool av denna typ inte skall ha regler...

hmm .. nu är jag inte med :)

Varför skulle man inte kunna sätta upp ramregler för en sådan pool?

/Maria

Emtre skrev:
Nånstans tror jag på att skippa ordet 'konst' helt o fullt, det är inte det jag tänker mig att poolen fokuserar på utan snarare fokus på som Jessica skrev inledningsvis 'abstrakta eller surrealistiska bilder. Bilder som snarare sätter KÄNSLAN i fokus'

Det tror jag vore oerhört givande.

/Maria

jag förstår inte riktigt kopplingen mellan
" abstrakt foto och surrealism" och "känslan i fokus"
jag förstår inte varför dessa både kopplas ihop, för mig är de inte givna följeslagare

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar