Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst(ig) pool?

Produkter
(logga in för att koppla)
Emtre skrev:
Nånstans tror jag på att skippa ordet 'konst' helt o fullt, det är inte det jag tänker mig att poolen fokuserar på utan snarare fokus på som Jessica skrev inledningsvis 'abstrakta eller surrealistiska bilder. Bilder som snarare sätter KÄNSLAN i fokus'

Det tror jag vore oerhört givande.

/Maria

Alltså,, här måste jag nog lägga mig i lite.

Så en bild på en röd väderkvarn mot en blå himmel i ett vinterlandskap förmedlar och kräver mindre känsla?

Är hoppet ute för oss då som mest plåtar natur och landskap? Det lät nästan som om vi i alla fall inte har så mycket ”känsla” bakom våra bilder ;)

Alltså jag förstår inte varför det skulle vara svårare att sätta regler för en pool med bilder för abstrakta/surrealistiska bilder än för nån annan pool.

Att jag kopplar ihop abstrakta/surrealistiska bilder och 'känslan i fokus' är för att jag tyckte det var nyckelbegrepp i vad jag såg som ramar för poolen.

Hur mycket känsla som finns i bilden beror ju knappast på motivval eller teknik, men varför skulle det vara fel att som ramverk be fotografen leta efter att sätta känslan i fokus?

Tänker också att det handlar om vilken återkoppling jag skulle vilja ha, jag skulle vilja ha kritik som handlar mindre om teknik och mer om upplevelse o nånstans gjorde jag nån koppling till det också :)

/Maria

Vissa saker är lättare att sätta in i ett kategoriskt system än andra. Att kategorisera utifrån kameramärke är inte så svårt. Tekniker går också rätt bra. Motiv går bra.
Konst är svårare. Kanske därför att konst i sig inte är kategoriskt, det följer ingen viss logik på samma sätt. Så, det ligger nog mkt i det som Janne skrev, att om man skapar en pool som heter konstpool så kanske man ska strunta i att def. vad konst är. Konst fanns väl som kategori innan och ansåg man att man hade en bild som var konst så la man in den. Om man sätter upp ramar för vad konst är så är det som att säga att konsten är kategorisk och logisk. Att den har gränser, och för mig är den rätt gränslös, den borde rimligtvis finnas i alla pooler. Därmed inte sagt att
det inte vore bra om man kunde samla ihop dom och lyfta fram de på nåt sätt. Vet dock ej hur..

Senaste förslaget gick förvisso ut på att inte använda ordet konst, men jag bara tänkte lite

Arleklint skrev:
Vilken bild har inte 'känslan i fokus' ?

Menar man känsla som i " kommunicerar med en på ett känslomässigt plan" så tror jag inte alla bilder har den ambitionen. Sen vilka bilder som gör det är ju olika för olika människor. En del blir berörda av det ena och en del det andra

Varför måste man definiera ordet konst för att ha en pool som heter ”konst bilder” eller nått liknande? Tror ingen människa skulle säga "Jag vill inte ha ett konstgalleri här på orten om de inte först definiera vad konst är”.

Var inte så ord fixerade, för det rör sig inte om någon ordtävling där det gäller att bäst kunna tolka ord eller bäst strukturera in dem i nått slaggs perfekt definitions fack.

Ber man barn klippa ut bilder ur en tidning som de anser är konst så klarar de detta ganska bra, så varför skall inte fotografer i Sverige ha denna lilla kunskap att själv avgöra vad de anser är konst utan att man skall ifrågasätta och begära att språkvetenskapen definierar ordet till perfektion innan man använder det.

Det skulle vara otroligt kul med en ”konst pool” bara i syftet att se vad vi anser är konst eller inte är konst samtidigt som andra kan ange en röst om de anser bilden som konstnärlig eller inte.

Vem är det då som skall bestämma vad som är konst eller inte? Givetvis är det betraktaren som skall göra detta.

Vem är det då som skall bestämma vilka bilder som kan höra hemma i denna pool? Troligen alla som anser sin bild vara konstnärlig och ingen annan.

Jag tycker denna pool ide är helt underbar och jag önskar verkligen att en liknande pool kan starta, både för att visa konstnärliga bilder samt att bevisa att vi faktiskt kan avgöra vad konst är om vi vill.

LÄNGE LEVE KONTS POOLEN!

Anna, du satte orden precis i munnen på mig. Det var så jag tänkte när jag startade den här tråden. Jag inser nu dock att det här nog blir svårare än jag trodde. Och nu är jag trött. Men vad skoj att det verkar finnas intresse!

Natti natti allihopa.
//Jessica

ariadne skrev:
Menar man känsla som i " kommunicerar med en på ett känslomässigt plan" så tror jag inte alla bilder har den ambitionen. Sen vilka bilder som gör det är ju olika för olika människor. En del blir berörda av det ena och en del det andra

Precis, och summan av kardemumman blir att det går utmärkt att starta den pool ni talar om, och jag vill ha en sån - gärna en med naturinriktning oxå.

Men.... var och en måste ha friheten att själv avgöra vad "känsla i fokus" och "konst" och "surrealistiskt" och "abstrakt" är, annars förlorar begreppen sin innebörd. Så räkna med en pool med högt i tak!

Senast ändrad:
Ja, Janne, jag håller med. Men varför inte en konstnärlig pool med naturinriktning och en konstnärlig pool med andra bilder? Och så kan vi försöka att tänka att ha "känslan i fokus" som jag skrev tidigare. Fungerar det? :)

Nu ska jag verkligen nanna!

//Hej svejs

Jo det var så jag menade. Olika inrikningar i olika pooler, men en gemensam är en utmärkt start.

Det borde funka om toleransen är stor.

Jessica,
jag skulle tycka att en sådan pool vore intressant... och en vote för Jessica till?

Fast Anna, då får du lova att börja lägga upp lite bilder också! Som både är "surrealistiska" OCH som har "känslan i fokus"... eller, alltså, bilder från dig, helt enkelt! :)

Definitioner behövs nog inte initialt, utan som Maria skriver, låt det växa fram längs vägen.
-Christian

Härligt! Jag är gärna poolvärd!
Jag är dock fortfarande lite förvirrad kring om det kommer att finnas en speciell pool för naturbilder med lite konstnärlig touch? I såfall blir ju detta en pool med övriga bilder?
Jag vill bara ha det lite klart för mig om jag ska ge mig på att skriva en definition.
Jag är lite förvirrad nu. Men jag känner att det verkligen behövs en lite konst-ig pool här! :)
Vad ska vi kalla den för?
Konstpool blir kanske fel?
Förslag?

Strunta i det där med naturgrejjen, det kom upp bara för att jag tidigare funderat på en "Nature Art"-pool. Satsa på EN gemensam pool i konstnärlig anda.

Jag skall grubbla på namn...

Konstnärlig är bättre än konst, känslor är ett bra ord. Surrealism ser jag som väldigt snävt

Senast ändrad:
Mmm, konstnärlig är bra. Surrealism var bara ngt jag tog med i förbifarten, likaså abstrakt. Det är ju upp till var och en att tolka sina bilder. Men kan man säga att det blir en pool med fokus på konstnärligt uttryck och känsla (bildspråk)? Det behövs ju ngn slags definition på det hela.

"En pool där vi förmedlar och fokuserar på känslor i ett personligt och konstnärligt bildspråk"?

*flumma, flumma*

Ja, "en pool där vi eftersträvar känslor med ett konstnärligt uttryck/ alt. bildspråk".
Vi hjälper varann att titta, eller snarare, känna på bilderna. Sedan vad som är konstnärligt är som sagt väldigt brett. Hur kommer poolvärden att fungera i ett sådant sammanhang? För ngn måste väl ha koll på bilderna som laddas upp?

Edit: Ja, Janne, ditt senaste var ju riktigt bra! ;) Jag tycker att vi kör på det!

Jag tycker det låter bra. [edit]Ditt förslag alltså[/edit]

Ja en poolvärld behövs nog, och hon (läs Jessica) har så mycket sunt förnuft att hon kan bedöma vad som passar in.

Jag tror toleransen och bredden i denna pool måste vara stor.

Senast ändrad:
Jo, en poolvärd behövs definitivt och jag tror du blir en utmärkt sån Jessica. :) Känner mig helt trygg i att om du litar till din egen känsla för vad som passar in och vad som inte gör det så kommer du leda oss rätt :)

Pooldefinitionen känns inte hundra, men som jag sa tidigare så om vi kör ett tag så kommer den säkert kunna slipas på lite efterhand.

/Maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar