ANNONS
Annons

"mörkrums-ram"

Produkter
(logga in för att koppla)

Jag-och-Mig

Ny medlem
På den tiden när jag stod i mörkrummet och plockade fram mina bilder, lade jag ofta till den "slitna" mörkrumsramen runt mina bilder. Nu när jag uteslutande sitter framför datorn och leker med bilderna undrar jag...Hur får jag fram samma ram-effekt med PS?

//Marie L

Säg det som inte går att göra i PS. (Tja en kamera före är ju bra förstås).

Fattar jag fel eller är det bara en svart eller vit ram runt om du vill ha?

Läste inte riktigt

Jag-och-Mig skrev:
Det är en så´n där svart, lite skabbig - sliten - ram jag vill ha...

Jo, jag insåg det själv när jag läste lite mer noga. Pardon.

Då tror jag det kommer andra med bättre förslag än jag kan ge.

Fick någon inre tanke på om det var något liknande som nedan.

Bilagor

• lind11.jpg
    lind11.jpg
    15.5 KB · Visningar: 423
Alla ramtillverkare kanske sover nu så jag lägger till lite.

PS-proffsen kan ju de snabba trixen. Men min enkla väg var: När jag fick hem PS för ett tag sen så tog jag helt obekymrat och okunnig som jag var att testa lite. Började med att blåsa upp bilderna några pixel i bredd och höjd. Sen lade jag på en färgad "penna" och drog runt hörnen. Funkade fint men är lite pilligt och tidsödande, även om det är bara att klicka vid varje hörn så läggs "ramen" till. Men för all del du kan välja form, opacitet och ludd på pennan så går allt att göra.

Sen upptäckte jag att om man valde bakgrund i önskad färg och ändrade bildens storlek så, vips har man en ram. Sen finns det en rad andra smartare och avancerade sätt

Men som sagt det kommer andra och har mer konkreta och smartare "magic tricks". Måste själv sussa snart.

Hej,
Företaget AutoFX (www.autofx.com) gör en mycket imponerande mjukvara som heter Photographic Edges, ta en titt på deras demo.

Jag har beställt den, men inte fått den ordentligt ännu, kanske beroende på att jag flyttat mitt i allt.

En annan väg är ju annars att scanna in en fysisk bit fotopapper med ett sådant utseende, och lägga den i ett separat lager. Men du kan inte ändra skalan på scanningen, då kan det se konstigt ut. :)
-Christian

Du kan ju alltid scanna in en gammal ram som du är nöjd med och lägga in dina nya bilder i den. Annars kan du annars testa följande:

1) Utöka arbetsytan circa en cm runtom.
2) Gör ett nytt lager
3) Gör markering där du vill att ramen skall vara
4) Gå in under Edit/Stroke (Vet inte vad det heter på svenska, jag kör Engelsk PS) och välj tjocklek på ramen. Detta gör att PS ritar ett streck längs din markering.
5) Avmarkera ramen
6) Gå in under Filter/Sketch och välj Filtret "Torn Edges" (Rivna kanter på svenska, kanske)
7) Dra lite i reglagen tills du är nöjd med kanterna.
8) Lägg på lite oskärpa.
9) Slå ihop lagren

/Daniel

Bilagor

• ram.jpg
    ram.jpg
    28.6 KB · Visningar: 346
...åsså kom den idag! Måste bara visa, det blir så himla häftigt med alla dessa digitala effekter... :)

Och så börjar det närma sig vad duktiga fotografer gjort hela tiden i sitt mörkrum. Suck. :)

-Christian

Bilagor

• vinter-kajaker-sm.jpg
    vinter-kajaker-sm.jpg
    47.7 KB · Visningar: 211
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar