Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

harabergsmannen

Aktiv medlem
Någon som har ett eller flera tips om studioblixtaggregat med laddbara accar? Tänkte ha till att kunna plåta utomhusporträtt och sånt även där man inte har tillgång till nätström. Pris, prestanda, märke, bra att tänka på... Jag är tacksam för all hjälp i ämnet!

Satsa på vettig kvalitet, så får du något som håller i många år och dessutom har ett bra program med tbh.

Jag har en Elinchrom Ranger RX speed,snabb, låg vikt och vettigt pris.

www.aifo.se

/Janne

Bowens Gemini tycker jag är okej. Bra pris och jag kan välja ifall jag vill köra på nätspänning eller batteri. Kostar bara lite mer än vanliga kompaktaggregat.

Mvh
Maverick

jag söker grejer för under 5kkr, såg ett 500Ws huvud med stor softbox och batteri för 399E på ngn tysk site. Kan inte tyska och har F-skatt så jag undrar om det finns ngn svensk leverantör av sådana billiga blixtar?

puff för ovanstående fråga, ngn som vet var man finner billiga och bra portabla blixtar 20kkr är rätt mgt stålars...

Elverk från Jula kanske?

Kollade priserna på dom där batteriblixtarna och man kan ju undra vad i batterilådorna som kostar 21000kr?

Falcon Eyes tillverkar ett litet, billigt och långsamt aggregat. Det tar över 5 sekunder att ladda upp till full effekt. Det kostar under 3000 kr inklusive softbox och stativ. Tror det är på drygt 100 Ws.

Provade UPS-lösningen. Får ut över 300 blixtar på full effekt med en Multiblitz Minilite 200 Ws med följande UPS för 600 spänn: http://www.webhallen.com/prod.php?id=59902

Blixtarna surrar dock något när de drivs med UPSen till skillnad från när de drivs med nätström. Surrande i elektronik är ett känt fenomen med modifierade sinusvågor från växelströmsomvandlare, vet inte om det leder till skador på längre sikt men bryr mig inte eftersom både blixtarna och UPSen var riktigt billiga.

massemus skrev:
Använder ni icke digitala blixtar som tex elinchroms senaste fungerar det perfekt med en UPS.
Finns en tidigare tråd om detta och det funkar kanon.
Dessa bilder är tagna utomhhus med en blixt från kaffebrus och UPS från inwarehouse.se för 1700:-

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/970642.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/969731.htm?set=lp

Magnus:

Vilka menar du med "icke digitala blixtar som t.ex elincmroms senaste" ?

Menar du 400BX som du har själv ?
För dom såg ju lite digitala ut på bliderna hos Elinchrom. Faktum är att jag tyckte alla deras kompakthucuden såg digitala ut nu, hittade inge med rattar och vred på längre.

Hej Fredrik.
JAg har Elinchrom blixtar, men har icke vågat använda dem för utomhusbruk.
JAg köpte ett par billigare på kaffebrus ngt år sedan, och de har vred för att ställa in styrkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar