Annons

Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Westerberg

Aktiv medlem
Under en längre tid har jag filurat runt i skuggorna här på FS och läst väldigt många trådar som behandlar båda kamerorna, men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela.

Under ett halvår har jag sparat alla pengar jag kunnat lägga undan, och på mitt bankkonto ligger just nu 14200kr och jäser. Tillräckligt mycket för att köpa en Nikon D70 med Sigma 18-50 + 55-200mm (cirka 13000kr) eller kanske en 300D med en hyffsad glugg till.

Men jag har fått för mig att det är en 10D som jag vill ha. Jag var nere och taffsade på lite kameror på min Expert-butik, och 10D kändes onekligen som gjuten i handen. Stor skillnad mellan den och 300D, tycker iaf jag. Till 10D:n hade jag tänkt mig en Canon EF 17-40/4L USM. Förrutom det också en fin fotoväska, extra batterier, blixt, stativ, etc.

Totalt skulle grejjerna jag siktar på hamna runt 30000kr, vilket är en helt rimlig summa för mig så fort jag skaffat mig ett jobb. Sen ryktas det ju om en uppföljare till 10D, så man blir ju lite nyfiken på den också.

Jag är väldigt ivrig just nu. Ser massa bildmöjligheter överallt när jag är ute och går, så det kliar ju inte lite i fingrarna just nu! Kommer det vara värt att vänta på en 10D med L-optik, eller kan jag lika gärna satsa på en D70 eller 300D? Några tankar?
 
Det låter som väldigt mycket pengar i mina öron...jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en utrustning som man inte ens kan stoppa film i :)

Digitalt kostar ju så känner du att du har råd så visst...Om du kan tänka dig att köpa begagnat så skulle ett tips vara att först försöka köpa gluggen tillsammans med ett billigare hus, antingen ett anaologt eos-hus för nästan ingenting eller tex d30 eller d60 om du kan få tag på nån av dom. 300D och D10 kommer nog ändå sjunka i pris ganska mycket när det kommer nya modeller så det skadar inte att vänta lite.

Men jag är inte så insatt...mest rädd för att en digital investering är som bortblåst om några år...och inga riktiga bilder får man heller ;) Men optiken kan man ju växa med iaf.
 
Senast ändrad:
Westerberg skrev:
Till 10D:n hade jag tänkt mig en Canon EF 17-40/4L USM. Förrutom det också en fin fotoväska, extra batterier, blixt, stativ, etc.

Totalt skulle grejjerna jag siktar på hamna runt 30000kr,

Låter lite väl högt. Jag gjorde en enkel sammanställning på Technikdirekt;
10D + 17-40 + UV + större/bättre motljus + Sigma 500 blixt(550EX motsvarighet, men billigare).
Batteri(2 extra, alltid bra) räknade jag ifrån Zebramedia, för de är billigare:

Slutsumma: cirka 23.5k. Vilket lämnar en stor del pengar över(om man räknar utifrån 30k) för stativ och väska och minneskort, som jag inte räknade på för det är så pass individuellt vad man vill ha/behöver.
 
Jag vet ingenting om Nikon d70, men jag har själv en Canon EOS 300d och jag ångrar att jag inte la till några tusenlappar och köpte en 10d istället. Jag är väldigt tveksam till hurvida min 300d håller mer än 2-3 år om jag fortsätter använda den i samma takt som nu. Jag går också runt och är väldigt försiktig med min kamera, jag är livrädd för att jag ska råka stöta i nåt med den, det känns som om minsta lilla stöt kan spräcka plasten. Sen går jag konstant och irriterar mig på att minneskortluckan liksom knarrar under min högerhand. Bildkvaliteten i 10d/300d kommer att räcka bra mycket längre än byggkvaliteten i 300d iaf.
 
Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

stranden skrev:
Låter lite väl högt. Jag gjorde en enkel sammanställning på Technikdirekt

Men man betalar väl Moms på priset från Technikdirekt? Fattar jag det rätt skulle det bli 23k * 1.25 = nästan 29k. Eller är det nåt jag missat????

Tull betalar man väl iaf inte inom EU.
 
Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

sagan skrev:
Nej, ingen moms inom EU.

??? Du betaler ju moms i det land köpet sker, eller? Dvs i detta fall Tyskland. I annat fall skall jag börja beställa från Scandinavian till en adress i Danmark, gött att lyfta av momsen...:)

Mvh Jalle
 
Re: Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Jarlen skrev:
??? Du betaler ju moms i det land köpet sker, eller? Dvs i detta fall Tyskland.

Just det... man betalar momsen i det land varan köps. Så frågan är om momsen är inräknad i priset på websidan? Det står ingenstans nånting om det man skall man anta att momsen ingår?? (borde vara så)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Jarlen skrev:
??? Du betaler ju moms i det land köpet sker, eller? Dvs i detta fall Tyskland.
Javisst..men den momsen ingår ju redan i priset.
I tyskland är momsen för övrigt 16% och inte 25%
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
I tyskland är momsen för övrigt 16% och inte 25%

Nu börjar det bli lite off-topic, men...
Om jag skall köpa grejerna till firman och dra av momsen. Kan man göra det ändå? Och är det isåfall 16% jag drar av? (varför nu Svenska staten skall ersätta moms betalad till ett annat land)
 
Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Asyvan skrev:
Nu börjar det bli lite off-topic, men...
Om jag skall köpa grejerna till firman och dra av momsen. Kan man göra det ändå? Och är det isåfall 16% jag drar av? (varför nu Svenska staten skall ersätta moms betalad till ett annat land)

Har för mig efter en genomgång av moms mellan EU-länder följande:

- Ursprungslandets moms betalas om det är du och jag som handlar, d v s det som kallas för privatperson eller ännu hellre fysiks person med ett företag, fysisk person över en EU-gräns.

- Vid handel över EU-gräns mellan två företag, d v s juridiska personer, blir effekten den att avsändarlandes moms tas bort vid gränsen och återförs till säljaren och svensk moms läggs på vid gränspassagen. Det är sedan den svenska momsen som kan "dras av" om företaget är momsplitigt. Företag som inte har momsbelaggd verksanmhet kan därför inte dra av den ingående momsen (t ex banker och bostadsföretag).

Att företag kan dra av den ingående momsen beror på att den sedan tas ut av kunden genom det mervärde som uppstår i förädlingen. Idén är företag köper in varor och tjänster och säljer dessa vidare, alterbativt själv framställer dessa. Vid försäljngen adderas utgående moms. När sedan all redovisningen är klar har farbror Staten fått in mellanskillanden mellan utgående och ingående moms, som skatt på förädlingens mervärde. En mycket genialisk konstruktion.
 
olofsilfverdal skrev:

Men jag är inte så insatt...mest rädd för att en digital investering är som bortblåst om några år...och inga riktiga bilder får man heller ;)

titta på beg. priserna på DSLR och jämför med en SLR!!! jag sålde min F90X nyligen som var i ypperligt gott skick, men inte föränn jag satte priset till 2500:- var det någon som var intresserad!
"gamla" D30 & D60 går för betydligt mer än så idag.
på firmorna som handlar med kameror ville de inte ens byta in min F90X.....
 
Grattis Kamerallverkare :)

Jag tror att du lider av samma syndrom som flera med mej. Känslan av att vilja ha det bästa och nyaste. Men när man väl sitter där så kommer det ju hela tiden nya bättre som man kanske skulle väntat på istället... Känslan av att vara nöjd blir svårare att uppnå.

Mitt råd är att hur du än gör så var nöjd !!!

Börja med att låna en DSLR av en kompis eller hyr en. Min spontana uppfattning är att börja lagom och satsa på shyssta gluggar för de som följer med brukar inte vara någon höjdare. Om det sedan är Canon eller Nikon spelar egentligen ingen kvitta. Har man polare med Canonsystemet så kan man ju alltid låna en glugg och vice versa. 30.000 är mycket.

Hursomhelst så tar min DSLR inte bättre bilder än min kompakta digitala möjligtvis bättre upplösning/stabilare exponering och brusfria bilder.
/Kristian
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

sagan skrev:
Javisst..men den momsen ingår ju redan i priset.
I tyskland är momsen för övrigt 16% och inte 25%
Notera att om företaget som exporterar varor till sverige säljer för mer än 300.000 (plus lite till) så är de skyldiga att lägga på svensk moms. Därför kan det bli dyrare än man tänkt sig. Jag skulle tro att Technicdirekt säljer ganksa mycket till svenska kunder.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

davidvpt skrev:
Notera att om företaget som exporterar varor till sverige säljer för mer än 300.000 (plus lite till) så är de skyldiga att lägga på svensk moms. Därför kan det bli dyrare än man tänkt sig. Jag skulle tro att Technicdirekt säljer ganksa mycket till svenska kunder.

Det är dem priserna som anges här som gäller.
 
Re: Grattis Kamerallverkare :)

Kristian h skrev:
.

a) Mitt råd är att hur du än gör så var nöjd !!!



b) Om det sedan är Canon eller Nikon spelar egentligen ingen kvitta.



c) Hursomhelst så tar min DSLR inte bättre bilder än min kompakta digitala möjligtvis bättre upplösning/stabilare exponering och brusfria bilder.



a) Detta känns som ett grundläggande råd när man köper digitala systemkameror. Om man kan göra väldigt bra A4 förstoringar med en 10D nu, så kan man även göra det om 2-3 år när 10D förmodligen har ersatts flera gånger om.

b) Det verkar skilja väldigt lite mellan kamerahusens prestation, jag tycker att tolkningarna av testbilderna säger bra mycket mer om testarens uppfattning än om vad som egentligen skiljer.

c) Men Kristian, bättre upplösning, stabilare exponering samt brusfria bilder är väl inte kattskit!!!!
 
olofsilfverdal skrev:
Det låter som väldigt mycket pengar i mina öron...jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en utrustning som man inte ens kan stoppa film i :)

Digitalt kostar ju så känner du att du har råd så visst...Om du kan tänka dig att köpa begagnat så skulle ett tips vara att först försöka köpa gluggen tillsammans med ett billigare hus, antingen ett anaologt eos-hus för nästan ingenting eller tex d30 eller d60 om du kan få tag på nån av dom. 300D och D10 kommer nog ändå sjunka i pris ganska mycket när det kommer nya modeller så det skadar inte att vänta lite.

Men jag är inte så insatt...mest rädd för att en digital investering är som bortblåst om några år...och inga riktiga bilder får man heller ;) Men optiken kan man ju växa med iaf.

Dåligt agressiv mot digitalt eller? :)
Som någon annan skrev så är de digitala husen värda mer än de analoga idag.

Att betala 300000 för något man kan stoppa film i utifrån ett marknadsvärdesperspektiv är verkligen inte vettigare än att köpa digitalt för kosingen.
Det skulle möjligtvis vara nångon gammal mellanformatare med bra samlarvärde.

Vad menar du med inga riktiga bilder, det är ju bara att framkalla dem hos ett digitalt labb så ser dom iaf riktiga ut i mina ögon, det ända som fattas är dia.
 
Re: Grattis Kamerallverkare :)

Kristian h skrev:
Hursomhelst så tar min DSLR inte bättre bilder än min kompakta digitala möjligtvis bättre upplösning/stabilare exponering och brusfria bilder.
/Kristian

Hehe! nej Bättre upplösning, stabilare exponering och brusfria bilder är ju inga dåliga egenskaper men man får ju inte glömma kontrollen av skärpedjupet, detta är ju en väldigt viktig egenskap för fotograferandet.
 
Re: Re: Grattis Kamerallverkare :)

Björn Jansson skrev:
...får ju inte glömma kontrollen av skärpedjupet, detta är ju en väldigt viktig egenskap för fotograferandet.

Helt klart,
det är ju i princip omöjligt att få till kort skärpedjup med en kompaktkamera. Inte riktigt långt heller.... se bild på nedanstånende länk. Det var det kortaste skärpedjupet jag kunde fixa med min gamla (sålda) digitala kompaktare.

http://s4.mine.nu/S4/bb16.jpg

Jag ville ha betydligt kortare skärpedjup egentligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.