Annons

Nikon F65 vs. Canon EOS300V

Produkter
(logga in för att koppla)

antoneklund

Medlem
Tänkte bara höra vad ni har för åsikter om vilken kamera jag ska köpa... Har kikat litegrann på Nikon F65 och Canon EOS300V. Jag hittade F65:an för 1600kr på elgiganten, vilket måste vara riktigt billigt?

Andra förslag på bra kameror till billig penning?

Nikon F65

Har bara erfarenhet av Nikon F65 som jag köpte till min flickvän för några år sedan. En RIKTIGT trevlig kamera som du inte växer ur på ett bra tag. Har de flesta möjligheter som gör att du kan utvecklas som fotograf. Den ofta medföljande zommgluggen 28-80/3,3-5,6 G är också riktigt bra för sitt pris.

Kameran är lätt men stabilt hopskruvad. Autofokus riktigt bra för prisklassen. Förhållandevis snabb filmmatning (2,5 bps) och riktigt tyst. Sen ser den ut som en riktig kamera (svart å allt ;-)

Canon 300V är säkert också lika bra, har dock inte någon erfarenhet av den. Priset du nämner för F65:an är dock ett kanonpris. Köp sen en filmscanner (finns bra beggade för runt 2000kr) eller framkalla filmerna i Scandinavian Photos proffsfotopåsar där du får bilderna på CD i 6Mpixels, så har du även digitalbilder som matchar de bättre digital-systemarna!

mvh / Matti

Finns inget nytt som slår en Nikon F65 för 1600kr!
Har man redan andra objektiv är det ju inte mycket mening med en Nikon, men vill man bara ha så mycket som möjligt för minst pengar i en första systemkamera tycker jag att valet är givet. Å andra sidan är jag partisk. Jag är Nikonist och djupt nere i träsket!

/Pontus

Begagnat.

Det finns hur mycket som hellst i den kameraklassen. Du skall absolut inte betala mer än halva nypriset. Vill de inte sälja, så pruta på nästa annons.

Leta i www.annonsguiden.nu, ännu lite billigare E-bay i Tyskland.

När det gäller Nikon, Canon, Minolta, Pentax -racet så kan du söka efter massor av trådar här i forumen.

1600 kronor för en F65 är ett "Bob Beamon-pris"* som ingen slår.

Om kameran har det du behöver är det bara att hugga.

Lycka till!

* Bob Beamon får den perfekta träffen på längdhoppsplankan vid OS i Mexico City och landar på 8,90 - ofattbara 55 centimeter längre än det tidigare världsrekordet

Känn efter och jämför!

En av de viktigaste egenskaperna hos ett kamerahus är hur skönt det är att hålla. Om man håller sin kamera skönt och avslappnat så tar man bättre bilder! Håll i båda kamerahusen (med objektiv!) och jämför!

Sedan kan man ha andra absoluta krav. Jag krävde t.ex. skärpedjupskontroll. Till slut föll valet på en F80, som jag är mycket nöjd med. Dess största (och enda?) nackdel är att ljusmätningen inte fungerar med manuellt fokuserade objektiv.

Annars tror jag att båda kamerorna är tillräckligt bra funktionsmässingt för de flesta amatörer.

Lycka till!

Jonas H

Jag köpte själv en F65 för 1600:- på elgiganten i förra veckan, denna som polare till min F80. Med det priset kunde jag ej stå emot, då jag tidiagre haft en F60 som var kanon och F65 skall vara bättre...

Mitt råd till alla som vill utveckla sin fotografi och ta steget från kompakt till system -Köp innan det är för sent!

/Andreas

ANNONS