Annons

Hur blir jag en bra fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Berg

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen en digitalkamera (Canon 10D) men är i sanningens namn inte någon hejare på att fotografera. Min fråga är om någon kan rekommendera några böcker, kurser, webbsidor etc så att jag kan lära mig fotografera bra. Jag bor i Borås så ev. kurser måste vara i Borås eller Gbg.
Tack på förhand!

/Niklas

Bibliotek, studieförbund, FS FORUMlänkar och SÖKfunktionen, div sökmaskiner typ Google, MSN foto har massor för nybörjaren

Det finns två delar i att bli en bra fotograf. Det handlar om det tekniska och om att träna sitt bildsinne.

Beroende på hur du är som person kan du ju välja att läsa in dig på det tekniska eller gå en kurs inom något bildningsförbund. Tidningen FOTO har gett ut en enkel bokserie som är mycket pedagogisk och som kan beställas från tidningen. Systemkameraskolan heter serien.

När det gäller bildsinnet så gäller det att fotografera mycket, titta mycket på bilder och att visa upp dina bilder för andra så att du får synpunkter. Det gäller alltså att vara aktiv. Det där med att titta på bilder behöver man inte göra så grundligt, det räcker med att enkelt bara känna efter vad man gillar och kanske testa att immitera.

Lycka till!

Systemkameraskolan,
Bildskolan,
Mörkrumsskolan,
Naturfotoskolan
är några fina häften utgivna av tidningen Foto
som för övrigt borde finnas i varje fotointresserads hand:)

på ditt bibliotek kan du låna massor av böcker, samt även fototidningar, Hela årgångar eller enstaka nummer.

Studiecirklar brukar anordnas av ABF,Medborgarskolan MED MERA..Kolla i Telefonkatalogen under Studieförbund..

Lycka till med ditt fotande
GF

Om en bild inte är tillräckligt bra har du inte varit tillräckligt nära! (Fritt citat)

Men gå inte så nära som han som sa det! :)

(Det vara Robert Capa som sa det, men gick tyvärr lite väl nära en mina och dog i Vietnamn 1954.)

Öva o öva, du har ett perfekt instrument i 10D, du kan direkt se hur det blev. Så öööööva!

Dave

Här får du en länk till en superbra bok!

http://www.bokpris.com/9153416155

Den tar upp allt från hur kameran funkar till vad du behöver i studion/mörkrummet till vad du bör tänka på vid fotografering.

Boken är mycket logiskt uppbyggt och lätt att förstå, inte så fasligt dyr heller.

Har själv lärt mig mycket om bildseende här på Fotosidan. Lägg upp dina bilder som du känner har potential, bildkritiken är oftast lysande och belyser saker du inte tänkt på.

Något du tar med dig vid nästa fototillfälle.

froderberg skrev:
Det finns två delar i att bli en bra fotograf. Det handlar om det tekniska och om att träna sitt bildsinne.
Så sant; men jag kan tycka att många nybörjare gör det tekniska svårare än vad det är. Sedan kan jag också tycka att det handlar om att veta vad man vill med sitt fotograferande och att man har ett visst mått av självkännedom. Till exempel så hade jag gärna sysslat mer med gatufoto men det är något som jag som person har svårt för att göra. Vill man ändå göra det så är det bara att ta tjuren vid hornen och komma igång.

Många bra tips har du redan fått. Jag tycker att du ska ta fasta på Magnus Fröderbergs uppdelning i bildsinne respektive teknik. Här kan man säga att teknik utan bildsinne bara är sorgligt, men att det också är synd att p.g.a. teknikokunnighet inte få ut sitt bildsinne på det sätt det förtjänar.

Viktigast är dock bildsinnet. Utan det blir det aldrig bra! Hur får man ett sånt? Delvis är det nog en medfödd talang, som alla har i större eller mindre mån. Olika former av träning gör dock mycket. Att titta mycket på konst tycker jag är bra, samt förstås på fotografier. Men konst ger nästan ännu mer, tycker jag.

Sen finns det en sak som nog är ännu viktigare, inom bildsinnesaspekten: Att ha något att säga! Utan en vilja att förmedla något får man aldrig bra bilder i längden, och inte heller någon intressant fotografisk utveckling rent personligt heller (visst är jag härligt kategorisk och onyanserad nu!?). Utan en fotografisk avsikt som sträcker sig längre än till att "vilja ta häftiga bilder med hög skärpa och fina färger", eller nåt i den stilen, kommer du aldrig att få något fokus (vitsighet!) på fotograferingen.

Vad är det man ska vilja förmedla då? Ja, det får man bestämma själv! Och det kan ändras med tiden. Det viktigaste är att man tar bilder som känns viktiga för en själv. Om man sen inte blir uppskattad för dem är en småsak i sammanhanget (om man inte lever på att sälja bilder...). Behåll din integritet och ta bilder du själv tycker känns viktiga för dig - inte sådana som du tror kommer att få femmor på Fotosidan.se. Det man vill förmedla behöver inte vara så intellektuellt som man kan tro när man läser konstkritik. Det är nog oftast minst lika bra att försöka förmedla en ren känsla man får när man ser något, eller att gestalta en sinnesstämning genom att söka eller arrangera en motivtyp.

Avslutnings- och sammanfattningsvis: Det viktigaste är begreppsparet upplevelse - genuint förmedlingsförsök. Det är så man växer i längden. Tycker jag.

Lycka till!

/JK

Skaffa dig en begagnad kamera i nivå med din fotokunskap och lär dig hantera den först(komposition, exponering mm). När du sen kan prestera mycket bra resultat med den är det dags att byta upp sig.

Ett tipps är Borås Fotoklubb som har en del aktiviteter och kurser. Just nu kör de både en systemkameraskola och en digitalkameraskola. Anmäl ditt intresse till våren.

Jag är nybliven medlem och kan bara rekomendera dig att gå på mötena. Var där i tisdags då en pressfotograf från GP gästade och visade bilder.

Nu är det den tredje tråden på kort tid som handlar om att någon lagt upp 25 lax och inte har ett hum om hur man fotograferar.

Köpte du en Posche ett par år innan du skaffade körkort också? Eller en Super-Bianchi med Campagnolo Record innan du lärde dig cykla.

Varför inte börja med en gammal EOS 500, Volvo 240 och en hoj från Cykelringen?

Jag tycker att det är svårt att hitta en mer lämplig kamera om man 1. vill ha en digital kamera och 2. seriöst vill lära sig fotografera.

300 D är ju den billigaste digitala systemkameran på marknaden, så jag tycker att Staffan har gjort ett bra val.

Hade han velat ha en filmbaserad kamera finns det betydligt fler och billigare att välja på, men det är ju ingen självklarhet längre att man MÅSTE börja med en filmbaserad kamera, inte sedan 300 D kom.

/Jens

lynxx skrev:
Nu är det den tredje tråden på kort tid som handlar om att någon lagt upp 25 lax och inte har ett hum om hur man fotograferar.

Köpte du en Posche ett par år innan du skaffade körkort också? Eller en Super-Bianchi med Campagnolo Record innan du lärde dig cykla.

Varför inte börja med en gammal EOS 500, Volvo 240 och en hoj från Cykelringen?

kanske för att det inte är nödvändigt.
kan man inte lära sig fota med en 10D menar du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar