ANNONS
Annons

Filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanSköld

Medlem
Hej alla,

Jag är medveten om att denna fråga varit uppe tidigare i olika inlägg men hittar ändå ingen röd tråd på svaren.

Jag håller på att leta efter en filmskanner med följande egenskaper.

Bra upplösning för utskrifter upp till A4.

Möjlighet till att ta bort repor och andra skador på filmen.

Koppling till datorn via USB.

Bra optiska prestanda.

Maxpris på 10.000:-.

Jag har letat runt lite och kommit fram till att följande produkter sannolikt motsvarar mina krav.

Canon FS4000U
Nikin Coolscan IV
Minolta Scan Elite II

Jag har tidigare testat att jobba med Minolta Scan Dual II som jag tyckte gjorde bra ifrån sig med det undantaget att den inte hade ICE eller motsvarande. Jag tyckte också att den var aningen högljudd.

Nu till frågorna:
Har någon av er där ute erfarenhet av de filmskanners ovan så det finns möjlighet till jämförelse. Jag har läst ett antal tester ute på nätet och de varierar mellan höga och låga betyg.

Vad säget ni?

Spelar det egentligen någon roll vilken av ovanstående filmskanners man köper?

Tacksam för all hjälp!

/Johan

Till att börja med, går någon av dessa att få tag på under 10.000:- nya?

ICE är förvisso bra men det är inte en superpryl. T ex går de sällan att använda på svartvita neg, dock utmärkt på svartvita neg som framkallas i c-41 process. På grovkorning film är det heller inte en självklarhet att de går att använda då det grova kornet uppfatts som damm och repor och således rensar funktionen bort det mesta på bilden.

Jag har ingen erfarenhet av de scannrar men jag skulle tro att de är ganska likvärdiga om de ligger i samma prisklass. Dock så är programvaran väldigt viktig för resultatet så det är nog mera det som du ska undersöka.

Mvh
Maverick

Hej
Nikon Coolscan IVED bör du kunna hitta under 8ksek ny (ev med prut..). Jag har en - mycket nöjd. Snabb, bra skärpa, bra programvara och utomordentlig service från Nikon. ICE fungerar mycket bra generellt, fungerar det inte bra pga filmen beskaffenhet stänger man av funktionen. Alla bilder på vår site är scannade med denna scanner. Scannern kan, utan reservation, rekommenderas.
Mvh
Johan

Svaret finns att läsa...

Jag köpte faktist senaste numret av Photograhpy Monthly (ny engelsk tidning) som faktist jämför dessa tre. Om jag inte minns fel...(har inte blaskan här).

Där framgick att slutsatsen var at Canon FS4000 var bäst. God tvåa var Minoltan trotts att den var billigast och sist Nikonen...(C:a 7 700 för Minoltan och c:a 8 800 för dom andra)

Jag har beställt en Canon nu, så alla som irriterat sig på att jag inte har nå bilder blir snart lyckliga att få ge igen!

Ha det!

Re: Svaret finns att läsa...

barret skrev:
Jag köpte faktist senaste numret av Photograhpy Monthly (ny engelsk tidning) som faktist jämför dessa tre. Om jag inte minns fel...(har inte blaskan här).

Där framgick att slutsatsen var at Canon FS4000 var bäst. God tvåa var Minoltan trotts att den var billigast och sist Nikonen...

Jag har beställt en Canon nu, så alla som irriterat sig på att jag inte har nå bilder blir snart lyckliga att få ge igen!

Ha det!

Hej, klart bättre än en digitalkamera - grattis!

Däremot så framgår det i Practical Photography att den är något långsam (4 min 20 sec (utan FARE, 7 min 30 sek med FARE och att FARE är aningen mindre sofistikerad än ICE tekniken.

Min Coolscan scannar ett dia på 2 min 24 sec med ICE funktionen påslagen i 2900 dpi(utan vet jag ej då jag alltid har den påslagen). Canons extra tid är väl priset man får betala för de extra 1100 dpi som ju den levererar kan jag tro.

Mvh
Johan

Kommentar:FARE o ICE är benämningar på damm/rep reducering samt färgförbättring vid bl a blekta original.

USB port

En kort reflexion. . .

Canon 4000 levereras med USB-port som standard, men med möjlighet till SCSI II anslutning. Visserligen har ju USB många fördelar, men att transportera stora datamängder är inte en av dem. Det skulle inte förvåna mig att en stor del av inscanningstiden, beror på att USB är så långsamt.

Skall du köpa en Canon 4000. Investera i SCSI II - interface, så slipper du vänta i dödagar.

Nikon tror jag levereras med FireWire. Det gränssnittet har betydligt högre överföringshastighet.

/Pingo

Minolta Dimage Scan Elite II

Har just köpt en Minolta Elite II och skannat mina första dian. Jag ska inte försöka mig på någon fullständig recension ännu, men jag kan säga att jag är helnöjd hitills. Den har ICE som tar bort damm och repor), 2820 dpi, firewire och USB-anslutning.

Även fast du inte har firewire i datorn nu, så skulle jag rekommendera detta för framtiden. Köpte ett firewire-kort på Clas Ohlsson(!) för några hundralappar, och det funkar klockrent.

En nackdel är att den endast klarar dia som är tunnare än 2,2 mm.

Bifogar mitt första stapplande försök att skanna...

/Prüzze (www.pruzelius.com)

Bilagor

• fryst vass.jpg
    fryst vass.jpg
    17.5 KB · Visningar: 831
Tack för all hjälp!

Hej igen,

Vill verkligen passa på att tacka för alla svar och för den hjälpsamhet som finns i detta fora.

Det verkar som om man skall gå till tidningskiosken för att införskaffa ett par tidningar.

Tror att det lutar alltmer mot en Canonskanner.

Har någon av er där ute en aning om det skiljer vid inskanning av dia, negativfilm och svartvitt mellan Canon, Nikon och Minolta?

/Johan

Alltså...jag skulle vilja trycka lite på det här med hastigheten. Man ska inte underskatta tiden det tar att scanna. Med ICE på kan det ta flera minuter per ruta, särskilt med USB då ibland uppåt 60MB ska igenom kabeln. Firewire är nog inte dumt alls.
Om man scannar VÄLDIGT sällan och enstaka bilder bryr man sig kanske inte, men annars är det inte så kul att vänta på scannern.
Minoltas nya Elite2 (Jag har ettan) har ju både USB och Firewire. Det låter som den ultimata lösningen tycker jag.

Hej!

Jag fick min Nikon Coolscan 4000 i går!
Har inte hunnit packa upp den ur kartongen, hoppas att det var ett bra köp?

Jag återkommer med mer info om ett par dagar!

Nikon

Halloj.

Jag har kört med min NIKON COOLSCAN IV ED, LS-40 ett par månader nu och måste säga att jag är helnöjd.

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av andra filmscanners.

:p kan berätta kort om recensionen jag har. Ingen av apparaterna är dålig.

Dom har olika styrkor/svagheter. Betygen kan jag kladda ner lite så ni får en uppfattning. 10-gradig skala...

_________________Canon____Minolta____Nikon
Mjukvara___________7_________8_________8

Specifikationer______8_________9_________6

Anv. vänlig_________9_________8_________7

Jämf. filmtyper

Färg dia____________6*________7_________7

Färg neg.__________9_________7_________7

Vanl. sv/vit neg.____7_________7_________8

Chromogenic**_____8_________8_________7

Totalt___________8_________8_________7

Slutsatsen var i princip att Canon vann pga upplösningen 4000dpi och lättanvänd. Minolta tvåa för bra specifikationer till bra pris. Nikon enormt bra men inte riktigt lika bra som dom andra...

*I testet använde man ett gammalt väldigt smutsat dia som FARE inte klarade av. Annars menade dom att FARE fugerade bra under normala förhållanden.

**Chromogenic. :confused: Jag vet inte vad vi kallar det på svenska. En svart/vit film som framkallas som färgfilm. D.v.s. kan lämnas in till vilken snabbframkallande butik som helst.... Tacksam om någon som kan detta vill spinna vidare...

Ha det!!

Programvaran är ofta mer styrande än själva hårdvaran. Det finns ett engelskt program vuescan som anses vara bra om man inte är nöjd med det medföljande programmet. En demo kan laddas ner från http://www.hamrick.com/ och priset GBP40 är inte så farligt.

Filmerna du åsyftar är nog Kodak PortaBW och Ilford XP2 Super. Dessa är vanliga svartvita filmer som framkallas i C-41.

Hej

Min licens av Vuescan är till salu. Passade inte så bra till min Nikon Coolscan IVED. Mitt pris 450:- (kostar 590:)

Mvh
Johan

Re: Minolta Dimage Scan Elite II

pruzze skrev:
Har just köpt en Minolta Elite II och skannat mina första dian. Jag ska inte försöka mig på någon fullständig recension ännu, men jag kan säga att jag är helnöjd hitills...

Pruzze:
Är några av bilderna på din sida ovan scannade med Elite II:an? Är du fortfarande helnöjd med scannern?

...och även till alla andra:
Tror snart jag läst varenda scannerartikel på fotosidan och letat som en tok över internet efter tester och läst alla jag kunnat hitta i mina försök att bestämma mig för vilken filmskanner att införskaffa.

Canon FS4000 (troligen inte pga brusrapporter gammal,onödigt hög upplösning dyrare än eliten)
Nikon coolscan IV (Ej firewire och dyrare än Eliten12)
Minolta dimage Elite II (banding problem?)
Minolta dimage dual III (ingen ICE^3)

Lutar åt Eliten men "the banding problem" som det rapporterats om och/eller synts i bildexempel i alla djuplodande recentioner jag sett på nätet skrämmer mig:
http://www.imaging-resource.com/SCAN/DSEII/DSEIIA.HTM
http://www.stefansdom.com/scannertest/scanners_test.asp
http://www.jselent.de/elite2_review.html
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm/test_id/145/prodselect/2
(Den sista bara positiv)

Vill kunna skanna mina dia, färgneg och svartvita neg (vissa pressade och rätt korniga).
Vill ha dammotmedlet som ICE innebär och kornreduceringen som GEM ger. Funkar GEM funktionerna på Svartvitt (jag har hört motstridiga andrahandsuppgifter, att ICE inte funkar vet jag)?

Om det inte varit för dessa finesser vore ju dual III ett bra alternativ (grain aliasing verkar vara ett problem och GEM skall som jag förstått det reducera detta).

Är det någon som har Elite II:an och kan kommentera om de fått störningar i form av linjer i mörka partier? I så fall har uppdatering av drivrutiner/mjukvara hjälpt?

Har någon erfarenhet av att skanna kornig film med någon av dessa scannrar (Nikon IV ED/Minolta dual III/Minolta Elite II)?

Om ändå Minolta kunde komma med en Elite III som löser alla mina problem och våndor (det händer antagligen tre veckor efter att jag slagit till eller nåt sånt).

Jag vill ju kunna ladda upp mina analoga bilder men att fota av film på ljusbordet med digitalkameran blir tyvärr inte tillfredställande. Hilfe!

MVH Richard

Jag är grymt nöjd med min nya dual scan III, det är ingen proffsmaskin, men för under 4000 spänn ink. moms är det i mitt tycke ett klipp. Har skannat mycket på en kompis Coolscan IV, och har jämfört en del, och det är inte mycket som skiljer där inte.

Damm&brus-reduceringen fungerar hyfsat, och dessutom både på s/v och färg vilket är trevligt. Det som inte går bort med den är oftast ändå lättklonat i p-shop. Om man dessutom blåser av diorna med lite tryckluft får man fina inscanningar.

Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Exempel 4 (S/V)

Minolta Dimage Scan Elite II

galaxenspresident skrev:
Pruzze:
Är några av bilderna på din sida ovan scannade med Elite II:an? Är du fortfarande helnöjd med scannern?

Ja, bilderna från Pontus första månader och Gustavs dop är scannade med Elite II. (De andra är tagna med en Canon Powershot 45s)

Jag måste säga att jag fortfarande är nöjd, och har aldrig märkt av några "banding problem". Dock ska jag säga att jag inte scannat så mycket som jag hade önskat...

Tack så mycket för dina exempel Wennerström. Vad hade du för film på den svartvita? Kornet/bruset tycker jag är helt ok på den bilden men jag antar att till viss del så medelvärdesbildas det bort vid nerskalningen? Diabilderna såg helkalas ut.
Är några av dina tunnelbanebilder (Tmax400@1600) scannade med dualIII:an?

iso 100 film verkar inte vara något problem men jag har en bunt Fuji superia 800 och T-max400@1600ISO (och även @3200ISO) negativ jag skulle vilja skanna men är rädd att skannern skall förstärka kornet för mycket (via s.k. Grain Aliasing). Har någon skannat liknande korniga filmer med Dual III?

Någon som vet hur pass effektiv GEM är på kornig film?

Idag lutar det mest åt dual III:an (jag har velat mellan elite II:an och dual III:an i över en månad men nu är jag nära att beställa)

/Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar