Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att se storheten med RAW...

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hej.

Jag har i några dagar använt min nya Canon 10D, ruggigt bra kamera. Har kört både jpeg och raw. Har tidigare även hafte en Olympus E-10 som även den klarade raw, använde det dock knappt aldrig.

Jag har helt enklet lite svårt att se alla rödelar i att köra raw gentemot att köra jpeg med så låg kompremering som kameran tillåter.
Jag fotograferar mest för att jag tycker det är underbart roligt. Jag gör också en del mindre pressjobb lite lite olika tidningar, även lite annat smått och gott i tryckväg blir det allt.
Efter att man läser diverse forum och annat på nätet så får jag bilden av att det borde vara självklart för mig att fota allt i raw. Men när jag väl står där med kameran så...nja.

Nackdelar jag hittar med raw:
-arbetsgången med bilderna i datorn är mycket krångligare med raw än jpeg. Har än så länge bara testat Canons egna programvara och Capture One LE. Tycker inte om något av dem.
-tar mycket längre tid att skriva ner bilderna till Cf-kortet, vilket gör att kameran känns segare i vissa lägen.
-bilder tar mer plats, färre antal kort får plats på minneskorten.
Sedan finns det säkert fördelar också, du får "digitala negativ" med mer bilddata per bild. Dock ser jag inte det jättefina i detta, tycker mina jpeg bilder ser i stort sätt identiska ut som de uppackade tiffar jag får ur kameran. Vad det är som gör den 18 mb stora tiff-filen bättre än den 2 mb jpeg-filen är jag inte riktigt på det klara med än...

Så kan någon helt enkelt tala om för mig varför just jag absolut borde köra raw? Eller kan någon säga åt mig att jag lungt kan fortsätta köra jpeg utan att känna att jag missar en massa potential i min kamera? Jag sitter ju här och känner att jag borde köra raw, samtidigt som jag inte har en aning om varför....

//Ola, förvirrad.

Hej

Det finns ju, som du skriver, både + och -

Det jag ser som + är att jag i efterhand kan göra nya konverteringar med andra inställningar än vad jag hade i kameran.

Detta gäller främst vitbalans samt att ta fram två filer med olika exponeringsjusteringar för att tänja på exponeringsomfånget.

Själva bildkvalitén har aldrig varit ett problem för mig i jpg, inte ens med D30:n som jag hade tidigare.

Men just vitbalansjusteringen är guld värd, ofta fotar jag i blandljus o inomhus.

C1 har en tröskeleffekt, men kommer man över den är den suverän just genom att man ser direkt hur den färdiga bilden kommer att bli gällande just vitbalans, färgmättning och kontrast.
Du kan ha exponeringsvarningen på i C! och finjustera +/- lite på EV kontrollen.

Har man inte detta behovet tycker jag BreezeBrowser är att föredra om man skall görta batchkonvertering där tex den du fotat åt själv skall plocka ut bilder. Då kör jag den o genererar HTML sidorna direkt. Men det kan du göra med JPG också.

Dock tror jag de flesta tidningar mm kör JPG då det är, som du säger, snabbare att spara, kräver inte tidsödande konvertering.

På min 800MHz P4 så tar det ca 1 minut per bild att konvertera, och det har ofta hänt att jag varit ute o rest och haft upp till 1200 råfiler med hem, och snittet för en helg är ca 500, så då ryker mer än 10 timmar i konvertering om man skulle konvertera alla. Men med C1 kan jag direkt fixa klart bilderna o konvertera enbart de som för stunden känns bra, men konverteringstiden kommer jag ju inte undan som lätt blir timmar.

Roine

Kvalitetsskillnaden mellan jpg (lägsta komprimering) och RAW är MYCKET marginell, mer mättbar än synbar..har du ställt in vitbalansen rätt och exponerat rätt, så ser jag inga större fördelar med RAW.

Jag började plåta med RAW. Gick sen över till Jpeg. Bytte sen tillbaka till RAW.
Anledning?

Det är betydligt lättare att efterbehandla en RAWfil. Du får mer information i hög och lågdagrar vilket resulterar i mindre utfrätta bilder.

Sen är det ju som Roine säger, att kunna ändra vitabalsen i eferhand är guld värt.
En gång när jag plåtade i jpeg så tog jag ett porträtt med fel vitbalans.
Skulle haft tungsten, men använde blixtbalansen.
Resultatet blev en klarblå bild. Inte så roligt.
Försökte ändra den i Photoshop, men det blev aldrig riktigt bra.
Hade jag haft RAW inställt så hade det inte varit några problem. Nu blev bilden förstörd.

Använd RAW om du:
• Jobbar mycket med dina bilder i efterhand.
• Vill ha ett digitalt negativ.
• Plåtar mycket på iso 800 eller uppåt.
• Är osäker på vitbalansen.
• Har gott om tid och kortminne.
• Vill få ut det mesta av en bild

Använd JPEG om du:
• Bara sparar om dom för webben utan några efterbehandlingar.
• Har full koll på hur och när man ställer vitbalansen.
• Är nöjd med dina bilder och visar dom mest på skärm.
• Vill spara tid och plats på minneskortet.

Kvalitetmässigt är det väldigt liten skillnad mellan RAW och JPEG.
RAW är något bättre på de högre isotalen.

Du får känna efter själv.
Prova kör lite med RAW och lite med JPEG och se vilket som känns bäst i efterhand.

Själv kör jag JPG för det mesta. Enbart något speciellt tillfälle typ enstaka produktfoto blir det RAW.

Min Fuji S2Pro levererar så bra jpg bilder att det är bästa alternativet för mig, då det oxå blir mindre tidsödande arbete vid datorn vid jpg-fotografering.

Skulle digitalfotografering enbart innebära att man var tvungen att fotografera i RAW-läge skulle jag gå över till 100% analog fotografering igen med film i kameran.

Sunda åsikter! Om man inte inser "fördelen med RAW" använder man inte det formatet. Ser man en fördel med det, ja då kör man med RAW.

Efter att ha schabblat sönder några jpg-bilder genom ovarsam hantering i PS kör jag nu genomgående med RAW. Det ger mig känslan av att ha ett "digitalt negativ" vilket är psykologiskt viktigt för mig.

mvh Janne

Och om man nu vill framkalla dom på papper i en fotoaffär antingen genom att skicka via mail eller gå dit med cf-kortet. Går det bra med högsta JPG kvalitet då eller kräver affärerna TIFF eller RAW?

Lionheart skrev:
Och om man nu vill framkalla dom på papper i en fotoaffär antingen genom att skicka via mail eller gå dit med cf-kortet. Går det bra med högsta JPG kvalitet då eller kräver affärerna TIFF eller RAW?

Går oftast ENBART med JPG

Hej igen

Det kommer ju ofta upp det där med bildkvalité.
Som trådskaparen skriver och som vi andra stödjer i inläggen är det ingen märkbar skillnad i originalen.

Dock skall man tänka på att man inte bör arbeta i JPG och göra upprepade lagringar, konvertera de bilder du skall redigera från ditt ursprungsformat (jpg/RAW), till TIFF om du skall jobba med den och lagra den.
För att varje gång du sparar ner en JPG så förlorar du detaljer, och ju fler gånger ju snabbare degenereras filen.

Men det var ju inte ursprungsfrågan. Men om man gör en avstickare till att sända in bilder för kopiering har vissa leverantörer även begärningen på antal mb filen får vara, bottennappet är Experts uppladdningssida. Se annan tråd om detta.

Roine

Hansi skrev:
Det var det dummaste jag hört. Alla proffslabb (och fler därtill) tar tiff.

Lionheart skrev

"Och om man nu vill framkalla dom på papper i en fotoaffär antingen genom att skicka via mail eller gå dit med cf-kortet"
Då antar jag han menar vanliga affärer som i bästa labb har ett agafa d3-labb o det klarar enbart JPG

Jag känner mig nog lite klarare nu. Mer och mer talar för att jpeg passar mina fötter bättre. Visst är det trevlit att kunna hantera vitbalans helt och hållet i efterhand, men samtidigt så känner jag personligen att jag kan ta ett antal olika kort med olika vitbalans ute i fält istället och på så vis slippa allt extra jobb med konvertering hemma. Kommer man hem med kanske 150-200 bilder efter någon timmes press-jobbande så finns det helt enkelt inte tid för att konvertera allt. Provade nyss att konvertera ett 100-tal bilder, tog alldeles för lång tid på min P4 1,6 med 1 gb ram. Däröfr överlåter jag nog raw-fotograferandet till er andra.

Jag tyker också att 10D:ns bildvisning med all info jag kan få om bilderna gör att jag snabbt kan ta en ny bild om den förra inte blev korrekt exponerad.

Så länge jag (och mina eventuella uppdragsgivare) är nöjd med de bilder jag tar så spelar det ju tillslut ingen större roll om dessa bilder är 38 mb raw-filer eller 34 kb giffar...

Hansi skrev:
Det var det dummaste jag hört. Alla proffslabb (och fler därtill) tar tiff.

OBSERVERA att det står OFTAST.

Alla använder inte proffslabb.
Det labbet jag använder Fujifilmnet (testvinnaren i foto) tar enbart emot JPEG-filer i max 2MB. Kan vara lite trist när man vill beställa i 20x30 och måste ibland komprimera ytterligare. Dock blir deras utskrifter mycket bra, det bästa jag sett. Jag har testat flera andra innan.

Det är som du säger, proffslabben tar emot TIFF, vilket gör att de som kör RAW inte behöver konvertera TIFF-filen till JPEG, även om skillnaden ibland kan vara väldigt liten

Fast det var inte detta den ursprungliga frågan handlade om...

Jag kör själv med RAW när jag tar Studiobilder, första gången körde jag med JPEG och det visade sig med lite blå färgstick. Skärpan märker jag inte någon som helst skillnad på. Utomhus i dagsljus utan blixt kör jag i JPEG.

Senast ändrad:
Har mest fotat med D1X och EOS1Ds, och visst är det utan tvekan smidigare med JPEG, men om du skall göra 70 x 100 utskrifter så är det definitivt bättre med okomprimerat material

Ett problem är att Nikonkameran har någon väldigt dålig komprimeringsalgoritm som både ger dålig kvalitet men ändå ganska stora filer. Canonkameran ger utmärkt kvalitet och bra filstorlek.

oee skrev:
Jag känner mig nog lite klarare nu. Mer och mer talar för att jpeg passar mina fötter bättre. Visst är det trevlit att kunna hantera vitbalans helt och hållet i efterhand, men samtidigt så känner jag personligen att jag kan ta ett antal olika kort med olika vitbalans ute i fält istället och på så vis slippa allt extra jobb med konvertering hemma.

Jag tycker att du skall jobba i JPEG och byta till RAW när du hamnar i svåra ljussituationer.
Det finns inget värre än att ha tagit EN bra bild och vitbalansen är helt åt skogen.
Det är inte alltid det går att rätta till i ett bildbehandlingsprogram.

ANNONS