Annons

Ditt bästa försök med din rawkonverterare och min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
En intressant utmaning? Tror inte vi har något liknande än på fotosidan, men bland annat på RawTherapees forum pågår sådana här "tävlingar" varje månad. Trådar som handlar om Raw vs Jpg är även de populära.

Jag har länge varit ett stort fan utav Canons DPP, men efter mitt köp utav en X100 var jag tvungen att hitta fler rawkonverterare. Det tar mig betydligt längre tid att fixa bilder i RawTherapee än Canon DPP, men ibland kan resultatet bli riktigt bra. Speciellt när det kommer till att rädda högdager där DPP tyvärr är värdelöst.


Filen finns att hämta här.
http://bayimg.com/ är att föredra för uppladdning utav bilderna om du inte äger en egen ftp.


Ge mig ditt bästa resultat och gärna vilken rawkonverterare du använde och arbetsflöde. Inget photoshoppande eller gimpande tack.

Min färdiga bild ser ut så här. Och detta är mitt arbetsflöde och inställningar.
Jpg-bilden från kameran ser ut så här:
 

Bilagor

  • fototips-råbilder_MG_8087.jpg
    fototips-råbilder_MG_8087.jpg
    96.6 KB · Visningar: 1,914
Kul idé. Hinner själv inte göra något förrän på måndag dock.

Viktigt att inse i en sån här utmaning är att det inte finns något "rätt" utseende. Det finns bara olika tolkningar.
 
Kul idé, kanske finns lite tid i helgen. Men, det kanske behövs lite definition av reglerna, vad betyder "inget Photoshoppande"? Ska man t.ex. göra en enda konvertering där alla justeringar gäller hela bilden, inga lokala justeringar? Och man skulle ju också för en sådan här bild t.ex. kunna göra en fusk-HDR och slå ihop två konverteringar med olika inställningar för himlen och marken, om inte det räknas som Photoshoppande.
 
Kul idé, kanske finns lite tid i helgen. Men, det kanske behövs lite definition av reglerna, vad betyder "inget Photoshoppande"? Ska man t.ex. göra en enda konvertering där alla justeringar gäller hela bilden, inga lokala justeringar? Och man skulle ju också för en sådan här bild t.ex. kunna göra en "fusk-HDR" och slå ihop två konverteringar med olika inställningar för himlen och marken, om inte det räknas som "Photoshoppande".
Mitt syfte och min tanke är att visa rawkonverterarens potential. Finns det rawkonverterare där du kan maska högdager/lågdager? Nackdelen med att maska fram detta är ju så fort det kommer till trädgrenar och annat som är detaljrikt.

En fusk-HDR kan man ju göra i Photomatix med, men det är ju en typ av rawkonverterare det med så för mig är det okej. Även senaste RawTherapee har ju nuförtiden tonemapping/fusk-HDR.
 
Mitt syfte och min tanke är att visa rawkonverterarens potential. Finns det rawkonverterare där du kan maska högdager/lågdager?

En fusk-HDR kan man ju göra i Photomatix med, men det är ju en typ av rawkonverterare det med.

Något som jag brukar göra på en sådan här bild där himlen är lite utfrätt är att jag använder lightrooms övertoningsverktyg och ändrar exponering i övre delen av bilden.
Jobbar på den nu, vi får se när jag hinner få den klar. Tycker det är en kul ide :)
 
Är inte alls klar med bilden, men något i stil med detta kan jag åstadkomma med övertoningsverktyget.
Återkommer med mera :)
 

Bilagor

  • _MG_8087.jpg
    _MG_8087.jpg
    75.2 KB · Visningar: 1,782
Mitt försök i Lightroom, kanske tog i lite för mycket med himlen..
 

Bilagor

  • Landskap3.jpg
    Landskap3.jpg
    93.5 KB · Visningar: 1,704
Hej

Här är mitt bidrag med följande arbetsflöde i Lightroom:
* Nollställde Brightness och Contrast samt ändrade till linjär tonkurva för att starta "från början"
* Ändrade vitbalans
* Satte vitpunkt med Exposure och Recovery
* Satte svartpunkt med Blacks
* Ökade Brightness
* La till lite Clairty
* Ökade Saturation något
* Ökade kontrast i bilden mha tonkurvan
* Grundskärpa
* Ökade saturation och luminance separat för den blå himmlen
 

Bilagor

  • _MG_8087_fs_small-2.jpg
    _MG_8087_fs_small-2.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,664
Senast ändrad:
Jag använder adobe camera raw och gjorde ett snabbt försök.

Grund-bilden är lite underexponerad och saknar det rätta trycket. Tycker även att bilden är lite grötig, speciellt i förgrunden (kanske bländare 5,6 inte är tillräckligt för att få bra skärpa över hela bilden?

Nåja, nu var det inte bilden i sig som skulle diskuteras ;-)

Jag har pillat på lite av reglagen och framförallt ökat exponeringen och färgerna. Lagt på lite clarity men inte så mycket mer. Använt recovery för att få tillbaka himlen som frätte ut när jag ökade exponeringen.

http://www.dandanellfoto.se/fotosidan/raw.jpg
 

Bilagor

  • _MG_8087_400px.jpg
    _MG_8087_400px.jpg
    85.2 KB · Visningar: 1,638
Mitt bidrag, har inte försökt få fram "allt" ur bilden utan istället använt mitt standard arbetsflöde för landskap. Skall försöka efterlikna det som Velvia skulle ha skapat i samma situation. Måste påpeka att jag sitter med en dålig laptopskärm så är inte direkt säker på hur detta egentligen ser ut.

Jag tror jag är ganska återhållsam med behandling, tycker många av de tidigare skulle klassas som "over-cooked".

Hur som helst, här är den--> http://bayimg.com/nambPaADl

Arbetsföde:
- In i Lightroom
- Nollställ allt utom brightness och blacks
- Öka clarity, saturation och vibrance
- Lägg på ganska kraftig kontrast med hjälp av kurvor
- Lätt korrigering av vitbalans (EDIT)
- Exportera med skärpning för skärm
 
Senast ändrad:
Stor version http://dl.dropbox.com/u/3697094/_MG_8087.jpg

Justerat färgprofil

Justerat vitbalans.

Framhävt och räddat himmlen

Dragit ner exponering i ravinerna.

Framhävt vattendraget pga ovanstående.

Klonat bort personerna då de inte bidrar till något.

Framhävt gången.

/Stefan
 

Bilagor

  • _MG_8087.jpg
    _MG_8087.jpg
    23.5 KB · Visningar: 773
En intressant utmaning? Tror inte vi har något liknande än på fotosidan, men bland annat på RawTherapees forum pågår sådana här "tävlingar" varje månad. Trådar som handlar om Raw vs Jpg är även de populära.

Jag har länge varit ett stort fan utav Canons DPP, men efter mitt köp utav en X100 var jag tvungen att hitta fler rawkonverterare. Det tar mig betydligt längre tid att fixa bilder i RawTherapee än Canon DPP, men ibland kan resultatet bli riktigt bra. Speciellt när det kommer till att rädda högdager där DPP tyvärr är värdelöst.


Filen finns att hämta här.
http://bayimg.com/ är att föredra för uppladdning utav bilderna om du inte äger en egen ftp.


Ge mig ditt bästa resultat och gärna vilken rawkonverterare du använde och arbetsflöde. Inget photoshoppande eller gimpande tack.

Min färdiga bild ser ut så här. Och detta är mitt arbetsflöde och inställningar.
Jpg-bilden från kameran ser ut så här:


Jag ville försöka bibehålla "äkthet" i bilden. Därav har jag behandlat den väldigt milt i Lightroom 3. Det var mestadels att leka med kurvor och recovery-tool. Dessutom tog jag ner på hightlights i det triangelformade området i förgrunden, då jag tyckte att det stjäl ganska mycket uppmärksamhet från resten av bilden.

Jag ville ej heller beskära bilden då jag uppfattade "tävlingen" som sådan att vi endast skulle behandla bilden i sig i råkonverterare. Inte komponera om bilden och göra vår egen "bild". Jag har endast försökt tolka bilden om hur det kanske såg ut.

Skärpan kanske blev aningen överdriven. Anledningen att jag INTE valde att ta fram mera av himlen, var för att det riskerar att förstöra resten av bilden, och i annat fall börjar himlen se inklippt ut.

Här är link till min bild:
Tvlingsbild.jpg


Information:

Temp: 4989
Tint: - 5
Exp: +0,18
Recovery: 71
Fill Light: 2
Blacks: 5
Brightness: 62
Contrast: 59
Clarity 29
Vibrance: 0
Saturation: 24
Highlights: -20
Lights :-3
Darks: +16
Shadow: 0

HSL/COLOR/B&W
Green: saturation: +11
Aqua: saturation: +5
Blue: Saturation: +11

Sharpening:
Amount: 38
Radius 1,0
Detail 25

Noise Reduction:
Luminance 6
Detail 50
Contrast: 0
Color: 25
Detail: 50

Markerade triangelformade området i förgrunden:
Exposure: -0,39
Brightness: -10


P.s. Väldigt roligt med en sån här tråd, för den bevisar verkligen hur olika vi fotografer ser på en och samma bild. =) D:s.
 

Bilagor

  • Tävlingsbild_Thumb.jpg
    Tävlingsbild_Thumb.jpg
    78 KB · Visningar: 736
Senast ändrad:
Det här var ju en jättekul idé.

Mitt försök blev såhär i LR. Förutom de vanliga reglagen så har jag vissa lokala exponeringsjusteringar såsom himlen och några dalar. Har även aktiverat automatiska objektiv-kompensationen.

Tyvärr får jag inte bayimg att fungera just nu, får återkomma med större bild
 

Bilagor

  • _MG_8087-5.jpg
    _MG_8087-5.jpg
    26.7 KB · Visningar: 735
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.