Annons

Rengöring av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, är det någon som lämnat in objektiv för rengöring någon gång, och som har en uppfattning om vad det kostar och var man kan göra det? har ett autofokusobjektiv, med en del inre damm!

Hur har du lyckats med att få det ?
Svampangrepp har jag hört.. men damm ?
Tråkigt tråkigt....
Beror nog på vad det är för ett objektiv. Ett 28-80 är nog billigare än ett 300/2.8.
Har inte cyberphoto och scandinavian service också?

Optik till en Hasselblad...

Hej!

Jag har inte lämnat in normal optiken till min bladare för genomgång ännu, men han i Landvetter (glömt namnet på firman nu...) sa nått om runt 800:- för en genomgång, inklusive rengöring. Optiken är ju iofs lite annorlunda än en normal småbildskamera, eftersom slutaren sitter i optiken, så det borde ju rimligen vara billigare med en slutarlös optik... fast en zoom är ju kanske rätt pillig oxå, så vad vet jag...

Jag har lite "damm" i min optik oxå, det lär komma fråm både bländar och slutarlameller.

/Anders

Why fix it if it ain't broken? Damm inom rimliga gränser har nog ingen betydelse. Mögel är en helt annan historia.

Nja, för min del är väl inte dammet speciellt besvärande, men eftersom optiken är minst 25 år gammal är det nog snart dax för en genomgång och kontroll i alla fall (framför allt som slutaren sitter i optiken...)

/Anders

kan man få mögel i objektivet om man fotar ute när det e fuktigt eller? har aldrig hört talas om det förut.

eric

:eek:

EricSthlm skrev:
kan man få mögel i objektivet om man fotar ute när det e fuktigt eller? har aldrig hört talas om det förut.
Japp, det är väl i princip det värsta som kan hända ett objektiv. Jag har ett gammalt Zuiko 50/1.8 som var rejält angripet, det såg ut som ett spindelnät som kröp på en av de inre linsgrupperna. Jag provade aldrig att fota med det men gissar att det skulle ha gett ett väldigt kontrastlöst resultat. Jag lyckades rengöra det själv trots att det var i en sluten linsgrupp genom att bända upp plåtringen som höll ihop gruppen. Så det ser inte så trevligt ut om man tar bort plasten runt frontlinsen, men det tar nog lika bra bilder som ett nytt.

Tar man inte bort det i tid så "äter det upp" ytbeläggningen så det är lönt att vara uppmärksam.

Mycket info om mögel finns på Robert Monaghas webbplats.

EricSthlm skrev:
jag vet inte om jag vill fota ute nå mer
Det är inte utomhusfotograferingen som är problemet, snarare förvaring med dålig ventilation och för lite ljus. Använder man grejerna regelbundet skall det inte vara några problem med mögel. Undantaget då möjligen om man bor i regnskogsklimat.

jag har alltid mitt i samma lilla plastpåse den kom i från fabriken och sen i fotoväskan.
vart har du dina?

Tack för alla svaren, jag gjorde så att jag lämnade tillbaka objektivet, hade köpt det billigt, men var inte riktigt nöjd med det i motljus etc.

Joachim

Oops...

Här kommer ett litet svar lite sent kanske....

Jag skulle ha mitt Nikkor 80-200 2.8D ED städat ifrån damm, hörde av mig till Intervision. Klipper in deras svar nedan!

-----------------klipp-----------------

Hej!
Om det är en 80-200D 2.8 ED så går det på ungefär 2000 kr plus moms och frakt.
Vill du ha ett exakt pris får du skicka in optiken på kostnadsförslag.
Undersökningskostnaden är 325 kr plus returfrakt om du inte godkänner kostnadsförslaget.

-----------------klipp-----------------

Ganska dyrt tyckte jag...:mad: vad anser Ni ?

Best regards // Martin

Damm

Lite damm tror jag inte inverkar på slutresultstet...Mögel däremot då börjar det bli problem..Har aldrig haft det trots 30-åriga objektiv...som dessutom använts...

Re Nikkor 80-200 f/2.8..

Ja du, Martin.. Om du har den gamla modellen av Nikkors 80-200 f/2.8 med enhandsgrepp och dragzoom får du nog förvänta dig en hel del damm. Den gluggen fungerar ju precis som en cykelpump.

När jag talade med Lasses Kameraservice i Sthlm om problemet blev svaret att dammet inte påverkar slutresultatet nämnvärt iallafall. Det är mer av kosmetisk art. Iallafall störde jag mig på det och bytte till Nikkors nya 80-200 f/2.8 istället.

Det ska vara ett rejält damlager i objektivet för att det ska påverka bildresultatet. Några repor syns inte heller.

Minns att Aktuell Fotografi gjorde ett test för många herrans år sedan och kunde konstatera att ett filter tåler väldigt många repor innan det syns på bilden.

frågar man servicefolk om små dammpartiklar påverkar bilden säger dom ja eller kanske. frågar man fotografer och labbfolk så säger dom nej.
detta får mig att tänka på personalen på företaget onoff, ett folkslag man inte ska lita på. dom får provisionslön.

På Proflex (Canons proffsverkstad i Sthlm) så tycker de att damm och repor i objektivet inte är så mycket att bry sig. Jag var där med ett obektiv med flera jack i bakre linsen - de försäkrade att det inte kunde synas på bilderna.

Ska en reparatör eller försäljare jobba mot professionella kunder kan de inte dra några valser. Det är långsiktigt förtroende som gäller. Annat är det på expert och onoff...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar