** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa min första blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tess_B

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt att köpa en blixt till min Canon 550D och undrar om Canon Speedlite 270EX är ett bra alternativ eller om jag ska satsa på 430EX? Kruxet är att 430EX är ju dyrare och jag har inte så mycket pengar just nu och jag tänkte att 270EX kanske är bra som första blixt. Man kan ju alltid uppdatera längre fram i framtiden om man vill. Fast om jag ändå ska uppdatera kan jag ju satsa på 430EX från början. :)

Jag tänker fram och tillbaka.

Jag som personligen inte är ett stort fan av "rakt på" blixt hade valt 430 pga fler möjligheter att vinkla blixthuvudet. Detta underlättar när du vill studsa ljus för att inte få hårda skuggor och skarpa ljuspunkter.

Mvh, Anton.

Vinklingsbar

Instämmer, ett vinklingsbart blixthuvud är i mina ögon absolut nödvändigt. Blixt rakt på ger hårda och fula skuggor, bättre att kunna vinkla den i taket, snett åt sidan etc.
Om du vill ha en billigare blixt med vinklingsbart huvud och TTL, samt manuella inställningsmöjligheter har du annars Dörr Daf42 för Canon... den kostar drygt tusenlappen på Cyberphoto. Naturligtvis inte av samma kvalité som Canons dyrare blixtar, men en utmärkt första blixt.

Ja, gå på den lite större med en gång, då slipper du förlora pengar på en 270... :)

Ibland blir det dyrt i längden att inte köpa det man egentligen behöver, utan något billigare. Spara en månad eller två till, köp en "riktig" blixt.

MVH/J

Vill bara poängtera att om man funderar på att köpa blixt från tredjepartstillverkare kräver det en del efterforskning.. Det finns bra mycket "skit". Säger absolut inte att allt är skit, det finns en hel del mycket bra alternativ också, men det kräver att man vet vad man är ute efter.

Canons 430EX kommer du bli nöjd med!

Mvh, Anton.

Tredje part

Det stämmer, tredjepartstillverkade produkter kan vara dåliga. Jag hade vid köptillfället av min nu mycket slitna men väl fungerande Dörr Daf42 inte möjlighet att köpa en originalblixt (Pentax, kostar dryga 5k). Det blev en Dörr på vinst och förlust (var tvungen, hade projekt som inte kunde vänta)... och det är verkligen prisvärd och har tjänat sitt syfte under oändligt många fotosessioner. Därtill köpte jag en billig blixt från Kaffebrus, YN560... välbyggd och mycket solid. Den använder jag med radiotrigger, enligt hörsägen använder vissa fotografer just denna blixt i större mängd där många blixtar riggas, priset är väldigt lågt.... men den är välbyggd.

MEN original är att föredra, det går inte att komma ifrån att kvalitén är bättre.

Trots detta, finns inte ekonomin men absoluta behovet... köp en tredjepartsblixt som uppfyller dina behov som första blixt.... eller vänta,spara och köp original.

Orginal är ju aldrig sämre, men men får betala en massa extra. Har själv en Dörr DAF42 som nämns ovan.. kostar mellan 1000-1495:-

Fungerat bra och har födelen med vinklingsbart huvud. Däremot är det ju guld om man kan köra blixten "off-camera". Visst är det lite överkurs, men då öppnas en hel värld av möjligheter. Blixtljus rakt på blir sällan bra, så man bör ha möjlighet att studsa ljuset mot ett tak eller en väg/relexskärm.

Använder själv Cactus V4 som radiotrigger till min blixt. Min andra blixt är en 80-tals blixt som jag köpte för 50:- och har monterat en sensor-trigger på (~95:- på kaffebrus). Helt plötsligt har jag två blixtar som går att trigga på distans.

Så klart bökigare än att ha blixten på kameran. Krävs nästan nån som hjälper en att hålla blixten annars. Men stora möjligheter öppnar sig.

Off-topic, men det är lite av mina erfarenheter av blixtar...

Jag skulle shoppa den billigare blixten och komplettera med en TTL-kabel

Då kan du använda den "off-camera" och slippa den tråkiga rakt på blixten och den nästan lika tråkiga studs i taket/vägen blixten som bara ger tråkiga skuggor.

Det optimala sättet är dock att köpa en radiotrigger så slipper man kabeln, men då måste du lära dig att hantera blixten i manuellt läge

Lycka till

Köp inte tredjepart och skippa 270EX. Ett bättre alternativ är i sådana fall att leta upp en 430EX (version 1) begagnad.

Yongnuo är väl egentligen ett praktexempel på tredjepartsblixtar.. Populära hos såväl amatörer som "proffs". Kraftfulla, funtionsrika och billiga. So far so good, men problemen kommer när man köper en sak och förväntar sig något annat. Det finns otaliga rapporter om YN blixtar som dör oväntat och knappast pga slitage. Det finns de som är otroligt missnöjda. Det är ett bra alternativ om man gillar strobist konceptet och kör med många blixtar och vet vad man ger sig in på, men att köpa dem som första blixt är lite av en chansning.

Dörr blixtarna har jag ingen erfarenhet av, men detta är första gången jag läser gott om dem.

Canon är ett säkert kort. Du vet vad du får, och vart du vänder dig när det inte fungerar.

Vill man ge sig in på tredjepart från början så får man läsa på lite.. Man bör veta vad man är ute efter och vad man kan förvänta sig.

Mvh, Anton.

Edit: TTL-kabel kan vara ett bra verktyg om man vill köra en blixt off camera, men det ersätter inte ett vinklingsbart blixthuvud om du frågar mig.

Vid användning av flera blixar off camera börjar radiotriggers bli intressant, men det känns som lite överkurs i denna tråden.

+1 på Dörr blixten. Har den själv (till Pentax) och den funkar kanon. Klart orginal är bättre men det är stor skillnad i pris. Dörrblixten kan även ställas om och användas som slav (i alla fall Pentaxvarianten) om man senare köper en dyrare/bättre.

Edit: TTL-kabel kan vara ett bra verktyg om man vill köra en blixt off camera, men det ersätter inte ett vinklingsbart blixthuvud om du frågar mig.

Håller ju inte med, man kan ju vrida handleden för att få samma effekt som en vinklingsbar blixt, men med fördelen att du får bättre blixtbilder om du håller ut blixten till vänster eller höger och belyser snett från sidan.

Vid användning av flera blixar off camera börjar radiotriggers bli intressant, men det känns som lite överkurs i denna tråden.

Nja, överkurs eller inte, en radiotrigger och en blixt kan göra underverk i svårfotade situationer där du vill ha en speciell effekt och armen inte räcker till.

typ fota ett brudpar från 50 meter med en blixt liggandes precis framför dom, mm mm mm

finns hur många användningsområden som helst

OCH de flesta är bättre än en blixt monterad på kameran ;-)

Håller ju inte med, man kan ju vrida handleden för att få samma effekt som en vinklingsbar blixt, men med fördelen att du får bättre blixtbilder om du håller ut blixten till vänster eller höger och belyser snett från sidan.

Nja, överkurs eller inte, en radiotrigger och en blixt kan göra underverk i svårfotade situationer där du vill ha en speciell effekt och armen inte räcker till.

typ fota ett brudpar från 50 meter med en blixt liggandes precis framför dom, mm mm mm

finns hur många användningsområden som helst

OCH de flesta är bättre än en blixt monterad på kameran ;-)

Det är sant som du säger, att man kan vinkla hela blixten när den är monterad på kabel. Men jag står fast vid att det inte ersätter möjligheten att vinkla blixten om den monteras på kameran. Att förutsätta att TS aldrig kommer montera blixten på kameran tycker jag är att ta i. Därmed inte sagt att det bli bättre med blixten på kameran, eller att TS aldrig kommer använda blixten off camera.

Det är sant att det ger mycket bättre möjligheter när man inte sätter blixten på kameran, det säger jag absolut inte emot. Radiotriggers är ett bra hjälpmedel och ger bra möjligheter, anledningen till att jag kallar det överkurs grundas i TS första inlägg, vilket inte ger några indikationer på att det är en erfaren blixtanvändare, utan någon som vill ha en extern blixt att börja med. Om intresset för blixtfotografi utvecklas är chanserna nog stora att TS kommer vilja använda sig av hjälpmedel som t.ex. radiotriggers.

Mvh, Anton

Det är sant som du säger, att man kan vinkla hela blixten när den är monterad på kabel. Men jag står fast vid att det inte ersätter möjligheten att vinkla blixten om den monteras på kameran. Att förutsätta att TS aldrig kommer montera blixten på kameran tycker jag är att ta i. Därmed inte sagt att det bli bättre med blixten på kameran, eller att TS aldrig kommer använda blixten off camera.

Mvh, Anton

Köper dina argument, men TS har en begränsad budget och med den billigare blixten OCH en TTL-kabel så får hon nästan alla fördelar med den dyrare, förutom ledtalet.

Jag är ingen "fan" av on camera blixtar och tycker att 90% av alla bilder blir för hårda eller för accentuerade skuggor, så min rekommendation är fortfarande

270blixten med en TTL-kabel

Köper dina argument, men TS har en begränsad budget och med den billigare blixten OCH en TTL-kabel så får hon nästan alla fördelar med den dyrare, förutom ledtalet.

Jag är ingen "fan" av on camera blixtar och tycker att 90% av alla bilder blir för hårda eller för accentuerade skuggor, så min rekommendation är fortfarande

270blixten med en TTL-kabel

Jag köper dina argument också, den stora frågan ligger egentligen i om TS kommer att använda blixten på kameran. Jag förutsatte att detta var fallet, även om jag sällan gör det själv.

Hur som helst, nu är det bara för TS att bestämma sig. Tycker att det har kommit fram många bra förslag med olika för och nackdelar.

Mvh, Anton.

hur som helst, nu är det bara för ts att bestämma sig. Tycker att det har kommit fram många bra förslag med olika för och nackdelar.

;-), ja det räcker nog nu

.........annars hade jag nog börjat att mässa om studioblixtar off-location och vilka fördelar det innebär.....................

Senast ändrad:
Tack för alla svar. :) Jag har bestämt mig för att spara mina slantar så jag kan köpa en Canon Speedlite 430EX II.

För att lite fortsätta diskussionen undrar jag om någon har erfarenhet av Metz Mecablitz 44 AF-1 digital? Skall själv nämligen köpa en blixt åt mig och har funderat lite på en sådan.

Mvh. Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar